Isu bekalan air bersih belum berkesudahan, sikap pengotor jadi budaya masyarakat
KELANTAN tidak pernah reda dengan isu. Hujan lebat, tengkujuh akhir tahun, pengambilan tanah rakyat, Bazar Tok Guru, krisis bekalan air tercemar dan kemelut politik, cukup menjanjikan polemik pelbagai pihak.
Bagi mereka yang mahukan kelainan suasana, Kelantan atau Tanah Serendah Sekebun Bunga sentiasa dilihat dari dua sisi berbeza. Negeri Serambi Makkah dan tanah budaya. Kelantan ada banyak pondok pengajian agama dan ulama tersohor. Kelantan juga kaya dengan warisan dikir barat, wayang kulit, mak yong, menora, bagih, wau bulan dan tari inai.
Kelantan berjaya melahirkan seniman tersohor seperti Seman Wau Bulan, Dollah Baju Merah, Khatijah Awang dan Sasterawan Negara Dr S Othman Kelantan.
Kelantan juga mempunyai peminat bola sepak fanatik yang sanggup berhabis duit menempah tiket perlawanan di tempat lawan membabitkan pasukan Red Warriors. Ada juga yang sanggup membawa mercun ke stadium semata-kata fanatik kenegerian.
Anak Malaysia pertama yang menjadi pemain bola sepak profesional di Australia berasal dari Kelantan. Nama Dali Omar tercatat sebagai striker tersohor pada zamannya.
Bagi negeri yang mempunyai penduduk 1,313,014 dengan 95 peratusnya berbangsa Melayu, Kelantan dianggap wilayah Melayu yang paling kukuh strategi politiknya. Mendominasi perhatian di wilayah seluas 14,922 kilometer persegi dianggap kejayaan. Berjaya menguasai tampuk kerajaan negeri dianggap sebagai penguasaan wilayah Melayu yang dominan, sekali gus menerajui negeri yang kaya dengan sejarah ulama dan sistem pondok.
Pendidikan Islam bermula pada akhir abad ke-18 dan Syeikh Abdul Halim muncul ulama terpenting. Muridnya terdiri daripada penduduk tempatan dan ada dari luar Kelantan termasuk Thailand dan Kemboja. Masyarakat Islam Nusantara banyak berhijrah ke Kelantan untuk mendalami ilmu agama hingga menimbulkan istilah serambi Makkah.
Kelantan dipercayai di antara negeri yang mula mewu judkan sistem pondok. Pondok pertama didirikan pada 1820 oleh Abdul Samad Abdullah (Tok Pulai Chondong), diikuti Pondok Tok Bachok (1900), Pondok Haji Abdul Malik Tumpat (1907), Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat (1908), Pondok Kubang Pasu Kota Bharu (1900), Pondok Sungai Budor, Pondok Kampung Banggol, Pondok Tuan Padang dan Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Wan Abdul Samad Mohd Salleh atau lebih dikenali Tuan Tabal.
Sekolah Pondok Terusan di Pasir Tumbuh Kota Bharu melahirkan Tok Guru Kenali -- ilmuwan Islam yang terkenal di dunia Melayu.
Bagaimanapun isu pondok dan ulama sering dipolitikkan. Ada yang tidak dapat membezakan antara ibadat dan fahaman kepartian. Akhirnya yang rugi adalah rakyat apabila fahaman siasah menjadi medan perseteruan menjejaskan pembangunan prasarana.
Hari ini isu bekalan air bersih belum berkesudahan. Air keruh, bekalan terputus dan tidak dirawat sempurna menjejaskan kehidupan rakyat.
Ada yang menggelarkan air keruh yang keluar menerusi batang paip sebagai ‘air tok guru’. Perdebatan dan cadangan sudah lama kedengaran namun tiada penyelesaian. Justeru, tidak hairan apabila 30 peratus penduduk Kelantan masih bergantung kepada sumber air bawah tanah seperti telaga tiub tidak dirawat, berdepan risiko bahaya.
Syarikat utiliti juga menggunakan 40 peratus daripada sumber berkenaan untuk disalurkan kepada pengguna, manakala selebihnya hak milik persendirian.
Ketika tengkujuh melanda Pantai Timur sekarang, takungan air di kawasan awam dan parit semakin ketara. Longkang tersumbat dan aliran tersekat berpunca sistem perparitan tidak dirawat. Banyak sampah yang menghalang aliran air, sekali gus menakung air di tanah lapang. Sikap pengotor dan membuang sampah di merata tempat tidak sepadan dengan negeri yang dikaitkan dengan serambi Makkah. Apakah Islam membenarkan sikap pengotor?
Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen yang juga berasal dari Kelantan pernah menegur tandas awam di negeri itu kotor. Tentunya teguran itu tidak memeranjatkan, kerana sikap pengotor masih menjadi budaya sebahagian besar penduduk. Kenapa ulama dan ustaz yang kerap berceramah tidak tarbiah penduduk supaya bersikap bersih rohani dan jasmani? - Berita Harian, 10 November 2011
KELANTAN tidak pernah reda dengan isu. Hujan lebat, tengkujuh akhir tahun, pengambilan tanah rakyat, Bazar Tok Guru, krisis bekalan air tercemar dan kemelut politik, cukup menjanjikan polemik pelbagai pihak.
