Pages

Friday, January 01, 2010

Penyair Nusantara, Sasterawan Negara pelengkap diari 2009



PERTEMUAN Penyair Nusantara Ke-3 (PPN3) dan pemilihan Datuk Dr Anwar Ridhwan sebagai Sasterawan Negara ke-10 boleh dianggap antara kemuncak kegiatan sastera sepanjang 2009. PPN3 berjaya mempertemukan penyair Nusantara pada 20 hingga 22 November lalu di Kuala Lumpur. Ia lanjutan acara di Medan pada 2007 dengan nama Pesta Penyair Nusantara.
Pesta Penyair Nusantara Kedua (PPN2) di Kota Kediri, Indonesia. pada 29 Jun hingga 3 Julai 2008. Tahun ini, Persatuan Penulis Nasional (Pena) dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) berjaya menganjurkan majlis membabitkan penyair negara serumpun.
Sementara itu, pemilihan Anwar sebagai Sasterawan Negara tidak boleh dipertikaikan. Beliau bukan sekadar mampu menguasai genre novel, cerpen, sajak dan esei, bahkan mempunyai kewibawaan tersendiri. Anwar bukan sekadar sasterawan, juga ilmuwan seni yang diiktiraf sebagai antara pentadbir penting ketika bertugas di DBP.

Novel pertamanya Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman memenangi Hadiah Novel Gapena-Yayasan Sabah pada 1979. Novel Arus (1985) memenangi Hadiah Sastera Malaysia (1984/1985). Antara cerpen karyanya ialah Perjalanan Terakhir (1971), Dunia Adalah Sebuah Apartmen (1973), Sesudah Perang (1976) dan Dari Kiev ke Moskova (1992).
Karya beliau yang diilham dan disiapkan di Jepun pada 2001 berjudul Naratif Ogonshoto memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2000/2001. Novel itu dengan judul Bili i Nebili Ostrovov Ogonsoto diterbitkan dalam bahasa Russia (penterjemah Victor Pogadaev) pada 2006 di Sanct-Petersburg (penerbit Paideia).
Tentunya kejayaan Anwar boleh dianggap sebagai pelengkap kesusasteraan Malaysia yang sebelum ini digerakkan Keris Mas, Datuk Shahnon Ahmad, Datuk Dr Usman Awang, Datuk A Samad Said, Arena Wati, Prof Dr Muhammad Salleh, Datuk Noordin Hassan, Datuk Abdullah Hussain dan S Othman Kelantan.
Sementara itu, penerbitan karya sastera masih lancar walaupun negara mengalami kekangan ekonomi dan banyak syarikat penerbitan merancang semula operasi mereka. Penulis menerima tiga karya daripada Marsli No, Dr Talib Samat dan Hafizah Iszahanid sebagai penutup diari 2009.


Marsli menerusi kumpulan puisi Kepada Angin Juga agak lantang dan sinis memperkatakan sikap manusia yang bermuka-muka dan bersandiwara dalam kehidupan. Marsli semakin mantap pengucapan puisinya dan boleh dianggap ikon generasi 80-an aktif berkarya.


Talib yang juga pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) menghasilkan karya puisi naratif prosaik berjudul Di Bawah Kibaran Bendera Tauhid. Pengalaman seni dan akademik berjaya memperkukuhkan karya Talib.
Sementara itu Hafizah menerusi novel ketiganya Andainya Kukembali, jujur menceritakan situasi dunia kewartawanan dan sinis mengungkapkan 'mahu mengubah dunia'. Pada 22 Julai 2005, penulis membentangkan kertas kerja dan membicarakan novel pertama Hafizah, Noktah Di Hujung Rindu di Bilik Seri Setia, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang.
Penulis mengandaikan wartawan Berita Minggu itu mampu 'melangkah' andainya lebih teliti dan mengutamakan fakta di sebalik paparan fiksyen dalam karyanya. Ternyata novel Andainya Kukembali bukan sekadar memaparkan isu kewartawanan dan kebebasan media, juga konflik perasaan, prejudis terhadap Islam dan kepentingan siber dalam kehidupan terkini.
Beberapa kegiatan lain turut diadakan sepanjang 2009 termasuk Perhimpunan Penulis Muda di Melaka, pelancaran dan diskusi buku serta acara tetap baca puisi di Rumah Pena setiap bulan. Ia menggambarkan sasterawan tempatan masih aktif di sebalik kekangan waktu. Beberapa penulis ternama juga berada di barisan hadapan ketika menuntut pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).
Walaupun beberapa karya seni diterbitkan, ia tidak mampu mengubah data betapa rendahnya kadar pembacaan di negara ini. Hasil Kajian Profil Membaca Rakyat Malaysia 2005 Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) mendapati 54.3 peratus rakyat negara ini membaca purata kurang tujuh halaman sehari. Lebih memeranjatkan, daripada jumlah 54.3 peratus itu pula, 12 peratus membaca purata kurang dua halaman sehari atau 50 halaman sebulan.
Mengikut statistik, negara menerbitkan 6,500 judul buku setahun membabitkan 200 penerbit. Angka ini terlalu kecil kalau dinisbahkan dengan jumlah penduduk ketika ini. Angka yang kecil ini perlu diperbetulkan kerana sebuah negara yang 52 tahun merdeka, sepatutnya sudah mempunyai jati diri dan kekuatan membaca yang luar biasa. Bangsa yang kurang membaca bakal ketinggalan, sama seperti apa yang berlaku kepada bangsa Arab yang kebanyakannya terus jumud selepas kejatuhan tamadun Abassiyah dan Osmaniyah.
Jika China sudah berjaya menerbitkan 181,000 judul buku setahun dan Korea Selatan 42,000 judul buku, kita sepatutnya sudah berjaya menerbitkan 20,000 judul buku setahun. Angka ini sepatutnya boleh dicapai di bawah gagasan 1Malaysia yang mengutamakan integriti dan kewibawaan bangsanya.
Sasterawan perlu berperanan membantu peningkatan kadar membaca, di samping melahirkan karya yang lebih bervisi. Sasterawan sepatutnya tidak diperalatkan untuk kepentingan pihak lain. Sasterawan perlu berada di depan masyarakat sebagai perakam zaman, bukan pengekor yang jumud dalam pemikiran massa. - Berita Harian, 1 Januari 2010

No comments: