Pages

Tuesday, July 31, 2012

Apabila Ramadan menjadi adat Melayu

Kajian sebuah persatuan pengguna mendapati  umat Islam di  Malaysia membelanjakan 70 peratus daripada pendapatan mereka untuk keperluan Ramadan dan Syawal tahun lalu. Kira-kira seorang daripada 10 yang ditinjau mengakui terpaksa menggunakan kad kredit untuk keperluan berbuka puasa di restoran  mewah dan hotel, atau beli-belah. Jangan terperanjat bajet di bazar Ramadan setiap hari membabitkan urus niaga besar - RM10,000 di seluruh negara!

Seperti tahun sebelumnya, isu tangkapan tidak puasa berlaku setiap tahun. Pada minggu pertama puasa tahun ini, beberapa lelaki ditahan di Klang kerana makan di tempat awam.
Pada minggu pertama Ramadan tahun lalu, tujuh  ditahan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM)  kerana makan di khalayak ramai. Di Kelantan pula seorang lelaki tua ditahan berjudi dan merokok dalam semak pada hari pertama Ramadan tahun lalu.

Kerajaan Sarawak pula bersedia meminda Seksyen 14 Ordinan Kesalahan Jenayah Syariah 2001 bagi mengenakan hukuman lebih berat kepada umat Islam yang ditangkap tidak berpuasa berikutan jumlah tangkapan meningkat setiap tahun.

Cadangan juga termasuk  mengkaji kemungkinan memperkenalkan hukuman khidmat sosial  kepada pesalah atau meningkatkan  jumlah denda atau tempoh penjara.

Sekitar dua hari  Ramadan tahun lalu, seramai  25 orang ditangkap Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) kerana tidak puasa dan makan di khalayak ramai. Bagaimanapun Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) bercadang menaikkan jumlah denda tidak puasa, di samping meningkatkan penguatkuasaan.

Kita tentunya tidak hairan kenapa Ramadan dikaitkan dengan pembaziran atau tangkapan tidak puasa. Lazimnya  Ramadan dianggap bulan rahmat dan kita sepatutnya mendekatkan diri kepada Allah, di samping menunaikan tanggungjawab sosial dengan berzakat dan menderma.

Memang diakui ada yang mendekati masjid dan menunaikan solat Tarawih. Bagaimanapun yang terbabit dengan amalan lain tidak dapat dielakkan kerana ada segelintir kalangan kita yang menjadikan Ramadan sebahagian daripada warisan budaya.

Melayu mungkin berubah dari segi pemikiran, ekonomi dan cara hidup. Tapi masih ramai sukar membezakan amalan agama dan warisan. Kesan langsung Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan selepas insiden 13 Mei 1969 mengubah sebahagian Melayu menjadi penduduk kota dan menikmati peluang prasarana  sempurna.

Kewujudan istilah Melayu baru muncul apabila mereka dikaitkan dengan sektor korporat dan menerajui pelbagai syarikat nau   ngan kerajaan. Budaya baru mencetus persaingan dalam pelbagai sektor.

Kehidupan sebahagian  bangsa Melayu juga turut berubah. Bukan sekadar  pencapaian ekonomi dan taraf hidup, bahkan selera politik dan menanggapi kepentingan kuasa.

Kuasa sering dikaitkan dengan ekonomi dan kewangan. Kehidupan berbeza dari sebelumnya mendorong sikap boros yang akhirnya terpalit kepada pembaziran, termasuk pada Ramadan. Ada pihak yang menjadikan ibadat sebagai adat saja.

Kuasa juga memberi ruang kepada politik wang. Persaingan kuasa membabitkan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah pada 1987 memberi kesan tersendiri kepada bangsa Melayu.

Pemilihan pucuk pimpinan UMNO ketika itu bukan saja membabitkan sebuah parti politik, juga kesannya kepada Melayu. Kuasa beli dan tawar menawar dilihat  jauh berbeza daripada  sebelumnya.
Kita tidak tahu dari mana datangnya politik wang, seperti juga sukar meramalkan siapa yang mencipta istilah Melayu baru dan boros berbelanja untuk mendapatkan pengaruh. 

Namun gerakan kepartian mula ditafsir dalam bentuk baru. Bukan saja UMNO, parti lain juga berkembang dengan cara tersendiri. PAS yang sebelumnya dianggap sekular pimpinan Tan Sri Asri Muda, kononnya lebih  Islamik pada dekad 90-an.

Budaya Melayu baru membentuk sistem siasah dan perbelanjaan seharian. Ramadan bukan saja dikaitkan dengan unsur agama, bahkan ada yang menjadikan tazkirah di masjid sebagai medan menyerlahkan perjuangan siasah. - Berita Harian, 31 Julai 2012

2 comments:

SANISAH SALAMUN said...

Saya sedang merubah pemikiran masyarakat Melayu dengan pembabitan saya sebagai VIP Kelab Kebajikan & Sosial Tun Teja M'sia www.yds2u.com apabila kami memangku sejarah 500 tahun M'sia, memupuk semangat cintakan bangsa Melayu dan jatidiri kita, serta memartabatkan ekonomi Melayu.

imlan adabi said...

Terima kasih kerana reaksi anda. Melayu sering keliru antara agama dan adat. Harap kita turut berubah menjadi insan yang baik