Bagi mereka yang mahukan kelainan suasana, Kelantan atau Tanah Serendah Sekebun Bunga sentiasa dilihat dari dua sisi berbeza. Negeri Serambi Makkah dan tanah budaya. Kelantan ada banyak pondok pengajian agama dan ulama tersohor. Kelantan juga kaya dengan warisan dikir barat, wayang kulit, mak yong, menora, bagih, wau bulan dan tari inai.
Kelantan berjaya melahirkan seniman tersohor seperti Seman Wau Bulan, Dollah Baju Merah, Khatijah Awang dan Sasterawan Negara Dr S Othman Kelantan.
Kelantan juga mempunyai peminat bola sepak fanatik yang sanggup berhabis duit menempah tiket perlawanan di tempat lawan membabitkan pasukan Red Warriors. Ada juga yang sanggup membawa mercun ke stadium semata-kata fanatik kenegerian.
Anak Malaysia pertama yang menjadi pemain bola sepak profesional di Australia berasal dari Kelantan. Nama Dali Omar tercatat sebagai striker tersohor pada zamannya.
Bagi negeri yang mempunyai penduduk 1,313,014 dengan 95 peratusnya berbangsa Melayu, Kelantan dianggap wilayah Melayu yang paling kukuh strategi politiknya. Mendominasi perhatian di wilayah seluas 14,922 kilometer persegi dianggap kejayaan. Berjaya menguasai tampuk kerajaan negeri dianggap sebagai penguasaan wilayah Melayu yang dominan, sekali gus menerajui negeri yang kaya dengan sejarah ulama dan sistem pondok.
Pendidikan Islam bermula pada akhir abad ke-18 dan Syeikh Abdul Halim muncul ulama terpenting. Muridnya terdiri daripada penduduk tempatan dan ada dari luar Kelantan termasuk Thailand dan Kemboja. Masyarakat Islam Nusantara banyak berhijrah ke Kelantan untuk mendalami ilmu agama hingga menimbulkan istilah serambi Makkah.
Kelantan dipercayai di antara negeri yang mula mewu judkan sistem pondok. Pondok pertama didirikan pada 1820 oleh Abdul Samad Abdullah (Tok Pulai Chondong), diikuti Pondok Tok Bachok (1900), Pondok Haji Abdul Malik Tumpat (1907), Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat (1908), Pondok Kubang Pasu Kota Bharu (1900), Pondok Sungai Budor, Pondok Kampung Banggol, Pondok Tuan Padang dan Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Wan Abdul Samad Mohd Salleh atau lebih dikenali Tuan Tabal.
Sekolah Pondok Terusan di Pasir Tumbuh Kota Bharu melahirkan Tok Guru Kenali -- ilmuwan Islam yang terkenal di dunia Melayu.
Bagaimanapun isu pondok dan ulama sering dipolitikkan. Ada yang tidak dapat membezakan antara ibadat dan fahaman kepartian. Akhirnya yang rugi adalah rakyat apabila fahaman siasah menjadi medan perseteruan menjejaskan pembangunan prasarana.
Hari ini isu bekalan air bersih belum berkesudahan. Air keruh, bekalan terputus dan tidak dirawat sempurna menjejaskan kehidupan rakyat.
Ada yang menggelarkan air keruh yang keluar menerusi batang paip sebagai ‘air tok guru’. Perdebatan dan cadangan sudah lama kedengaran namun tiada penyelesaian. Justeru, tidak hairan apabila 30 peratus penduduk Kelantan masih bergantung kepada sumber air bawah tanah seperti telaga tiub tidak dirawat, berdepan risiko bahaya.
Syarikat utiliti juga menggunakan 40 peratus daripada sumber berkenaan untuk disalurkan kepada pengguna, manakala selebihnya hak milik persendirian.
Ketika tengkujuh melanda Pantai Timur sekarang, takungan air di kawasan awam dan parit semakin ketara. Longkang tersumbat dan aliran tersekat berpunca sistem perparitan tidak dirawat. Banyak sampah yang menghalang aliran air, sekali gus menakung air di tanah lapang. Sikap pengotor dan membuang sampah di merata tempat tidak sepadan dengan negeri yang dikaitkan dengan serambi Makkah. Apakah Islam membenarkan sikap pengotor?
Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen yang juga berasal dari Kelantan pernah menegur tandas awam di negeri itu kotor. Tentunya teguran itu tidak memeranjatkan, kerana sikap pengotor masih menjadi budaya sebahagian besar penduduk. Kenapa ulama dan ustaz yang kerap berceramah tidak tarbiah penduduk supaya bersikap bersih rohani dan jasmani? - Berita Harian, 10 November 2011
No comments:
Post a Comment