Pages

Sunday, June 09, 2013

Blackout 505

Seperti yang diduga perhimpunan pembangkang akan diteruskan bagi memastikan hasrat mereka membentuk kerajaan baru tercapai.

Perhimpunan yang dinamakan Blackout 505 itu akan diadakan di beberapa tempat sepanjang Jun bagi menolak keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13  (PRU-13) yang dakwa berlangsung dalam suasana penuh penipuan.
  Mereka berharap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak serta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersetuju untuk melaksanakan tiga tuntutan iaitu:
@   Pegawai kanan SPR letak jawatan.
@ Mengadakan pilihan raya semula di 30 kawasan Parlimen.
@ Menangguhkan sebarang bentuk pindaan undang-undang pilihan raya dan persempadanan semula.

 Mereka mendakwa setengah juta rakyat Malaysia sudah menyertai Blackout 505 di beberapa negeri.
  Sepanjang Jun ini mereka merancang  mengadakan perhimpunan di Kangar  (10 Jun), Sungai Petani (11 Jun), Kota Bharu (12 Jun) dan Batu Pahat (14 Jun). Mungkin beberapa kawasan lagi menjadi perancangan mereka jika tuntutan tidak dilayani pihak berkuasa.

  Kita tidak pasti status perhimpunan berkenaan, sama ada mendapat kebenaran polis atau tidak.

Bagaimanapun pengalaman lalu membuktikan mereka sanggup lakukan apa saja hatta di luar peruntukan undang-undang jika pihak berkuasa tidak membenarkan perhimpunan diadakan.

  Isnin lalu, empat pemimpin pakatan pembangkang -  dua di Perak dan masing-masing seorang di Negeri Sembilan dan Pulau Pinang, didakwa di mahkamah mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012 berhubung dakwaan terbabit  dalam perhimpunan Blackout 505.

 Kita yakin pihak berkuasa sedang menangani kes ini dengan saksama kerana perhimpunan yang lazimnya didakwa aman, boleh bertukar menjadi ganas jika ada mana-mana pihak menonjolkan isu kaum dan perasaan tidak puas hati secara luar biasa.

  Dari segi demokrasi, perhimpunan dibenarkan untuk menyuarakan perasaan dan mengemukakan idea bagi pertimbangan bersama. Lazimnya, demokrasi disalahgunakan untuk kepentingan pihak tertentu bagi memastikan cita-cita peribadi mereka tercapai.

  Sehingga kini kita tidak  nampak jalan penyelesaian selepas keputusan PRU-13 yang memberi kemenangan majoriti mudah kepada Barisan Nasional (BN). Dengan mandat 133 daripada 222 kerusi Parlimen, BN bukan saja teruji setia kawan dalam kalangan ahli komponen sendiri terutama MCA dan GERAKAN yang mempunyai mimpi berbeza, bahkan UMNO perlu berusaha lebih tegas bagi memastikan undi Melayu kembali kepada mereka.

  Bukan semua Melayu berpihak kepada UMNO terutama di kawasan bandar dan urban. Ramai Melayu yang sudah meyakini diri mereka stabil mengambil pendirian memihak kepada pembangkang dengan alasan tertentu.

  Kewibawaan calon dan cara hidup beberapa pemimpin yang tidak mengamalkan pendekatan wasatiyah dipersoalkan secara terbuka, sekali gus memberi sokongan kepada dongeng Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan baru yang lebih telus, adil dan saksama untuk semua kaum.

  Sebelum pilihan raya, Anwar sudah mencanang akan membentuk kerajaan baru hasil muafakat PKR, DAP, PAS dan beberapa parti di Sabah dan Sarawak. Malah, pada malam penjumlahan undi pun, Anwar sudah membuat sidang media di sebuah hotel ternama kononnya sudah berkuasa di Malaysia dan bakal mengangkat  sumpah jawatan Perdana Menteri pada keesokan harinya.

 Apabila keputusan tidak memihak kepada mereka, isu pengundi hantu dan kes dakwat kekal yang tidak kekal berkali-kali ditohmahkan. Laporan polis dibuat di beberapa balai polis. Cerita warga Bangladesh dan Indonesia menjadi pengundi hantu disebar meluas di beberapa media baru hingga mempengaruhi kepercayaan massa. Bayangkan keadaan di Malaysia beberapa bulan lagi jika perhimpunan haram gagal ditangani secara saksama?

  Sehingga kini Anwar yang ada pengalaman sejak era aktivis pelajar pada 1974 tidak mungkin mengalah dengan amaran yang diberikan pihak keselamatan. Untuk menyambung sisa politik yang kian goyah, mereka akan meneruskan agenda perhimpunan rakyat untuk membangkitkan kemarahan umum kepada kerajaan dan SPR.

Beberapa blogger pembangkang  ghairah menyeru orang ramai keluar ke jalan raya. Mereka memberi alasan jika pilihan raya gagal memuaskan hati rakyat, jalan raya tempat terbaik  menyalurkan pendapat.

  Agenda perhimpunan bantahan keputusan pilihan raya boleh mengundang suasana buruk terutama aspek keselamatan dan keharmonian awam. Jika kewarasan masih ada, fikirkan kesan buruknya daripada keseronokan memancing kemarahan massa semata-mata untuk kepentingan peribadi. - Berita Harian, 31 Mei 2013

No comments: