Pages

Wednesday, November 11, 2009

'Gomo Klate Gomo' ada isyarat bakar kerusi, baling botol

John Locke tentunya berbangga andainya sempat menyaksikan perlawanan akhir Piala Malaysia 2009 antara Negeri Sembilan dan Kelantan di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada Sabtu, 7 November lalu.
Kajiannya mengenai ilmu semiotik boleh dibaca dengan jelas. Sepanduk 'Gomo Klate Gomo' yang dibawa masuk ke stadium memuatkan 100,000 penonton amat mudah untuk dihuraikan kesudahannya. Ada mercun yang meletup, kerusi dibakar dan baling botol ke tengah padang.
Dalam kajian perlambangan, bahasa yang terpapar pada sepanduk, poster, gambar, papan tanda dan buku menceritakan kesudahan yang bakal berlaku. Istilah 'gomo' dalam loghat Kelantan bermaksud lawan, belasah, pukul habis, tendang, cekik, terajang, tumbuk dan apa saja yang memberi isyarat tindakan kasar dan liar.
Justeru, tidak menghairankan apabila berlaku insiden kurang manis pada perlawanan akhir bola sepak di sebuah negara yang kedudukan 166 dalam senarai Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa).
Lebih malang lagi insiden panas di Bukit Jalil berlaku ketika hampir 3,000 penduduk Kelantan berada di pusat pemindahan banjir.
Walaupun bukan semua penonton terbabit dalam perlakuan 'gomo', namun tindakan segelintir kerbau sudah memalitkan lumpur ke badan orang lain. Hari ini, ramai yang memperkatakan tingkah laku buruk itu, sehingga media utama tidak terlepas pandang.
Kajian John Locke pada abad ke-17 amat jelas menghuraikan doktrin perlambangan yang wujud betapa setiap ungkapan dan penulisan mempunyai isyarat tersendiri. Ilmu perlambangan turut mendapat reaksi baik daripada ahli linguistik Eropah, Ferdinand de Saussure dan ahli falsafah Amerika pada abad ke -19, Charles Sander Pierce yang mengakui tingkah laku dan warna juga boleh memberi isyarat tertentu.
Setiap tulisan yang wujud mempunyai makna dan pesan tersendiri. Ia hidup sesuai dengan cara berfikir dan budaya masyarakat setempat.
Malangnya tiga tokoh semiotik itu tidak sempat menonton perlambangan dan isyarat ‘gomo’ yang banyak wujud di negara kita sekarang. Mungkin mereka terperanjat jika memandu ke daerah Jeli di Kelantan yang papan tandanya terpapar 'Awas serangan haiwan liar'. Di sisi tulisan itu terpapar imej seekor harimau garang!. Papan tanda ini memberi isyarat kes serangan harimau yang sudah berulang kali membaham penduduk yang majoritinya berkebun dan menoreh getah.
Di Kelantan juga ada papan tanda dan sepanduk yang mencatat 'Negeri Serambi Makkah'. Tentunya ungkapan ini boleh menggambarkan betapa alimnya penduduk di kawasan papan tanda itu kerana berdekatan dengan tempat mulia, iaitu tanah suci umat Islam.
Juga tidak menghairankan jika di kiri dan kanan jalan tercatat 'subhanallah', `alhamdulillah' dan 'allahu akbar'. Tentunya ingatan ini memberi maksud supaya pengunjung dan penduduk setempat sentiasa mengingati Allah dan menjauhi perbuatan mungkar. Bagaimanapun seperti negeri lain, kes jenayah tetap berlaku di Kelantan kerana bukan semua yang manfaatkan isyarat yang ada pada poster dan sepanduk. Pendakyah ajaran sesat seperti Ayah Pin juga tidak terkecuali menyelinap ke Kelantan jika berpeluang. Ini pun juga membuktikan makna songsang di sebalik sistem perlambangan yang ada.
Sistem perlambangan sentiasa hidup sepanjang masa. Sejak zaman Greek, Plato dan Aristotle memulakan sebuah teori bahasa dan makna. Bahasa yang tercatat pada papan tanda dan poster turut setia bercerita. Catatan dan gambar juga membawa maksud amaran dan isyarat mengenai perlakuan setempat.
Apa yang berlaku di Kelantan berlaku juga di tempat lain. Di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), tercatat nota yang melucukan di pintu tandas Klinik Ortopedik: “Awas pencuri batang paip tandas, perlakuan anda diperhatikan'.
Bahagian keselamatan PPUKM mengakui kejadian curi besi paip berleluasa di pusat perubatan itu gara-gara harga logam kembali meningkat di pasaran. Justeru, tidak menghairankan apabila kini 'wabak' curi besi batang paip bukan saja berlaku di Klinik Ortopedik, malahan hampir semua tandas di bangunan PPUKM. Ia membuktikan simbol dan sistem perlambangan sering tidak dipedulikan. Masyarakat penyayang di Malaysia sering tidak mengenal lambang kerusi roda yang membawa maksud kawasan khas untuk orang kurang upaya (OKU) meletakkan kenderaan. Di mana-mana saja kita boleh melihat kenderaan yang tidak sepatutnya tersadai di kawasan larangan.
Bagi mereka, isyarat dan amaran sekadar simbol yang tidak bererti apa-apa.
Bagaimanapun dari segi doktrin siasah, sistem perlambangan sering membawa makna sebaliknya. Idi Amin, Suharto, Ferdinand Marcos, Shah Iran, Leonid Breznev, Saddam Hussein dan Anwar Saddat sentiasa bermain dengan imej 'superhero'. Poster mereka kelihatan di mana-mana. Sepanduk yang mengagungkan pemimpin bertebaran di kawasan awam, seolah-olah mendapat sokongan luar biasa daripada rakyat. Wartawan dan media di dunia ketiga juga sering diperangkap untuk melaporkan kebaikan sang tokoh. Apabila revolusi berlaku, dunia mula bercerita bagaimana aibnya Shah Iran dalam buangan, koleksi batu permata Farah Diba, betapa banyaknya seluar dalam Imelda Marcos, kerakusan nafsu Idi Amin, hidup kebaratan Anwar Saddat dan mitos Saddam yang kecundang.
Dunia juga sentiasa bercerita mengenai sistem perlambangan yang sentiasa hidup dan mengalir di sebalik kejadian.
Justeru, slogan 'Gomo Klate Gomo' bukan sekadar perlambangan mercun dibakar, botol terbang ke padang bola dan kerusi dibakar, malah ia lambang kerakusan manusia moden dalam mengejar nafsu. Ia sentiasa menarik untuk dikaji selagi hidup berahsia dengan sistem perlambangan.- Berita Harian, 11 November 2009

2 comments:

Korakora said...

tok tau oghe kapung mano hok buak khirjoe bengong gitu.. maghi bukit mano. lepah tengok pakat duk pekong botol, kawe pun tukar channel.

imlan adabi said...

mereka lebif berfikir dengan lutut, bukan akal. oge demo ko?