Pages

Tuesday, December 06, 2011

Media baru dan 'kejamnya' Khairul Fahmi


JIKA kita mahu bersimpati, barangkali apa yang menimpa Khairul Fahmi Che Mat boleh dianggap suatu penderaan yang luar biasa. Beliau bukan saja dijulang sebagai penjaga gol terbaik dalam Skuad Harimau Malaya dan Harimau Muda yang raih pingat emas di Sukan SEA di Jakarta baru-baru ini, juga  bintang pasukan Kelantan yang menang Piala Liga Super dan Piala Sumbangsih tahun ini. 

Selebihnya, Khairul Fahmi dipalit dengan pelbagai masalah peribadi. Media baru atau  media sosial menjadi pendera paling zalim. Dia dikaitkan dengan  putus tunang, menghadiri majlis sosial  dan gambar  bersama Nor Hashidah Harmi tersebar di internet.

Bagi orang kebanyakan, isu peribadi perkara biasa dan tidak perlu dihebohkan. Tetapi apabila membabitkan seorang idola sukan, beritanya menggemparkan, juga mengghairahkan!

Sama ada  Khairul Fahmi  bersalah atau tidak, bukan perkara pokok. Media baru sudah menjalankan tugas melaporkan kisah peribadi dengan drama  dan intrig yang cukup mengaibkan.

Ketika orang bercakap kehebatan beliau di padang bola sepak, media baru pula lebih bercakap soal   peribadi tanpa memberi peluang pemuda  yang dilahirkan pada 7 Januari 1989 di Kota Bharu  membela diri.

Apalah yang mampu dilakukan oleh seorang penjaga gol apabila dirinya dikaitkan dengan skandal dan media baru bagai tanpa ampun terus menghukumnya.

    Khairul Fahmi senasib dengan ‘mangsa’ yang lain apabila menjadi tumpuan media baru setiap kali dia melangkah. Jika sebelum ini ahli politik dan artis menjadi lensa pihak tertentu, dia harus mengenal langkahnya sendiri tanpa perlu mengaibkan nama orang tua sendiri. Malangnya dia sendiri tidak tahu apa yang bakal dilakukan, akan dipalitkan dengan pelbagai  kontroversi lain.

Pada hari ini sesiapa saja boleh menjadi pelapor  di media baru. Ada 600,000  blogger di Malaysia yang sebahagian besar menulis cerita peribadi, isu politik, sosial, sastera dan kesenian.  Ada juga blogger yang ghairah memaparkan cerita seks, gambar intim dan dakyah siasah.

Sesiapa saja boleh diserang oleh blogger dan pada bila-bila masa saja cerita serta  gambar seseorang boleh terdedah tanpa izin.

Dunia maya pada hari cukup menakutkan. Seseorang blogger bukan saja sebagai pelapor paling berani dan kebal undang-undang, juga boleh menjadi hakim sekali gus pendakwa yang boleh menuduh orang lain sebagai korup, pembunuh, hidup mewah, tauke lembu dan penindas.
Bayangkan rumah seorang bekas Menteri Besar yang didakwa berharga RM24 juta. Bayangkan juga pembelian kondo mewah dan kereta Mercedes yang dikaitkan dengan projek lembu. Masyarakat lebih cenderung mempercayai kerana tabii media baru sering mengajak orang ramai meyakini penulisnya. Mereka juga aktif di laman sembang  Facebook yang  kini mencecah  12 juta orang di Malaysia, dengan kadar penembusan 69.91 pengguna internet.

 Laman SocialBakers.com melaporkan, Malaysia kini berada di tangga ke-17 pengguna Facebook paling ramai di dunia.

Bayangkan kita juga bakal menjadi Khairul Fahmi apabila tidak disenangi pihak lain dan orang ramai akan lebih cenderung mempercayai sesuatu yang belum teruji kesahihan berbanding media arus perdana.
Realiti dunia tanpa sempadan cukup menakjubkan di Malaysia. Ketika  populasi penduduk pada 2000 berjumlah 24.6 juta orang,     pengguna internet  3.7 juta orang.

Bagaimanapun  populasi penduduk pada 2010 berjumlah   26.12 juta orang, membabitkan pengguna internet  16.9 juta orang.     Kadar penembusan jalur lebar  meningkat 64.6 peratus.     Pertumbuhan pengguna internet   meningkat 356.8  peratus dalam tempoh 10 tahun.

Justeru, tidak menghairankan apabila Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak menggesa  blogger dan generasi muda menjadi pejuang baru parti bagi menyaingi suasana siasah yang tidak seimbang.

Menguasai media baru tentunya  perang bentuk moden  amat mencabar. Ia juga tanpa simpati kerana laman web, portal berita dan blog jarang memikirkan kesan penyampaian. Yang mereka fikirkan bagaimana maklumat disebar dan reaksi masyarakat untuk menghukum seseorang yang sudah dimangsai! - Berita Harian, 6 Disember 2011

No comments: