Pages

Tuesday, February 28, 2012

Bakar al-Quran bukan isu baru

SEKARANG abad Amerika Syarikat (AS).

Apa saja boleh berlaku kerana AS penguasa tunggal. China dan Russia hanya kuasa kecil yang sekadar berdehem di sisi AS.  Jepun dan Jerman sudah lama rebah bersama berkuburnya era Perang Dunia Kedua.
Bagaimanapun selepas  gagal mendapat mandat   mengganyang Syria menerusi Majlis Keselamatan Pertubuhan  Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB),  tentera  AS menunjukkan sikap sebenar mereka dengan membakar al-Quran.

Apa yang berlaku   di Bagram, Afghanistan bukan kes terpencil. Sudah banyak kes  AS dan sekutu mereka -- NATO (Pakatan Atlantik Utara)  melakukan perbuatan    menghina umat Islam. Tahanan Islam di Iraq  pernah  dilarang mengerjakan solat  dan  tawanan di Guantanamo Bay  dipaksa makan babi. Hanya selepas mendapat bantahan daripada beberapa negara Islam, AS berlembut dan mendakwa kegiatan  itu  kes terpencil yang  dilakukan oleh anggota tentera yang tidak memahami arahan Rumah Putih. 
Apa yang berlaku di Afghanistan minggu lalu bukan kali pertama. Perbuatan tentera AS membakar al-Quran sudah banyak kali berlaku sejak bekas Presiden George  Bush mengadakan kempen memerangi keganasan di Kabul sejak 2001.
Isu al-Quran dibakar dan tentera NATO menembak tentera serta pesawat  kerajaan Afghanistan dan Pakistan sudah menjadi klise. Mereka sekadar memohon maaf apabila dibantah, kemudian mengulangi pada tempoh yang lain.
Bayangkan jika PBB memberi mandat kepada AS dan NATO menyerang Syria pada Januari lalu. Barangkali kini perang terus memuncak dan regim baru bertukar di Syria walaupun tanpa jaminan keamanan dan demokrasi bakal pulih. 

Selepas era Perang Dingin, AS muncul sebagai kuasa tunggal yang memperagakan keangkuhan dan penguasaan tunggal. Kremlin tumbang dan Tembok Berlin hanya mainan sejarah. Sejak 1990-an, AS menggunakan dasar ketenteraan di  Iraq, Afghanistan dan terbaru di Libya untuk menentukan penguasaan di Asia Barat dan Afrika. Matlamat utama adalah menentukan keamanan rejim haram Israel di samping mengekalkan kerajaan Arab yang pro-Barat. 

AS perkenal  falsafah  NeoCon sebagai dasar baru Washington  selaras kepentingan imperialis  Zionis.
 NeoCon dikaitkan Project For the New American Century (PNAC). Abad sekarang dianggap  projek AS  kurun baru  yang menguasai  urus niaga mata wang,  media,  saham dan minyak dunia.  

PNAC memungkinkan AS menyerang Iran sebagai landasan menguasai Asia Barat dan Teluk Parsi. Pelbagai alasan dicari dan Teheran berdepan  pelbagai sekatan ekonomi semata-mata untuk melumpuhkan kerajaan Mahmoud Ahmadinejad   yang dianggap pencabul hak asasi rakyat.

Kini Syria dipilih sebagai sasaran kerana negara sosialis itu dianggap satelit kepada Iran. Kejatuhan Syria sebagai cermin kejatuhan Iran yang mempunyai tentera terkuat di Asia Barat, selain persenjataan moden dan nuklear yang boleh mengimbangi AS dan Israel.

Gerakan rakyat yang dinamakan prodemokrasi dipergunakan di beberapa negara Arab. Isu kemanusiaan, hak asasi, perdagangan bebas dan persefahaman ekonomi menjadi lontaran terbaik AS di Asia Barat.

Syria menjadi mangsa mainan politik yang dicetuskan Barat. Isu demokrasi dan hak awam diterjemahkan sebagai konsep liberalisme selaras prinsip persamaan. Persamaan dikaitkan dengan suara rakyat menentang diktator. Inilah piagam AS kurun baru yang membentuk fikiran massa.  Justeru,  isu bakar al-Quran hanya citra sikap sebenar AS yang pro-Zionis dan Islam sekadar alat untuk menghalalkan cara! - Berita Harian, 28 Februari 2012

No comments: