Pages

Sunday, November 13, 2011

Kelantan, ulama, krisis air dan kerenah pengotor

Isu bekalan air bersih belum berkesudahan, sikap pengotor jadi budaya masyarakat
 
KELANTAN tidak pernah reda dengan isu. Hujan lebat, tengkujuh akhir tahun, pengambilan tanah rakyat, Bazar Tok Guru, krisis bekalan air tercemar dan kemelut politik, cukup menjanjikan  polemik pelbagai pihak.

Bagi mereka yang mahukan kelainan suasana, Kelantan atau Tanah Serendah Sekebun Bunga sentiasa dilihat dari dua sisi berbeza. Negeri Serambi Makkah dan tanah budaya. Kelantan ada banyak pondok pengajian agama dan  ulama tersohor. Kelantan juga  kaya dengan warisan dikir barat, wayang kulit, mak yong, menora, bagih, wau bulan dan tari inai. 

Kelantan berjaya melahirkan seniman tersohor seperti Seman Wau Bulan, Dollah Baju Merah, Khatijah Awang dan Sasterawan Negara Dr S Othman Kelantan.

Kelantan juga mempunyai peminat bola sepak  fanatik  yang  sanggup berhabis duit menempah tiket perlawanan  di tempat lawan membabitkan  pasukan Red Warriors. Ada juga yang sanggup membawa mercun ke stadium semata-kata fanatik kenegerian.

Anak Malaysia  pertama yang menjadi pemain bola sepak profesional di Australia berasal dari Kelantan. Nama Dali Omar tercatat sebagai striker tersohor pada zamannya.

Bagi negeri yang mempunyai penduduk  1,313,014 dengan  95 peratusnya berbangsa Melayu, Kelantan dianggap wilayah Melayu yang paling kukuh strategi politiknya.  Mendominasi perhatian di wilayah seluas  14,922 kilometer persegi dianggap kejayaan.  Berjaya menguasai tampuk kerajaan negeri dianggap sebagai penguasaan wilayah Melayu yang dominan, sekali gus menerajui negeri yang kaya dengan sejarah ulama dan sistem pondok.

Pendidikan Islam bermula pada akhir abad  ke-18 dan Syeikh Abdul Halim muncul ulama terpenting.  Muridnya terdiri daripada penduduk tempatan dan ada dari  luar Kelantan termasuk Thailand dan Kemboja. Masyarakat  Islam Nusantara banyak berhijrah ke Kelantan untuk mendalami ilmu agama hingga menimbulkan istilah serambi  Makkah.

Kelantan dipercayai di antara negeri yang mula mewu judkan sistem pondok. Pondok pertama didirikan pada 1820  oleh Abdul Samad Abdullah (Tok Pulai Chondong), diikuti  Pondok Tok Bachok (1900), Pondok Haji Abdul Malik Tumpat  (1907), Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat (1908),  Pondok Kubang Pasu Kota Bharu (1900), Pondok Sungai  Budor, Pondok Kampung Banggol, Pondok Tuan Padang dan  Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Wan Abdul Samad  Mohd Salleh atau lebih dikenali Tuan Tabal.
 Sekolah Pondok Terusan di Pasir Tumbuh  Kota Bharu melahirkan Tok Guru Kenali -- ilmuwan Islam  yang terkenal di dunia Melayu.

Bagaimanapun isu pondok dan ulama sering dipolitikkan.   Ada   yang tidak dapat membezakan  antara ibadat dan fahaman kepartian.  Akhirnya yang rugi adalah rakyat apabila fahaman siasah menjadi medan perseteruan menjejaskan   pembangunan prasarana.
Hari ini isu bekalan air  bersih belum berkesudahan. Air keruh, bekalan terputus dan tidak dirawat sempurna menjejaskan kehidupan rakyat.

Ada yang menggelarkan air keruh yang keluar menerusi batang paip sebagai ‘air tok guru’. Perdebatan dan cadangan sudah lama kedengaran namun tiada penyelesaian. Justeru, tidak hairan  apabila 30 peratus penduduk Kelantan  masih bergantung kepada  sumber  air bawah tanah seperti telaga tiub tidak dirawat, berdepan risiko bahaya.

Syarikat utiliti juga menggunakan 40 peratus daripada sumber berkenaan untuk disalurkan kepada pengguna, manakala selebihnya hak milik persendirian. 

Ketika tengkujuh melanda Pantai Timur sekarang, takungan air di kawasan awam dan parit semakin ketara. Longkang tersumbat dan aliran tersekat berpunca sistem perparitan tidak dirawat. Banyak sampah yang menghalang aliran air, sekali gus menakung air di tanah lapang.  Sikap pengotor dan membuang sampah di merata tempat tidak sepadan dengan negeri yang dikaitkan dengan serambi Makkah. Apakah Islam membenarkan sikap pengotor?

          Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr  Ng Yen Yen yang juga berasal dari Kelantan  pernah menegur tandas awam di negeri itu kotor. Tentunya teguran itu tidak memeranjatkan, kerana sikap pengotor  masih menjadi budaya sebahagian besar penduduk. Kenapa ulama dan ustaz yang kerap berceramah tidak tarbiah penduduk supaya bersikap bersih rohani dan jasmani? - Berita Harian, 10 November 2011
  

No comments: