Pages

Monday, June 17, 2013

Husam ancam pemimpin Kelantan

HUSAM tokoh muda PAS yang cuba dicantas
rakannya di Kelantan
Tindak-tanduk Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa yang tidak hadir majlis angkat sumpah di Dewan Undangan Negeri (DUN)  Kelantan, tetapi menghadiri perhimpunan pakatan pembangkang  di Ketereh 13 Jun lalu menimbulkan persoalan umum.

  Lebih mengejutkan apabila Speaker DUN, Abdullah Yakub   mengumumkan  Timbalan Pesuruhjaya II PAS  Kelantan itu memohon untuk tidak hadir sepanjang tempoh persidangan DUN kali ini.

  Keputusan Husam menunjukkan beliau  semakin menjauhkan diri daripada pentadbiran kerajaan Kelantan, tapi  pada  masa sama  terus mendekatkan diri dengan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Apakah perasaan Husam terhadap PAS semakin kendur kerana meyakini parti yang kononnya memperjuangkan Islam tidak lagi relevan dan dibayangi beberapa golongan radikal serta fanatik? Mungkinkah Husam akan membuat keputusan drastik apabila memulau majlis angkat sumpah?

  Sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri  (ADUN)  Salor, Husam  sepatutnya hadir majlis angkat sumpah jawatan kerana beliau masih berstatus wakil rakyat dan perlu menghargai mandat yang diberikan pengundi.

  Husam  kebelakangan ini  berdiam diri apabila tidak lagi  dipilih menjadi EXCO kerajaan negeri, walaupun sebelum ini beliau dianggap pemimpin muda berwibawa dan bakal menggantikan Datuk Nik Aziz Nik Mat sebagai Menteri Besar Kelantan.

  Pelantikan  Datuk Ahmad Yakob sebagai Menteri Besar dan   timbalannya,  Datuk Mohd Amar Nik Abdullah  bagai membayangi kebangkitan Husam dalam politik Kelantan.

  Husam juga gagal merebut kerusi Parlimen Putrajaya  pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) apabila tewas kepada penyandang yang juga  Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor   dengan majoriti sebanyak 5,438 undi.

  Sejak beberapa tahun lalu Husam dianggap murid setia Nik Aziz dan bakal meneruskan legasi Mursyidul Am PAS itu. Nama Husam juga melonjak apabila beliau dianggap pelopor gerakan menuntut royalti minyak daripada Kerajaan Pusat dan PETRONAS.

 Husam dilaporkan  menjalankan kajian mengenai pelantar minyak di perairan Laut China Selatan yang dianggap mempunyai asas perundangan  untuk menuntut royalti.

  Husam juga mengetuai kempen membina Lebuh Raya Rakyat  dari Kuala Krai ke Kota Bharu  yang sehingga kini masih menjadi rahsia umum. Bagaimanapun sikap berdiam diri  kebelakangan  ini menimbulkan andaian berlaku krisis   politik PAS  Kelantan.

  Ketika  tampil pada perhimpunan pakatan pembangkang di Ketereh,  Husam menegur  pemimpin PAS  yang tidak menyokong himpunan tersebut dengan menganggap mereka  pengkhianat parti.

  Beliau mendakwa mereka adalah pemimpin yang lupa asal-usul dan bukan saja menolak semangat anak muda yang mahukan perubahan tetapi mengkhianati dakwah yang diasaskan oleh pimpinan PAS  terdahulu.

  Husam turut menyindir pemimpin PAS  yang menjadi Ahli Parlimen supaya tidak hanya 'mengayuh basikal siang dan malam' di luar Parlimen sebaliknya rakyat akan menilai mereka pada persidangan Dewan Rakyat.

 “Kalau kita berjaya menghimpun orang Cina sehingga berpuluh ribu tetapi pemimpin PAS  pula tidak ada, ini adalah satu pengkhianatan,” katanya.

  Beberapa tokoh PAS dilaporkan tidak menyenangi ‘projek’ Anwar untuk menganjurkan bantahan terbuka terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dianggap tidak adil dan memihak kepada Barisan Nasional (BN)  pada PRU-13.

 Sumber  memaklumkan hubungan Husam dengan beberapa tokoh tempatan  agak dingin dan boleh menggugat kekuasaan PAS di Kelantan.   Pengguguran nama Husam dalam senarai pentadbiran  dikaitkan konspirasi dalaman yang mungkin menjadi barah dalam daging. Jika selama 23 tahun Nik Aziz berkuasa tanpa sebarang cabaran dari dalam parti, tanda keretakan dalam PAS semakin menonjol. Husam dianggap musuh dalam kalangan pemimpin PAS tempatan walaupun mempunyai ramai pengikut, terutama dalam kalangan generasi muda.

  Ada ahli PAS yang meragui kepemimpinan kerajaan negeri sekarang yang dianggap lembut dan boleh menjejaskan usaha mengekalkan pentadbiran selepas PRU-14.

  Ada pihak yang melihat Kelantan sekarang berbeza dengan era Nik Aziz. Ketiadaan Husam dianggap melemahkan jentera PAS dan pakatan pembangkang. Perkembangan ini diteliti pemerhati politik sama ada UMNO mampu memanfaatkannya menjelang pilihan raya akan datang. - Berita Harian, 17 Jun 2013

No comments: