Gadis yang bertugas di sebuah stesen minyak di Raub pada 12 Oktober lalu menegur: “Encik nak ke Stadium Shah Alam?” Penulis tergamam dan geli hati. Gadis berkenaan mengintai beberapa cenderamata Red Warriors dalam kenderaan. Pada masa sama, konvoi kenderaan persendirian dan bas yang mengibarkan bendera Kelantan memenuhi jalan raya dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur melalui Gua Musang, Lipis, Raub dan Bentong.
Malam itu pertandingan pusingan kedua separuh akhir Piala Malaysia di antara Kelantan dan Selangor. Bayangkan apabila Kelantan menang dan ke pertandingan akhir pada 20 Oktober lalu yang ‘memaksa’ konvoi dari Kelantan sekali lagi ke Stadium Shah Alam dalam tempoh seminggu bagi menyokong Red Warriors menjuarai Piala Malaysia, selepas bergaya menjulang Piala FA dan Liga Super.
Sokongan dan sifat fanatik penyokong Kelantan diakui paling hebat di negara ini. Ada yang sanggup menempah penerbangan semata-mata untuk menyokong anak buah Tan Sri Annuar Musa bertarung pada pusingan awal piala AFC di Hanoi, Vietnam.
Seorang kenalan yang juga usahawan sanggup menempah tiket penerbangan ke mana saja Red Warriors beraksi. Jika tiket penerbangan habis, dia sanggup memandu bersama rakan ke sesuatu destinasi dan kembali ke Kota Bharu sebaik saja perlawanan berakhir.
Di beberapa jalan utama di Kota Bharu, gambar pemain bola sepak Kelantan boleh dilihat di mana-mana saja. Malah, syarikat telekomunikasi terkemuka menggunakan wajah pemain Red Warriors pada kad prabayar bagi memberi peluang peminat mengumpul wajah dan aksi mereka.
Pakaian rasmi pasukan bola sepak Kelantan boleh dilihat di majlis kenduri, kematian atau di masjid. Tidak terkecuali juga ketika lepak di pasar malam Wakaf Che Yeh atau membeli-belah di Rantau Panjang dan Pengkalan Kubur. Ia menggambarkan perasaan bersatu hati dan semangat cekal rakyat Kelantan terhadap pasukan negeri walaupun berbeza fahaman kepartian.
Lebih aneh, Red Warrios juga boleh meredakan seketika sengketa ahli UMNO dan PAS. Jika pada majlis politik ahli kedua-dua parti bertelagah, malah tidak bertegur sapa, bola sepak meredakan pergeseran mereka semata-mata kerana kesukanan yang dianggarkan lebih waras daripada berpolitik.
Bagaimanapun, ada kalangan ahli UMNO Kelantan yang silap tanggapan untuk membezakan sokongan terhadap Red Warriors dengan kepartian. Menyokong pasukan bola sepak bukan bermakna sokongan terhadap UMNO atau PAS. Kita boleh lihat beberapa slogan, sepanduk dan bendera kepartian yang dibawa ke stadium menggambarkan isu politik masih belum reda di Tanah Sekebun Bunga itu.
Ketika perlawanan separuh akhir di Stadium Shah Alam baru-baru ini, sepanduk ‘Kami Mahu Royalti Minyak’ menjadi tumpuan ramai yang boleh dikaitkan dengan parti yang menguasai Kelantan ketika ini. Bagaimanapun slogan ‘Gelombang Merah’ yang dikaitkan dengan UMNO Kelantan jelas terpapar ketika malam final Piala Malaysia.
Pada beberapa perlawanan lain, bendera parti pembangkang turut dibawa ke stadium walaupun Red Warrios digerakkan ahli UMNO. Ia menggambarkan politik dan sukan tidak dapat dipisahkan. Sokongan terhadap bola sepak bukan bermakna sokongan terhadap pihak yang menggerakkan kejayaan sukan itu sendiri. UMNO dan PAS akan terus bergasak untuk merebut sokongan rakyat Kelantan.
Sebagai negeri yang penduduk Melayu lebih 90 peratus, Kelantan sentiasa kaya dengan keindahan alam, keunikan budaya, syurga beli-belah dan sengketa politik yang kekal. Alangkah baiknya jika rakyat bersatu hati menggunakan pendekatan menyokong Red Warriors dalam perspektif lebih luas. Sengketa tidak membawa manfaat apatah lagi apabila Melayu masih berada di persimpangan jalan. Memenangi tiga piala bola sepak dalam satu musim bukan menggambarkan kemajuan dalam bidang kesukanan, pendidikan, pencapaian ekonomi dan perpaduan bangsa.
