Pages

Monday, October 28, 2013

Penduduk rayu bersihkan Kota Bharu

Seorang penduduk yang tinggal berdekatan Sekolah Kebangsaan Islah, Kota Bharu, mengadu mengenai tahap kebersihan yang mendukacitakan di kawasan itu.

  Penduduk yang mengirimkan e-mel ke ruangan Forum BH,  berkata kawasan kejiranan Kampung Paya Bemban kotor  kerana  Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) tidak mengambil tindakan sewajarnya bagi mengurangkan masalah pemungutan sampah.

  “Dulu ada tong sampah besar diletakkan di sebelah Sekolah  Kebangsaan Islah, tetapi kini tiada lagi. Penduduk terpaksa membuang sampah di tepi jalan, menyebabkan kawasan persekitaran kotor dan berbau busuk. Walaupun ada papan tanda yang melarang pembuangan sampah, penduduk tiada pilihan,” kata penduduk yang menamakan diri sebagai Husaini Paya Bemban.

  Pengirim berkenaan mengakhiri e-mel dengan ayat “Berubahlah Demi Islam”  - ungkapan sinis kepada kerajaan Kelantan yang kononnya melaksanakan sistem pentadbiran Islam, tapi masih gagal menunaikan janji yang ditabur sejak 23 tahun lalu.

  Kebersihan, kejujuran dan amanah sebahagian daripada prinsip Islam yang dipraktikkan sejak era Rasulullah SAW. Islam mengutamakan suasana bersih. Malangnya pentadbiran PAS tidak banyak mengutamakan kebersihan di Kelantan. Pelancong ke Kota Bharu sering mengeluh kerana keadaan yang kotor, masjid berbau, Pasar  Siti Khadijah tidak terurus  dan papan tanda sudah lusuh serta perlu diganti.

  Dalam konteks semasa, kekotoran di Kelantan tidak banyak beza dengan negeri lain. Menjadi kelaziman bagi sesetengah  penduduk bersikap pengotor walaupun ada yang mengutamakan kebersihan. Yang menjadi isu sekarang ialah PAS yang mendakwa Islamik sepatutnya menjadi model kepada kebersihan. Kelantan yang ditadbir lebih dua dekad sepatutnya menjadi contoh kepada negeri lain yang kononnya diperintah golongan sekular.

  PAS Kelantan wajar melancarkan kempen kesedaran menjaga kebersihan agar selaras dengan amalan Islam. Kebetulan pula tarikh 22 Oktober lalu genap 23 tahun pentadbiran PAS di negeri berkenaan.

  Kita akui kota Rom tidak terbina dalam masa sehari, apatah lagi  Kelantan yang berkeluasan 14,922 kilometer persegi sentiasa menjadi medan penting perjuangan politik Melayu, bukan saja di Pantai Timur, bahkan Malaysia. Minda penduduk perlu diperkasakan, pemimpin pula perlu fokus untuk  menerima idea pembaharuan selaras dengan situasi semasa.

  Dengan penduduk berjumlah  1,313,014 orang  dan 95 peratusnya berbangsa Melayu, tentunya Kelantan menjadi tumpuan, khususnya dalam konteks survival  Islam.

  Sejak beberapa tahun lalu gimik politik mengenai Lebuh Raya Rakyat yang kononnya boleh dibina dengan kos hanya RM14 juta menjadi perhatian ramai. Mustahil lebuh raya sejauh 70 kilometer boleh dibina dengan harga yang murah  kerana membabitkan kawasan yang luas dan penempatan penduduk. Bayangkan jumlah pampasan pengambilan tanah penduduk yang terpaksa dibayar.
Tentunya kos RM14 juta tidak logik, mungkin RM14 billion atau lebih.

  Bagaimanapun dalam konteks politik, isu yang tidak logik boleh diwaraskan kerana kepentingan utama bagi penggerak siasah adalah mendapat sokongan dan bukannya menyuarakan kebenaran.

  Sehingga kini pembinaan stadium yang kononnya boleh menempatkan masjid yang boleh menampung ribuan jemaah  di Bukit Merbau, masih lagi menjadi persoalan umum. Bagi penduduk Kelantan, lebih baik menonton perlawanan bola sepak di Stadium Sultan Mohamad Ke-IV yang sudah uzur berbanding kompleks sukan yang belum tentu wujud.

  Sebagai negeri yang  menghadap Laut China Selatan, Kelantan mempunyai pakej pelancongan yang lengkap jika prasarana diutamakan. Pantai Seri Tujuh di Tumpat, Pantai Irama dan Pantai Tok Bali mempunyai pasir yang putih dan landai sesuai untuk acara kekeluargaan. Pembinaan pusat peranginan yang dilengkapi kemudahan aktiviti pantai perlu disegerakan jika kerajaan negeri berhasrat membangunkan sektor pelancongan.

  Tanah Tinggi Lojing yang sebelum ini sekadar dikenali kerana isu pembalakan haram boleh dimajukan sebagai pusat pelancongan pergunungan. Jika Pahang berbangga dengan Cameron Highlands, Genting Highlands dan Bukit  Fraser, kawasan pergunungan di selatan Kelantan boleh dimajukan bagi meningkatkan ekonomi,  sekali gus menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk.

  Dalam hal ini Kelantan perlu bantuan kerajaan Pusat bagi mempromosi negeri berkenaan ke peringkat dunia. Pelaburan asing dan pengusaha pelancongan perlu diundang untuk menilai dan mengkaji keperluan membangunkan Kelantan ke tahap yang lebih baik.

  Tidak salah untuk seketika meredakan kepentingan politik demi pembangunan Negeri Cik Siti Wan Kembang agar setaraf negeri lain. Paling penting rungutan penduduk mengenai kekotoran  perlu diutamakan.  PAS sepatutnya mengerti mesej yang disampaikan oleh penduduknya sendiri.

2 comments:

Marman S said...

Islam utamakan kebersihan. saya terasa kotornya Bandar ni. comot. sampah merata. hanyir. mana ajaran Islam yang dilaugkan?

Kassim Ahmad said...

Kekotoran di mana-mana saja. Tapi Pas tak praktiskan fardu kifayah. kotor bukan ajaran islam. banyak parit tersumbat. kotor. masjid pun berbauk hapak. ajaran apa ni? kami yang jarang ke Kelantan rasa hairan dengan apa yang berlaku