Pages

Tuesday, March 13, 2012

Malangnya pesakit buah pinggang

BAYANGKAN hidup bersabung maut dan masa depan terlalu samar. Bayangkan juga rutin harian berubah dari sebelumnya -- terpaksa mendapat rawatan setiap bulan, menjalani   dialisis, CAPD   (Continuous Ambulatory Peritoneal Dialysis),  kerap demam serta pelbagai komplikasi lain.

Jika sebelumnya mereka menjalani kehidupan normal, atau sesekali menyertai aktiviti lasak, kini segala-galanya tinggal kenangan yang mengusutkan. Kualiti kehidupan tidak sempurna lagi.

Bagi pesakit buah pinggang peringkat akhir  (ESRF), masalah  anemia, hipertensi dan osteoporosis seiring jalan. Mereka tiada pilihan untuk menolak, malah terpaksa pasrah menerima keadaan.

Penderitaan, kesakitan dan harapan bagai episod hidup tidak berpenghujung. Anemia terjadi apabila badan tidak mempunyai sel darah merah yang cukup bagi menampung keperluan oksigen untuk semua sel. Pesakit sentiasa  kelesuan. Kesan    lain adalah semput, pening, rasa berdebar, kulit  pucat serta tidak boleh berfikir dengan jelas dan rasional.
Penyakit ginjal boleh menyebabkan berlaku paras rendah hormon erythropoietin dan zat besi dalam badan.

     Seorang kakitangan awam terpaksa meninggalkan jawatan yang disandang selama  30 tahun apabila tidak mampu meneruskan kerjaya. Dia  terpaksa mengalah kepada takdir yang menimpa semata-mata kerana ginjal tidak berfungsi. Dia hanya mampu berharap ada penderma yang ‘menghadiahkan’ buah pinggang, walaupun amat mustahil. Dia terus menanti dan menanti dengan harapan yang samar ketika negara menyambut Hari Ginjal Sedunia pada 8 Mac lalu.

Seorang pesakit lain pula dalam dilema untuk menjalani pembedahan di luar negara. Dia bimbang kualiti pembedahan dan pemindahan organ di India. Apakah ginjal sebahagian daripada objek perdagangan era moden?

Bilangan rakyat Malaysia menderita kegagalan buah pinggang peringkat akhir bertambah daripada  40 orang pada 1980 kepada  lebih 12,000 kini.

Mereka  terpaksa menunggu lebih lama bagi menjalani pemindahan organ  kerana jumlah  yang berikrar menjadi penderma jauh lebih sedikit berbanding pesakit.

Sejak 1997 hingga Februari lalu  hanya 4,318 orang berikrar sebagai penderma berbanding lebih 12,000 pesakit.

   Pakar nefrologi percaya jumlah pesakit yang berdaftar tidak mencerminkan bilangan sebenar pesakit buah pinggang di negara ini kerana kemungkinan terdapat mereka yang menderita secara senyap disebabkan kekurangan kemudahan.

Dari segi perbandingan, sebanyak  90 kes baru bagi  setiap sejuta penduduk atau antara 2,000 hingga 3,000 kes setiap tahun.

Kerajaan sentiasa peka dengan isu kesihatan dengan  memperuntukkan RM171.1 juta dalam bentuk subsidi rawatan hemodialisis kepada  badan bukan kerajaan (NGO) dalam tempoh 10 tahun (2001-2010) dan 'geran modal' berjumlah RM20.15 juta kepada pusat dialisis bagi pembelian mesin hemodialisis baru pada  tempoh  sama.

Dianggarkan 23,390 pesakit   mendapat manfaat hasil daripada inisiatif kerajaan itu.
Bagaimanapun dialisis bukan penyelesai masalah buah pinggang. Pesakit memerlukan organ untuk ‘mengembalikan’ kehidupan mereka. Malangnya, pendermaan organ bukan tradisi di kalangan rakyat Malaysia. Hanya  0.6 peratus iaitu  188,147 rakyat  yang menderma organ.

 Walaupun rakyat Malaysia mendakwa sebagai prihatin dan masyarakat penyayang, minat untuk membantu pesakit amat minimum.

Rakyat  Sepanyol mencatat jumlah penderma organ tertinggi di dunia iaitu sebanyak 25 peratus daripada jumlah penduduk, manakala Singapura mencatat jumlah lima peratus daripada jutaan penduduk di negara itu.
 Kita pula lebih banyak sorak-sorai dan ungkapan simpati tanpa menyedari setiap minggu ramai pesakit buah pinggang  yang pergi untuk selama-lamanya tanpa sempat menjalani rawatan sepatutnya. Bayangkan betapa kejamnya penyakit bagi seseorang insan! - Berita Harian, 13 Mac 2012

No comments: