Pages

Tuesday, December 17, 2013

Tradisi akal sepatutnya dicapai menjelang 2020

Tidak sampai tujuh tahun lagi untuk Malaysia mencapai status negara maju. Apakah kita sekadar  maju dari segi ekonomi tapi masih samar dalam  tradisi intelektual dan budaya membaca?
Apakah 2020 sekadar pencakar langit tapi rakyatnya kurang berbudaya -- tersasar daripada kehidupan akal budi dan tidak mesra tetangga serta pupusnya tradisi muafakat?

Persoalan ini sering dilontarkan dalam kalangan sarjana, budayawan, cendekiawan dan intelektual.
Mungkinkah kita sekadar mengisi poket tapi kosong akal dan perasaan? Segala-galanya masih misteri kerana status negara maju bagi sesebuah negara ketiga jarang memenuhi kriteria yang ditetapkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

 Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO)  menetapkan sesebuah negara maju mempunyai budaya membaca yang tinggi dan sektor penerbitan memenuhi keperluan massa.

 Penerbitan judul buku setahun adalah satu peratus daripada jumlah penduduk. Malaysia yang mempunyai 28 juta penduduk sepatutnya memiliki 28,000 judul bahan bacaan. Tapi sehingga kini angka tersebut sukar dicapai. Persoalan lain yang timbul adakah semua bahan bacaan terbitan tempatan memenuhi keperluan minda?

Kita harus akui banyak buku agama diterbitkan, seperti juga banyak novel dan panduan motivasi menjenguk kedai buku dan dewan pameran. Apakah bahan berkenaan memenuhi keperluan intelektual atau sekadar usaha penerbit dan penulis untuk meraih keuntungan segera semata-mata mengesani keghairahan awam untuk membaca?

Sehingga kini isu buku, penerbitan, bahan bacaan dan tradisi intelektual tidak pernah reda daripada polemik. Memenuhi kedai buku dengan bacaan yang kurang bermutu tidak menggambarkan budaya membaca yang sewajarnya. Penerbitan cerita hantu, jin dan jimak cara Islam bukan gambaran tepat untuk mengatakan bahan bacaan berunsur keagamaan semakin didekati rakyat Malaysia. Kualiti bahan bacaan sering dipertikaikan, justeru, tidak menghairankan apabila ada yang sinis setiap kali pesta buku diadakan  setiap tahun.

Dalam masa dua bulan ini ada dua pesta buku diadakan di Lembah Klang. Pada peringkat negeri juga tidak terkecuali pameran buku diadakan, kononnya untuk menggalakkan budaya membaca. Namun lihatlah novel yang bagaimana menjadi santapan minta remaja dan wanita kita? Kaji juga kenapa  plot ala ‘Ombak Rindu’ mendapat perhatian ramai dan penerbit pula meraih keuntungan yang luar biasa walaupun penulisnya masih dinafikan royaltinya.

Banyak penulis yang mendakwa dieksploit oleh penerbit. Novel yang laris kebanyakannya dibayar secara langsai  tanpa perkiraan dari segi ulang cetak. Ada penulis yang merungut apabila penerbit menjualkan naskhah novel kepada pengusaha filem dan akhirnya diadaptasi sebagai skrip. Filem yang laris dengan keuntungan berjuta bukan jaminan penulis novel mendapat royalti atau honorarium. Isu kontrak di antara penulis dan penerbit tidak pernah selesai. Banyak penulis yang mengharapkan wang segera menerusi  royalti tanpa mengkaji terma  sesebuah karya diulang cetak. Isu lebih besar berlaku apabila karya dipindahkan ke medium lain, novel menjadi skrip filem atau drama tanpa jaminan seseorang penulis mendapat hak mereka.

Isu ini menggambarkan hak kreatif bukan  gambaran hak cipta sesebuah karya dan penerbit masih bebas melakukan tindakan yang bertentangan dengan prinsip keikhlasan.
Inilah konflik yang berlaku dalam sektor penerbitan dan akhirnya memberi kesan kepada seseorang penulis  sendiri. Kemelut sebegini tidak berlaku di negara maju tapi kerap berlaku di Malaysia yang bakal melangkah negara  maju tidak lama lagi.

Sehingga kini masih kabur mengenai  jumlah penerbitan buku setiap tahun. Kita yakin  rekod pengeluaran nombor siri (The International Standard Book Number - ISBN) buku yang dikeluarkan Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) tidak meliputi karya yang dikeluar golongan persendirian dengan kadar edaran yang rendah. Ada sesetengah penyair dan cerpenis menerbitkan sendiri karya mereka serta diedarkan pada majlis seni seperti Hari Sastera Nasional. Karya yang diedarkan secara kecilan bukan realiti  sesebuah buku dibaca oleh lima orang, yang bermakna karya  diterbitkan 1,000  naskhah akan dibaca oleh 5,000 penelaah. Mustahil tradisi membaca karya yang baik berakar umbi di negara kita, justeru, jangan terperanjat pembentukan negara maju sekadar angka dan graf ekonomi, bukannya pembentukan akaliah dan nilai budi warganya. - Berita Harian, 17 Disember 2013 

2 comments:

Ramzi Solong said...

Bahaya apabila fahaman sekularisme hantui masyarakat. Inilah cabaran pada 2020

Roman Kartos said...

Buku yang mana anda baca: seks, novel pupar atau kitab tepi jalan?