Ramai anak Kelantan berjaya dalam pelbagai sektor, namun rakyat negeri itu juga yang mengisi rumah setinggan, menjadi gelandangan di Jalan Chow Kit dan marhaen di kawasan urban. Sudah sampai masanya anak Kelantan melihat ke depan, mengintai perubahan dan memaknakan citra perpaduan seperti yang diidamkan. - Berita Harian, 23 Oktober 2012
Malam itu pertandingan pusingan kedua separuh akhir Piala Malaysia di antara Kelantan dan Selangor. Bayangkan apabila Kelantan menang dan ke pertandingan akhir pada 20 Oktober lalu yang ‘memaksa’ konvoi dari Kelantan sekali lagi ke Stadium Shah Alam dalam tempoh seminggu bagi menyokong Red Warriors menjuarai Piala Malaysia, selepas bergaya menjulang Piala FA dan Liga Super.
Sokongan dan sifat fanatik penyokong Kelantan diakui paling hebat di negara ini. Ada yang sanggup menempah penerbangan semata-mata untuk menyokong anak buah Tan Sri Annuar Musa bertarung pada pusingan awal piala AFC di Hanoi, Vietnam.
Seorang kenalan yang juga usahawan sanggup menempah tiket penerbangan ke mana saja Red Warriors beraksi. Jika tiket penerbangan habis, dia sanggup memandu bersama rakan ke sesuatu destinasi dan kembali ke Kota Bharu sebaik saja perlawanan berakhir.
Di beberapa jalan utama di Kota Bharu, gambar pemain bola sepak Kelantan boleh dilihat di mana-mana saja. Malah, syarikat telekomunikasi terkemuka menggunakan wajah pemain Red Warriors pada kad prabayar bagi memberi peluang peminat mengumpul wajah dan aksi mereka.
Pakaian rasmi pasukan bola sepak Kelantan boleh dilihat di majlis kenduri, kematian atau di masjid. Tidak terkecuali juga ketika lepak di pasar malam Wakaf Che Yeh atau membeli-belah di Rantau Panjang dan Pengkalan Kubur. Ia menggambarkan perasaan bersatu hati dan semangat cekal rakyat Kelantan terhadap pasukan negeri walaupun berbeza fahaman kepartian.
Lebih aneh, Red Warrios juga boleh meredakan seketika sengketa ahli UMNO dan PAS. Jika pada majlis politik ahli kedua-dua parti bertelagah, malah tidak bertegur sapa, bola sepak meredakan pergeseran mereka semata-mata kerana kesukanan yang dianggarkan lebih waras daripada berpolitik.
Bagaimanapun, ada kalangan ahli UMNO Kelantan yang silap tanggapan untuk membezakan sokongan terhadap Red Warriors dengan kepartian. Menyokong pasukan bola sepak bukan bermakna sokongan terhadap UMNO atau PAS. Kita boleh lihat beberapa slogan, sepanduk dan bendera kepartian yang dibawa ke stadium menggambarkan isu politik masih belum reda di Tanah Sekebun Bunga itu.
Ketika perlawanan separuh akhir di Stadium Shah Alam baru-baru ini, sepanduk ‘Kami Mahu Royalti Minyak’ menjadi tumpuan ramai yang boleh dikaitkan dengan parti yang menguasai Kelantan ketika ini. Bagaimanapun slogan ‘Gelombang Merah’ yang dikaitkan dengan UMNO Kelantan jelas terpapar ketika malam final Piala Malaysia.
Pada beberapa perlawanan lain, bendera parti pembangkang turut dibawa ke stadium walaupun Red Warrios digerakkan ahli UMNO. Ia menggambarkan politik dan sukan tidak dapat dipisahkan. Sokongan terhadap bola sepak bukan bermakna sokongan terhadap pihak yang menggerakkan kejayaan sukan itu sendiri. UMNO dan PAS akan terus bergasak untuk merebut sokongan rakyat Kelantan.
Sebagai negeri yang penduduk Melayu lebih 90 peratus, Kelantan sentiasa kaya dengan keindahan alam, keunikan budaya, syurga beli-belah dan sengketa politik yang kekal. Alangkah baiknya jika rakyat bersatu hati menggunakan pendekatan menyokong Red Warriors dalam perspektif lebih luas. Sengketa tidak membawa manfaat apatah lagi apabila Melayu masih berada di persimpangan jalan. Memenangi tiga piala bola sepak dalam satu musim bukan menggambarkan kemajuan dalam bidang kesukanan, pendidikan, pencapaian ekonomi dan perpaduan bangsa.
Ramai anak Kelantan berjaya dalam pelbagai sektor, namun rakyat negeri itu juga yang mengisi rumah setinggan, menjadi gelandangan di Jalan Chow Kit dan marhaen di kawasan urban. Sudah sampai masanya anak Kelantan melihat ke depan, mengintai perubahan dan memaknakan citra perpaduan seperti yang diidamkan. - Berita Harian, 23 Oktober 2012
No comments:
Post a Comment