Pages

Monday, November 29, 2010

TV kini jadi ahli keluarga mencurigakan

(Zionis guna televisyen sebagai alat propaganda paling zalim untuk rosakkan imej Islam)

BABAK berkucupan antara dua bibir hampir menjadi menjadi kelaziman di ruang tamu kita. Watak  wira menendang musuh dan melepaskan tembakan bertubi-tubi bukan lagi sesuatu yang asing. Bagi mereka yang putus  cinta, tentunya asyik menonton filem romantik yang syahdu dan melankolis. Jejaka menarik tangan dara, mengucup jemarinya dan berlalu. Air mata pun bercucuran dan plot demi plot semakin mengharukan isi keluarga. Bagai tenggelamnya kapal Titanic, masing-masing sendu di ruang tamu.

Bagi si kecil pula, watak Doraemon, Hagemaru, Ninja Boy, Spiderman dan Detective Conan menjadi teman paling akrab. Ia mencuri   dua jam sehari masa  kanak-kanak  di seluruh dunia.

Segalanya ada di ruang tamu kita. Televisyen atau lebih akrab sebagai TV  bukan lagi sekadar alat penyebar maklumat atau hiburan semata-mata.  Ia sudah menjadi sebahagian ahli keluarga  pada masa kini.  TV lazimnya diletakkan pada sudut paling penting di sesebuah rumah.  Ruang tamu yang sepatutnya menjadi tempat tetamu berkunjung menjadi dewan menonton seisi keluarga.

Katakan apa saja  mengenai program TV,  kita terlalu ghairah untuk  meraikan ahli keluarga paling baru kerana  pelbagai program menarik. Malaysia kini mempunyai enam saluran TV percuma dan sebuah stesen satelit.

Hampir 27 juta daripada 28 juta penduduk Malaysia mempunyai sebuah TV. Bagi yang berada, mereka mempunyai beberapa TV yang diletakkan di ruang tamu, dapur,  bilik tidur tidur utama dan bilik anak.

Seorang  teman yang fanatik  TV menyediakan  bilik kalis bunyi untuk menempatkan alat pandang dengar. Kos bilik  audio visualnya lebih RM100,000. Bilik dilengkapi  pendingin hawa  ditampal  notis  pada pintu ‘no food, no drink, no smoking!’ Bilik yang jarang dimasuki anak dan isterinya  sering dikunjungi  kenalan untuk menonton tayangan  3D yang menayangkan filem format Blueray. Dia akan ceria apabila melihat temannya terpegun terhadap kecanggihan alat pandang dengar di kediaman  pinggir bukit itu. Dia   berjaya memanfaatkan  TV sebagai sebahagian daripada hidupnya.

Hari ini, siaran TV sudah membentuk budaya baru masyarakat kita.  Tradisi kunjung mengunjungi  pada musim lebaran diganti dengan keselesaan menonton TV di ruang tamu. Majlis perkahwinan yang sepatutnya terbuka kepada perkenalan dan pengukuhan persahabatan semakin dicabar oleh jeritan karaoke yang mencuit hati hadirin.

Ketika kejohanan bola sepak Piala Dunia di Afrika Selatan  pada Jun dan Julai lalu, hampir tiga  bilion penghuni planet bumi menjeritkan perkataan ‘gol’ selama 30 hari. Bayangkan TV sudah menjalar di ruang tamu,  kopitiam dan restoran untuk merayakan kejohanan paling  unggul di dunia. Bayangkan lebih separuh daripada lima bilion penghuni dunia menonton sekurang-kurang sekali  perlawanan di kaca TV ketika Piala Dunia berlangsung.

Ketika George W Bush mengisytiharkan Perang Teluk untuk mengganyang Saddam Hussein dan bumi Iraq, seluruh dunia bagai terpaku melihat saluran CNN, BBC dan Al Jazeera menayangkan keangkuhan Amerika Syarikat meranapkan sebuah negara Islam yang kaya dengan tradisi sejarah tamadun  purba.

Tanpa simpati, agensi berita yang lazimnya dikuasai Zionis mendedahkan kejahatan pemimpin Islam dan perlunya  ‘bersekutu’  dengan Bush  untuk menjayakan kempen memerangi keganasan. TV menjadi  alat   propaganda paling  zalim untuk menghalalkan tindakan  terhadap umat Islam.

Hari ini pelbagai dakyah dan propaganda zionis menjadi agenda utama di kaca TV. Ia dibawa secara langsung ke ruang  tamu kita. Perkahwinan mewah bukan sekadar membabitkan kerabat istana Britain dan artis ternama dunia, malah  sudah merasuk sebahagian rakyat Malaysia. Perkahwinaan tajaan sudah menjadi  tradisi bentuk baru. TV sudah berjaya membentuk kesan kehidupan yang mencurigakan.

Jika dulu TV dikaitkan dengan pendidikan dan kecanggihan bermaklumat, kini TV mempunyai sisi lain yang  mencurigakan.  Imej lelaki lembut hampir setiap hari berada di mata anak kita. Imej jalang dan kebendaan sering membayangi kemurniaan alat komunikasi moden. Saluran beritanya  pula menayangkan khabar  dari Amerika dan Blok Barat kepada  dunia tiga yang lazimnya  mundur dan perlu bantuan. Kita pun termakin teruja di ruang tamu  kerana TV menjadi ahli keluarga yang amat mencurigakan!  - Berita Harian, 29 November 2010

No comments: