Pages

Tuesday, March 30, 2010

Mengguna hukum akal dalam menapis maklumat disiar media



MEDIA dan kebebasan sering diperdebatkan. Sejak Zaman Pencerahan (Age of Enlightenment), manusia sudah memperkatakan mengenai kebebasan dan hak asasi. Media pula muncul apabila hak asasi dan kebebasan dikongsi untuk bertukar pendapat dan menyebarkan maklumat.

Hari ini teknologi maklumat menjadi perayaan sejagat. Hatta di sebalik Tembok Besar China mahupun pedalaman Sahara di Afrika, maklumat sudah menjadi agenda utama manusia. Sebanyak 20,000 penduduk China melayari internet setiap minit dan pada masa sama 50 penduduk Zambia menyertai sembang sosial di skrin komputer.

Sejak tercetusnya Perang Dingin pasca Perang Dunia Kedua, ledakan maklumat sudah sebati dengan agenda kuasa yang bertelingkah. Blok Nato (Pakatan Atlantik Utara) yang didukung Amerika Syarikat menggunakan pelbagai saluran untuk mengagungkan kekuatan kapitalisme, sekali gus merendahkan kemampuan blok Warsaw – Pakatan Negara Komunis di Eropah Timur pimpinan Soviet Union.

Amerika Syarikat bersama Britain, Kanada dan Australia sentiasa menjuarai isu kebebasan media. Bagi mereka, penderitaan rakyat Palestin di Asia Barat bukan keutamaan, tetapi serangan bunuh diri di Palestin, Iraq dan Iran adalah keutamaan.

Media berjaya berperanan seketika, tetapi tidak mampu selamanya menguasai pendapat dunia. Kejatuhan Shah Iran dan pembunuhan Anwar Saddat di Mesir membuktikan betapa media gagal melaporkan isu sebenar di negara terbabit. Kemiskinan, kerakusan kuasa, rasuah, isu moral dan seks di Iran dan Mesir di bawah pentadbiran dua pemimpin itu tidak didedahkan.

Rakyat hidup melarat. Media tidak melaporkan keadaan sebenar. Justeru, isu kebebasan media sekali lagi dipertikaikan. Apakah media bebas melaporkan keadaan sebenar atau media terperangkap di sebalik kuasa politik, pimpinan syarikat, pemegang saham atau ideologi wartawannya sendiri?

Media juga berjaya menonjolkan sindrom ketakutan ekoran serangan 11 September 2001 di New York. Serangan pusat ekonomi dunia dikaitkan dengan pengganas Islam. Semua pihak yang inginkan kedamaian dipengaruhi supaya memihak kepada Amerika Syarikat menentang keganasan.

Bekas Presiden Amerika Syarikat, George W Bush memberi amaran bahawa dunia tidak aman dan semua pihak perlu sokong Rumah Putih menentang keganasan. Media turut berperanan kononnya pengganas adalah umat Islam dan berpusat di Afghanistan, Iraq dan Iran.

Kempen menentang pengganas sering dikaitkan dengan kegiatan menafikan hak asasi umat Islam sejagat. Media dan kebebasan juga sering menjadi tumpuan terutama di negara sedang membangun seperti Malaysia. Apakah kebebasan media bererti membenarkan semua pihak bersuara mengenai isu kaum dan ketuanan Melayu secara terbuka. Kebebasan mediakah jika kontrak sosial dan hak pemilikan ekuiti Melayu diperbesarkan?

Apakah kebebasan media membenarkan seseorang menuduh pihak tidak disenanginya secara terbuka tanpa diberi peluang membela diri? Apakah kebebasan media membenarkan isu hak dan agama diperdebatkan secara bebas hingga mencetuskan konflik kaum dan agama?

Mengikut kajian badan bukan kerajaan, sebanyak 90 peratus rakyat negara ini lebih mempercayai laporan media baru berbanding media tradisional seperti akhbar, majalah dan stesen penyiaran. Kononnya, media baru lebih bebas, tidak dikuasai Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan pemegang saham.

Ada yang mendakwa akhbar utama dikuasai kerajaan yang menguasai permit penerbitannya. Apakah media baru juga bebas apabila penulis blog, portal berita dan laman sosial menulis dan menuduh peribadi orang lain tanpa sebarang bukti dan tidak diberi peluang membela diri?

Sekali lagi isu media dan kebebasan tidak klise diperdebatkan. Media baru atau tradisional turut terperangkap dengan isu kebebasan dan hak asasi. Jika China Press menggantung ketua pengarangnya, Teoh Yong Khoon selama dua minggu pada 19 Mac lalu ekoran laporan peletakan jawatan Tan Sri Musa Hassan sebagai Ketua Polis Negara, blogger juga tidak terkecuali menerima padahnya. Raja Petra Kamaruddin dan Adukataruna juga pernah disoal siasat ekoran penulisan mereka.

Sejarah akhbar dan pemerintah tidak pernah sunyi diperkatakan. Mingguan Politik Eksklusif digantung penerbitannya. Penerbitan Detik diharamkan. Ketika Operasi Lalang 1987, akhbar Watan, The Star dan Sin Chew Jit Poh digantung permit penerbitan selama tiga bulan. Isu kebebasan media menjadi tabu yang luar biasa.

Bolehkah pendapat umum disekat menerusi undang-undang atau hukum akal manusia sendiri yang menapis antara kebenaran sesuatu maklumat dan sebaran am? Media, baik dilihat dari sudut mana pun, sentiasa menjadi wadah untuk akal yang sihat. Media tentunya berperanan menyebarkan maklumat, bukan propaganda zaman.  - Berita Harian, 30 Mac 2010

4 comments:

Zakir alam said...

Mana ada kebebasan?

Osia Ajang said...

Orang lebih percaya laporan nombor ekor dan keputusan bola sepak

Rafizah Omar Din said...

Lu cakaplah... surat khabar hanya tali barut

Subky Latifff said...

Era media bebas dah berlalu... hidup OSA...ISA