Pages

Saturday, February 20, 2010

Lupakan agenda parti demi kepentingan Islam, Melayu

SEKALI lagi isu kerjasama Umno dan Pas menjadi tumpuan media. Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat mahu Umno dan parti itu menghentikan pertelagahan mengenai politik, sebaliknya duduk semeja bagi membincangkan isu berkaitan agama Islam.
Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula mengakui parti itu sedia bekerjasama termasuk isu berkaitan keselamatan negara, ekonomi, agama dan politik. Beberapa pemimpin Umno pula memberi reaksi pelbagai. Ada yang mendakwa sikap Pas umpama cuaca yang ada kalanya panas dan pada masa lain redup.

Tidak salah Umno memberi reaksi sedemikian berdasarkan pengalaman lalu. Isu kerajaan perpaduan yang sebelum ini kerap dibincangkan akhirnya lebur ditelan waktu.
Pas juga pernah menyertai Barisan Nasional (BN) pada era pemerintahan Tun Abdul Razak Hussein. Bagaimanapun beberapa isu dalaman antara Umno di Kelantan pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah dan Pas pusat pimpinan Tan Sri Asri Muda menyebabkan berlaku keributan di Negeri Cik Siti Wan Kembang pada 1977.
Rusuhan berlaku dan Mageran (Majlis Gerakan Negara) terpaksa diisytiharkan apabila segelintir rakyat mengadakan rusuhan di Kota Bharu. Pas bertindak meninggalkan BN. Mageran menyebabkan urusan pentadbiran negeri digantung.


Pas tidak mampu menjalankan pentadbiran dan menemui rakyat Kelantan. Apabila pilihan raya khas pada 1978, BN menang 34 kerusi (22 Umno, 11 Berjasa dan 1 MCA). Pas hanya menang dua kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sering (Nik Abdullah Arshad) dan Manik Urai.
Kemerosotan mendadak Pas pada 1978 bukan kerana parti itu lemah, tetapi Mageran menyebabkan Pas tidak dapat bergerak aktif di Kelantan. Pas kalah kerana tangan dan kakinya diikat ketika itu.
Keadaan berubah apabila pengaruh Pas kembali menapak pada Pilihan Raya Umum 1982 dan 1986, serta menguasai semula Kelantan pada 1990 menerusi Angkatan Perpaduan Ummah hasil kerjasama Pas dan Semangat 46 pimpinan Tengku Razaleigh.
Perkembangan yang berlaku di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis membuktikan Pas mempunyai pengikut tersendiri di kawasan majoriti Melayu. Pas muncul antara parti bertaraf nasional dan mampu mengimbangi suara Umno pada peringkat pusat.
Kehadiran Pas dalam wadah politik nasional memberi kesan kepada pemikiran politik bangsa Melayu dan tentunya agenda perpaduan bangsa tidak boleh diketepikan. Kehadiran Pas dan Umno sebagai wadah Melayu amat dialu-alukan ketika bangsa Melayu dan umat Islam berdepan pelbagai cabaran yang amat menduga ketika ini.

Isu kalimah Allah, serangan rumah ibadat dan kepala babi di kawasan masjid bukan sekadar agenda keselamatan dan perjuangan politik kepartian. Ia membabitkan survival umat Islam dan kepentingan bangsa Melayu. Ia juga citra kelemahan ummah berdepan situasi semasa sehingga ada yang meletakkan kalimah Allah sebagai medan uji luar biasa. Kenapa isu kalimah Allah muncul sekarang?

Pas, juga Umno perlu merenung kembali sejarah negara. Apabila Melayu lemah, pihak lain akan mengambil kesempatan untuk menangguk di air keruh. Melaka ditawan Portugis pada 1511 apabila pimpinan Melayu lemah dan pembesar bertelagah sesama sendiri. Akhirnya dinasti kesultanan Melayu Melaka tumpas dan bermula era penjajahan bangsa Eropah di Nusantara.

Isu Malayan Union 1948 juga terjadi kerana kelemahan bangsa Melayu sehingga penjajah dengan celuparnya mahu menggugat kekuasaan Raja Melayu sebagai ketua pentadbir Islam. Mereka tidak akan campur tangan hal istiadat jika Melayu bersatu ketika itu.
Keadaan lebih parah pada 1969 apabila agihan ekonomi negara dikuasai pihak lain. Melayu terpinggir dalam sektor tradisional dan kaum yang dibawa oleh penjajah menguasai sektor industri dan perlombongan. Pergeseran kaum yang terjadi pada 13 Mei 1969 adalah manifestasi keresahan Melayu di bumi sendiri. Rakyat menuntut kekuatan bangsa, bukan pergeseran antara Umno dan Pas.
Keadaan sekali lagi tegang pada 1987 apabila ada insan yang sanggup mengemukakan idea untuk menyaman Sultan Selangor yang ketika itu dikatakan kerap mencampuri urusan pentadbiran kerajaan negeri.
Ada yang berhujah Sultan sepatutnya bertindak dalam isu keagamaan dan adat istiadat Melayu saja. Pentadbiran negeri dijalankan oleh pentadbir dan ahli politik saja.
Pada masa sama juga, beberapa ahli politik termasuk daripada DAP dan MCA mula bersuara mempertikaikan ketuanan Melayu hingga menyebabkan suhu politik negara semakin hangat. Ada yang mendakwa bangsa Melayu juga pendatang di negara ini.
Keberanian mereka tentunya berpunca daripada kelemahan dan pergeseran sesama Melayu. Keadaan lebih parah lagi apabila keputusan Pilihan Raya Umum Ke-12 pada 8 Mac 2008 menunjukkan kekuatan bangsa Melayu semakin rapuh.
Pembangkang yang diterajui Parti Keadilan Rakyat (PKR), Pas dan DAP menguasai Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor, serta menang banyak kerusi di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. (Perak sudah kembali ke tangan BN).
Perkembangan ini menyebabkan ada pihak semakin berani mempertikai sistem kuota, manfaat Dasar Ekonomi Baru, sistem meritokrasi dan institusi beraja. Ada juga sanggup sembah derhaka semata-mata menunjukkan keangkuhan peribadi.
Semuanya membuktikan kekuasaan Melayu semakin berada di persimpangan jalan dan sudah sampai masanya Umno dan Pas melupakan agenda kepartian demi kepentingan Islam dan Melayu.
Perbincangan dan kerjasama antara Pas dan Umno bukan bermakna mereka mengabaikan tanggungjawab terhadap komponen masing-masing, tetapi memperkasa usaha mengukuhkan ummah melalui politik.
Umno boleh terus berperanan sebagai sebuah parti teras dalam BN yang mentadbir negara dan Pas pula sebagai komponen pembangkang yang menyalurkan suara positif untuk kepentingan Islam. Tidak salah bergeser dari segi kepartian, tetapi bersatu menjaga kepentingan Islam dan Melayu. Bolehkah kerjasama Umno dan Pas menjadi kenyataan? - Berita Harian,20 Februari 2010

No comments: