Pages

Tuesday, April 13, 2010

Meniduri budak 11 tahun


SANGGUPKAH lelaki waras meniduri kanak-kanak 11 tahun semata-mata pernikahan sudah dilangsungkan? Apakah seorang ayah yang siuman rela membiarkan anak kecilnya ditiduri pengikut dakwah kerana persahabatan erat ketika 'berdakwah?'


Ada juga melangsungkan pernikahan anak ketika memandu. Ada isteri yang bermadu dilarang bekerja kerana suami sudah bekerja ‘dengan Allah’ dan tidak sanggup membiarkan isteri menjadi hamba sesama manusia.

Rentetan di atas membuktikan umat Islam di negara kita mudah terpengaruh dengan ajaran sesat. Ada yang menggunakan topeng agama untuk menghalalkan cara. Ada juga yang menggunakan ilmu batin, persilatan dan perbomohan hingga sanggup menjadi 'rasul' dan ditahan ketika bersarapan pada waktu siang Ramadan lalu.

Sehingga kini kerajaan mengesahkan 56 ajaran sesat bertebaran dalam masyarakat. Bukan bangsa Melayu saja mengalami ancaman itu, malah Melayulah bangsa yang paling ramai terpengaruh dengan ajaran bertentangan Islam.

Pernikahan Shamsuddin Che Deraman atau lebih dikenali Sudin Ajaib dengan budak perempuan 11 tahun di kaki lima sebuah masjid di Kelantan amat memeranjatkan.

Ia menggambarkan mentaliti segelintir Melayu yang masih lemah dan sanggup melakukan apa saja demi kepuasan seks kononnya untuk agama.

Kejadian ini mendapat liputan dan menggambarkan betapa kopiah, janggut dan jubah bukan jaminan keimanan seseorang.

Sebelum ini, beberapa kes membabitkan ‘pendakwah’ pernah mencemaskan masyarakat. Kumpulan Al-Arqam diasaskan Ashaari Muhammad dan dikenali sebagai Jamaah Aurad Muhammadiah mengembangkan pengaruh di kalangan pelbagai lapisan masyarakat. Kumpulan ini menyebarkan dakyah menerusi pelbagai bidang.

Bermula dengan 10 ahli pada 1968, ia berkembang sehingga 6,000 orang pada 1987. Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri menganggarkan 6,000 pengikut fanatik dan 15,000 simpatisan pada 1994. Antara kepercayaan mereka ialah Syeikh Muhammad As-Suhaimi yang meninggal pada 1925 dinyatakan tidak mati, sebaliknya hidup dan kembali untuk memimpin umat Islam. Mereka yakin Syeikh Muhammad setaraf Ashab al-Kahfi dan Nabi Khidir.

Kerajaan mengharamkan penerbitan dan pengedaran buku Aurad Muhammadiyah Pegangan Darul Arqam pada 1986. Pertubuhan itu diharam berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan pada 5 Ogos 1994 yang memutuskan ajarannya bertentangan dengan akidah dan syariah Islam, sekali gus mengakibatkan syirik.

Berikutan itu, Ashaari ditahan bersama beberapa pemimpin kanan kumpulan itu mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Beliau dikenakan tahanan rumah di Rawang dan Labuan sebelum dibebaskan pada 25 Oktober 2004.

Sasterawan Negara, Datuk Shahnon Ahmad mendedahkan penyelewengan jemaah Al-Arqam menerusi novelnya Tok Guru (1998) serta Ummi dan Abang Syeikhul (1992). Shanon yang pernah mendampingi kumpulan itu mendapati Al-Arqam lebih mementingkan seksual daripada kegiatan dakwah.

Bekas pengikut Al-Arqam pula, Zabidi Mohamed mendedahkan penyelewengan kumpulan itu dalam buku Tersungkur di Pintu Syurga. Perjuangan mereka untuk kebajikan pemimpin sedangkan ahli menjadi pekerja yang terperangkap dalam sistem ‘syurga’ Al-Arqam.

Semakin maju perkembangan ekonomi, pendidikan dan teknologi maklumat, semakin maju pula cara berfikir pendakyah ajaran sesat. Akal yang waras tidak mungkin mempercayai ada manusia yang sanggup berkumpul di hutan Sauk di Grik, Perak untuk berjuang menubuhkan negara Islam.

Tetapi ia sudah berlaku dan Kumpulan Persaudaraan Ilmu Dalam Al-Ma’unah (Al-Ma'unah) nekad menceroboh kem Rejimen Askar Wataniah pada 2 Julai 2000 dan melarikan senjata api. Mereka bertindak di luar kewarasan kerana meyakini ilmu batin yang dimiliki amat kebal dan boleh melakukan agenda peribadi.

Akal yang waras juga tidak menerima orang seperti Ariffin Mohamed atau Ayah Pin yang mendirikan Kerajaan Langit di Besut, Terengganu. Tetapi ramai pengikutnya yang sanggup meminum air basuh kaki Ayah Pin sebelum dakyahnya diharamkan pada 2005 dan dia melarikan diri ke Narathiwat, Thailand pada 2006.

Tidak mungkin orang arif membaca al-Quran dan hadis mempercayai nabi dan rasul Melayu seperti Abdul Kahar Ahmad kerana Rukun Islam dan Rukun Iman sudah menggariskan ketentuan-Nya. Namun, ada yang termakan dakyahnya walaupun Abdul Kahar dihukum penjara 10 tahun, enam sebatan dan denda RM16,600 kerana taksub sehingga tidak dapat mewaraskan diri.

Ketika kita merayakan kebebasan maklumat dan Model Ekonomi Baru, masih ada yang mempercayai tahyul dan kuasa bomoh. Semuanya ancaman terhadap keimanan dan cara berfikir umat Islam.

Justeru, tidak memeranjatkan apabila masih ada yang keluar berdakwah dengan nawaitu tersendiri termasuk cuba meniduri kanak-kanak 11 tahun.  - Berita Harian, 13 April 2010

2 comments:

Anonymous said...

Adalah baik bagi orang yang mendapat berita-berita tentang ustaz haji Ashaari Muhammad, membuat pengkajian sendiri daripada mendengar cakap-cakap yang kebanyakannya cakap-cakap orang jahil.

imlan adabi said...

KITA perlu tunduk kepada kebenaran, bukan taksub. Saya berminat mendekati abuya.. untuk menyelami pemikirannya