Pages

Sunday, February 27, 2011

Rakyat vs diktator

SEJARAH sentiasa digerakkan oleh rakyat terpinggir, bukan kalangan istana dan pembesar yang selesa dengan kehidupan mewah. Sejarah bangsa Arab tidak pernah sunyi daripada aliran darah dan air mata rakyat marhain. Hanya rakyat yang menentukan hala tuju sesebuah bangsa dan negara, bukan kalangan pembesar dan feudal yang sentiasa berusaha untuk mengaut keutungan hasil daripada perjuangan kalangan bawahan.

 Di Semenanjung Arab yang kaya dengan tradisi peradaban, keagamaan dan kebudayaan silam, gerakan untuk menyatukan jiwa rakyat digerakkan oleh kalangan terpencil. Agama Islam yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW berjaya membentuk wadah yang kuat untuk transformasi kehidupan yang lebih baik. Wahyu diturunkan kepada seorang manusia yang amat biasa kehidupannya, bukan kepada kalangan feudal. Ini menunjukkan hanya rakyat yang lebih memahami hasrat agama dan menjadikannya sebagai cara hidup masyarakat.

Sejarah Arab purba (jahiliah) dan era Firaun sekadar catatan perhambaan dan kezaliman yang menidakkan kalangan terbanyak. Pihak yang mempunyai kuasa bertindak untuk mengekalkan kekuasaan dengan pelbagai peraturan, sistem dan dana negara.

Sejak lahirnya tamadun Islam pada era Nabi Muhammad, sistem siasah negara Islam dan Piagam Madinah berjaya mengikat bangsa Arab menjadi bangsa yang besar. Benua Arab menjadi rantau emas yang berjaya mengubah peta peradaban dunia. Tradisi pemikiran dan teknologi Arab menjadi rujukan sejagat. Kemajuan bidang perubatan, matematik dan astronomi amat mengkagumkan.

Umat Islam dan Arab pada era Khalifah Al Rasyidin dan Bani Umaiyah terkenal sebagai peneroka tradisi intelektual, pengasas sistem ekonomi yang saksama kepada semua pihak, di samping bentuk siasah dan sistem hukum yang berlandaskan kepada al-Quran dan hadis.

Perang Salib memberi kesan besar kepada umat Islam di Asia Barat dan Utara Afrika. Kekalahan umat Islam memberi kesan kehadiran penjajah Inggeris, Perancis, Sepanyol dan terkini Amerika Syarikat yang bukan saja menguasai pemikiran siasah dan ekonomi, malahan cara hidup dan perabadaban Islam itu sendiri.

Menjelang abad 20, negara Arab terperangkap antara sistem monarki yang memberi kuasa penuh kepada amir menfaraidkan harta negara kepada keluarga sendiri atau diktator tentera yang berfahaman sosialis mentadbir secara kuku besi.

 Bangsa Arab tiada pilihan lain selain akur kepada raja berkuasa mutlak atau tunduk kepada senjata seperti dilakukan Saddam Hussin (Iraq) dan Hosni Mubarak (Mesir).

Perang Dingin yang tercetus selepas Perang Dunia Kedua memaksa negara Arab berkiblat kepada Amerika Syarikat atau Soviet Union. Lazimnya negara yang ditadbir monarki lebih selesa kepada Rumah Putih, berbeza diktator tentera fahaman sosialis yang berkiblat kepada Moscow. Perang kepentingan kuasa menjadikan kehidupan rakyat lebih terhimpit.

Jiwa rakyat tidak dapat dibendung kerana kedua-dua sistem yang wujud hanya memberi keuntungan kepada pembesar dan tidak kepada awam. Sistem pendidikan, kemudahan asas, sistem ekonomi, kebebasan bersuara dan perundangan menekan kehidupan yang akhirnya memaksa banyak negara Arab bergolak sekarang. Rakyat menggunakan jalan raya, bukan sistem pilihan raya yang boleh dieksploitasi. Rakyat bangkit kerana mereka berhak untuk menikmati kemakmuran negara dan tidak sanggup diperalatkan lagi. Takrif demokrasi bukan sekadar mengadakan pilihan raya, tetapi juga hak untuk bersuara, bertindak dan melaksanakan pandangan massa.

Bukan sekadar Mesir dan Tunisia yang berjaya menumbangkan pemimpin diktator, malahan Bahrain, Yemen, Algeria, Libya dan Iraq terus bergolak. Polis Bahrain terpaksa menggempur khemah penunjuk perasaan di Dataran Pearl di Manama mengakibatkan sekurang- kurang empat orang terbunuh. Kira-kira 50 kereta kebal turut ditempatkan ketika kerajaan cuba menyuraikan demonstrasi bantahan rakyat.

Di Libya pula, ramai  terbunuh dalam pertempuran antara pasukan keselamatan dan penunjuk perasaan. Laman web pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan pula mendakwa rakyat sedang meraikan 'Hari Kemarahan' di seluruh negara.

Laman web dan kumpulan hak asasi Libya yang beribu pejabat di London, berkata pertempuran antara penunjuk perasaan antirejim Muammar Gaddafi dengan pasukan keselamatan tercetus di timur pekan al-Baida.

"Pasukan keselamatan dan militia daripada Jawatankuasa Revolusi menggunakan peluru hidup untuk membendung kemaraan rakyat," ulas laman web rakyat Libya.

Sementara itu, Perdana Menteri Algeria, Ahmed Ouyahia mengumumkan kerajaan akan menarik balik perintah darurat yang dikuatkuasakan sejak 19 tahun lalu pada hujung bulan ini.
Sebelum ini, Presiden Abdelaziz Bouteflika berjanji untuk menarik balik perintah darurat itu awal bulan ini sebagai sebahagian daripada pakej kompromi untuk menyekat tunjuk perasaan antikerajaan merebak di Algeria.

Selama 19 tahun rakyat Algeria dinafikan hak kebebasan memaksa mereka menjadikan perkembangan di Tunisia dan Mesir sebagai ruang untuk menuntut kebebasan bersuara.

Beratus-ratus penunjuk perasaan antikerajaan melancarkan protes di Algiers kerana menuntut hak asasi rakyat. Mereka merancang melancarkan demonstrasi pada setiap Sabtu sehinggalah kerajaan melaksanakan pembaharuan dan demokrasi di Algeria.

Gerakan yang berterusan sekarang memungkinkan teori domino yang diramalkan pemerhati politik menjadi kenyataan. Jika dekad 80-an dan 90-an menyaksikan satu demi satu kuasa komunis tumbang di Eropah Timur, tidak mustahil gerakan rakyat Arab sekarang bakal memberi impak besar kepada politik sejagat pada masa depan. - Berita Harian, 25 Februari 2011

No comments: