Pages

Tuesday, October 16, 2012

Ustazah seksi di majlis ceramah

 Majlis yang awalnya santai, lancar dan tenang tiba-tiba diganggu pengumuman daripada lelaki berkopiah putih berbelang hijau: “Hadirin diminta masuk ke premis bangunan. Permit yang kita peroleh sekadar pertemuan dalam dewan. Hadirin  dilarang berada  di jalan raya!”

Beberapa petugas  bermotosikal meninjau kawasan ceramah dan berbincang dengan jawatankuasa cawangan sebuah parti politik supaya majlis lancar dan jalan raya tidak sesak.
 Premis ceramah yang sepatutnya memuatkan 100 orang melimpah kepada 200 hadirin. Suasana sesak dan bau hangit.  Ada yang terpaksa berdiri atau duduk di atas simen kerana tidak cukup kerusi. Ada kanak-kanak lima tahun yang merengek mahu pulang kerana tidak tahan   suasana bingit penceramah yang lantang bercakap soal  hudud  dan citra  politik baru. Ada juga yang melaungkan takbir berulang kali apabila dirasakan sesuatu hujah berjaya menaikkan semangat.

 Penulis harus akui  suasana tempat ceramah politik  sering mengundang pelbagai tafsiran. Lazimnya majlis sekadar  untuk kegiatan penerangan  keahlian tetapi akhirnya terbuka kepada semua pihak  yang ‘sudi’ mendengar  tarbiah isu semasa.  Ada juga majlis memperalatkan artis ‘lanjut tempoh’  semata-mata untuk meraih perhatian penduduk taman perumahan. Sudah jadi trend  memperalatkan   nama artis untuk  memancing  khalayak. Walaupun pada beberapa majlis mencatatkan lima nama artis  pernah jadi idola ramai,  yang hadir cuma seorang  dipanggil ‘ustazah’  kerana sudah bertudung dan bercakap mengenai Islam. 

 Ada desas-desus mengatakan penceramah mendapat komisen hasil titik peluh mereka. Jika ramai yang hadir, komisen yang diperoleh semakin meningkat. Kehebatan seseorang penceramah bukan kerana kemampuan intelektual dan hujah yang cerdik, tetapi bersandarkan sejauh mana lawak jenaka seseorang boleh diterima umum. Justeru, jangan hairan   ada majlis ceramah diiringi kutipan derma ikhlas. Jangan terperanjat apabila kehadiran seseorang tokoh disenangi   menentukan  jumlah hadirin di sesuatu kawasan.
 Kita sedia maklum  hadirin majlis ceramah bukan mengharapkan idea bernas untuk   pembangunan negara. Mereka memadai terpukau dengan intonasi suara yang menarik serta mampu berjenaka, termasuk memperlekehkan saingan politik. Harus kita akui politik ada kalanya zalim terhadap politikus.  Politik jarang mengampunkan lawan, justeru majlis ceramah menjadi landasan terbaik  menyerang pihak lain.

 Sehingga kini tiada kajian khusus mengenai bentuk ceramah dan kesan terhadap pendengar dan pengikut. Ceramah politik sudah membentuk tradisi lisan tersendiri sejak prakemerdekaan. Jika dulu  nasionalis menggunakan perhimpunan umum untuk menggerakkan semangat menentang penjajah, kini ia  sebahagian daripada wahana mendapatkan mandat rakyat.
 Kita tidak pasti sejauh mana majlis ceramah  membantu pendidikan politik kenegaraan  kerana bentuk majlis itu sendiri sentiasa dikaburi unsur sentimen, propaganda yang kaya dengan drama dan intrignya.
 Tentu tidak adil  mengharapkan penceramah   jujur dalam ucapannya. Politik memang  kejam terhadap pesaing.  Memadai ceramah untuk memancing hadirin mendengar hujah tanpa diberi kesempatan    mempertikaikan apa  diperkatakan.

Ketika media baru dianggap  saingan kepada akhbar, majalah dan sebaran am lain, ceramah kekal berakar umbi dalam masyarakat.  Tradisi lisan yang kita bentuk dalam cerita penglipur lara  diterjemahkan dalam bentuk moden yang lebih agresif dan kreatif. Jika dulu tradisi lisan sekadar berceritera mengenai feudal dan kesetiaan kepada istana, kini ia mengambil bentuk tersendiri dalam masyarakat.
 Tradisi lisan bentuk moden sebahagian budaya politik kepartian yang menjadi tuntutan ramai. Ia hampir dipercayai sebagai pembawa suara kebenaran walaupun latar belakang penceramah  sendiri tidak sunyi daripada khilaf dan salah.
 Penulis  akui kerap menghadiri majlis ceramah politik sejak akhir-akhir ini kerana ingin mengenali  sistem tanda dan isyarat masyarakat Malaysia. Politik kepartian dan majlis ceramah memberi tanda baca tersendiri. Gerakan siasah tidak selamanya statik kerana  rakyat juga mahir membaca kaedah semiotik yang kekal misteri. Politik  seperti juga sastera sentiasa kaya dengan watak dan perwatakan! - Berita Harian, 16 Oktober 2012

No comments: