Pages

Saturday, August 07, 2010

Ceramah politik tradisi lisan baru

 TRADISI lisan sebahagian daripada proses sistem komunikasi. Sejak manusia mengenal cinta, seks dan kehidupan, lisan memainkan peranan penting untuk menentukan peraturan hidup.

Tradisi lisan juga sebahagian daripada pencorak sejarah hidup manusia bermasyarakat. Sebelum era tulisan dan penulisan batu bersurat, lisan menjadi perantara sesama manusia berhubung dan berkomunikasi.

Sebelum 1799, tradisi lisan tidak lebih sekadar berhubung dan berkomunikasi. Hanya apabila Napoleon Buonaparte tampil sebagai penggerak politik di Peranchis dan Eropah, lisan menjadi senjata yang lebih agam. Lisan menjadi keperluan utama untuk menyebarkan ceramah dan dogma politik. Ideologi pada era politik moden mula terbentuk. Ceramah politik bertebaran dengan pelbagai citra dan nawaitu.

Ketika mengetuai tentera menjelajah Eropah, Napoleon kerap berpidato mengenai kesatuan Eropah dan kekuatan Peranchis sebagai sebuah bangsa berdaulat.

"Kita runtuhkan pergunungan Alps!" serunya ketika tentera mula menjelajah Portugal, Itali dan bahagian utara Sungai Elbe pada 1807.

"Kita bina Peranchis berdaulat" cetusnya dalam suatu majlis ceramah. Ada pendapat menyatakan Napoleon seorang penceramah hebat dan boleh menggerakkan tenteranya yang lesu serta cedera untuk terus berjuang dan berperang tanpa mengira kesakitan.

Adolf Hitler (20 April 1889 – 30 April 1945) juga pemidato yang hebat. Pemimpin Nazi yang tegas memerangi pendatang Yahudi di German bukan sekadar handal berceramah, juga rajin membuat kajian sebelum sesuatu tindakan dilakukan. Sebelum menjalankan tindakan membunuh bangsa Yahudi, dia menggunakan pentas pidato untuk mendedahkan keburukan Yahudi dan kenapa bangsa itu perlu diusir dari muka bumi.

Hitler juga mengkaji sejarah Yahudi seperti tercatat dalam al-Quran dan Injil, sebelum memulakan aksi militer. Dalam satu majlis ceramah yang dihadiri 100,000 penyokong Nazi, Hitler membakar semangat bangsa Aryan dengan mendakwa Yahudi bakal menakluki dunia dalam tempoh 20 tahun. Hari ini telahan kejayaan Yahudi menjadi kenyataan.

Kehebatan pidato Hitler membentuk tradisi ceramah yang lebih panjang. Dia berjaya membuat road show, bukan sekadar memburu bangsa Yahudi, bahkan menyemai cita-cita besar untuk menawan dunia. Pidato dan ceramah politik Hitler tercatat dalam sejarah sebagai antara perangsang berlaku Perang Dunia Kedua.

Di Asia Tenggara pula, kehebatan Sukarno dan Tan Sri Mohamad Asri Muda di pentas ceramah menjadi tumpuan massa. Sukarno yang menjeritkan 'ganyang Malaysia' ketika konfrontasi Malaysia - Indonesia memberi impak yang besar. Dia bukan saja mahir berhujah di podium, juga mahir bersajak, berfalsafah dan bermantera hingga melenakan warga Indonesia daripada tugas hakiki. Ada pemerhati politik menyatakan Sukarno hanya hebat di pentas ceramah politik dan skandal peribadi, tetapi jahil mentadbir negara. Dia hero di mata jutaan rakyat Indonesia yang hidup kelaparan dan melarat. Dia menjadikan ceramah untuk menguasai massa, ketika ramai lagi rakyat yang hidap gelandangan dan bobrok.

Di Malaysia pula, Asri pemidato hebat yang tiada tandingan dan karismanya membantu PAS mentadbir Kelantan selama 18 tahun sehingga 1978. Ketika tiga penggal menjadi Ahli Parlimen Nilam Puri dan Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat , Asri begitu petah berhujah. Ceramah politik dipergunakan sepenuhnya untuk kekal berkuasa dan Asri tokoh yang mahir berfalsafah, bersajak dan berhujah di khalayak ramai. Dia juga penulis sajak dan cerpen. Kemampuan bersastera membentuk lidah seninya yang boleh mencairkan jiwa peminatnya.

ketika menentang Rang Undang-undang Bahasa Kebangsaan (1967) di Dewan Rakyat pada Mac 1967 di depan Perdana Menteri, Allahyarham Tunku Abd Rahman, Asri berhujah: "Akhirnya , Tuan Yang Dipertua, saya berani menyatakan di sini bahawa tentulah bangkangan yang saya kemukakan ini akan ditindas atau akan dikalahkan dengan jumlah kepala-kepala penyokong kerajaan dalam Dewan ini nanti, tetapi, Tuan Yang Dipertua, biarlah sejarah mencatatkan bahawa kelulusan rang undang-undang ini adalah tambahan daripada dosa-dosa jenayah politik UMNO yang telah begitu banyak untuk diadili oleh mahkamah sejarah keturunan bangsa Melayu yang akan datang kelak" (KERANDA 152: Halaman 20).

Kelunakan suara dan kepetahan membentuk hujah menjadi inspirasi politik Asri. Hari ini ramai ahli PAS yang menguasai pentas ceramah dengan pelbagai gaya dan nada. Tentunya tradisi lisan bentuk baru menjadi sebahagian daripada citra siasah masa kini. Road show dan pentas politik berjalan sehala. Pendengar atau pengikut ceramah politik disogokkan dengan hujah yang pelbagai. Tanpa peluang untuk menilai kebenaran, pendengar ceramah politik boleh terpedaya dengan sesuatu hujah. Kebenaran, ada masanya terlalu sukar dimanfaatkan dalam majlis ceramah. Lazimnya yang terbanyak adalah tohmahan, fitnah dan tuduhan liar. Semakin tinggi nada pencemarah, semakin galak pengikut dan pendengar berteriak, bertepuk tangan atau bertakbir: Allahu Akbar!

Dunia tentunya boleh berterima kasih kepada Napoleon, Hitler, Sukarno dan Asri kerana membentuk tradisi lisan baru. Tanpa mereka, pentas politik mungkin tawar. Tanpa mereka juga, mungkin dunia kurang bergolak dengan harapan dan cita-cita. - Berita Harian, 6 Ogos 2010

No comments: