Pages

Monday, October 15, 2012

Islam mangsa kelemahan sendiri

Kita sering berbangga sebagai umat Islam dan yakin agama Allah yang terbaik. Tapi kita tidak pernah bertanya kenapa umat Islam masih mundur? Dari segi politik dan ekonomi, negara yang majoriti penduduk Islam sentiasa diancam rusuhan kaum, pergolakan kepartian dan kebangkitan rakyat. Banyak negara Islam di Afrika dan Asia Selatan menghadapi masalah kebuluran, kemiskinan dan wabak penyakit.

  Jika Islam dianggap terbaik dan pedoman hidup manusia, kenapa kita tidak maju seperti Jepun dan Korea Selatan? Adakah kekayaan dan keselesaan hidup untuk pihak lain dan umat Islam mengharapkan ganjaran akhirat semata-mata? Sikap jumud, ekstremes agama dan kurang ilmu menjadi punca umat Islam ketinggalan.

  Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam bukunya The Challenge (Menghadapi Cabaran, 1976) menegur kelemahan ummah menjadi punca pihak lain berkuasa dan umat Islam ketinggalan. Mereka sekadar bersuara dan beremosi, tapi gagal melaksanakan perjuangan Islam.
Sengketa sesama sendiri.

  Sikap berpuak dan sengketa sesama sendiri menjadikan Islam lemah. Jika sebuah filem yang kononnya memburukkan Nabi Muhammad SAW dibantah di seluruh dunia, apa tindakan umat Islam seterusnya? Sekadar tunjuk perasaan di depan kedutaan Amerika Syarikat (AS) tidak ke mana. Barat, Yahudi, Zionis dan ideologi mereka sudah lama menjajah  dengan pelbagai cara.

  Umat Islam lemah selepas Perang Salib adalah bukti kekurangan diri sendiri. Umat Islam tidak bersatu walaupun penganutnya ramai. Dianggarkan 1.5 bilion umat Islam daripada tujuh bilion warga dunia. Sebanyak satu bilion di Asia, 400 juta di Afrika, 44 juta di Eropah dan enam juta di AS.
  Setiap lima manusia di dunia ini seorang adalah Islam. Setiap seorang Hindu ada dua umat Islam, setiap seorang Buddha ada dua umat Islam dan setiap seorang Yahudi ada beratus umat Islam. Tapi kita gagal dan pihak lain sentiasa mendahului dalam pelbagai bidang. 

   Ketika kita bercakap mengenai 2020 dan kerjasama ummah, umat Islam mati atau cedera parah dalam kebangkitan politik di Asia Barat. Rejim bertukar tapi nasib negara Islam kekal. Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) bagai tidak berdaya mengatasi isu kelaparan, penyakit, pendidikan dan  penghinaan berterusan.

  Terdapat 57 negara anggota OIC dengan memiliki 500 universiti. Purata sebuah universiti untuk setiap tiga juta umat Islam. Kita masih kalah berbanding AS yang mempunyai 5,758 universiti dan India ada 8,407. Pada 2004, penyelidik Universiti Shanghai Jiao Tong membuat kajian   kedudukan akademik universiti   dunia. Tiada satu pun universiti negara Islam   di puncak 200 terbaik. Yang dianggap cemerlang adalah pusat pengajian di AS, Britain dan Eropah Barat yang akrab dengan Zionis.

  Malahan Universiti al-Azhar yang dianggap pusat kecemerlangan pengajian Islam bukan institusi pendidikan terulung. Justeru, jangan terperanjat kadar celik huruf di Mesir dan Libya masih rendah. Malah, mereka hanya mempunyai 20 peratus penduduk yang mampu menikmati media baru.
  Kajian Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) pula mendapati tahap celik huruf di negara maju ialah hampir 90 peratus dan 15 negara mempunyai 100 peratus celik huruf. Berbanding negara Islam yang purata  celik huruf  sekitar 40 peratus dan tiada negara yang mempunyai 100 peratus celik huruf.

  Keadaan ini menggambarkan tahap ilmu umat Islam masih rendah walaupun mereka mungkin membanggakan tradisi intelektual pada era kebangkitan Islam dulu. Negara majoriti Islam hanya mempunyai 230 ahli sains bagi setiap sejuta penduduk berbanding AS (4,000) dan Jepun (5,000).
  Kajian juga mendapati negara Islam hanya membelanjakan 0.2 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk penyelidikan dan pembangunan (R&D) sedangkan negara maju membelanjakan hingga lima peratus. 

  Dari segi ekonomi, umat Islam  jauh di belakang. Jumlah terkumpul KDNK tahunan 57 negara ahli OIC  di bawah RM6 trilion. AS  menghasilkan barangan dan perkhidmatan bernilai RM36  trilion, China (RM24 trilion), Jepun (RM19 trilion) dan Jerman (RM7 trilion).

   Kelemahan ekonomi dan ilmu punca kita  di belakang. Nakoula Basseley dan Innocence Of Muslims bukan punca Islam lemah. Yang melemahkan Islam adalah diri kita sendiri. -  Berita Harian, 9 Oktober 2012
 

No comments: