Pages

Tuesday, September 25, 2012

Hui Yee, Faridah serlah nilai kasih sayang

Tee Hui Yee, 18  dan Faridah Sampik, 57, hanya dua insan yang tidak pernah menjadi idola ramai. Mereka hanya anggota masyarakat yang kebetulan ibu dan anak angkat walaupun berbeza agama dan kaum.

  Tragisnya, ibu dan anak angkat itu dipisahkan takdir 18 September lalu. Anak angkat yang tinggal di Batu Pahat meninggal kerana komplikasi jantung  dan ibu angkat yang tinggal  di Kuala Lumpur menceritakan pengalaman pertemuan terakhir beberapa minggu lalu. 

   “Mummy tidak dapat mesej SMS Tibeh ya...Tibeh datang hendak bermanja dengan Mummy,” adalah antara kata akhir Hui Yee, gadis jantung mekanikal yang menjalani dua pembedahan menerima jantung penderma.

  Hui Yee  memanjakan dirinya sebagai Tibeh sejak bertahun. Panggilan itu juga menimbulkan kasih sayang dan simpati. Faridah hadir memberikan penghormatan terakhir kepada anak angkat di rumah mayat Cina, Jalan Fatimah, Batu Pahat  pada 19 September lalu.

   Kisah gadis ini meruntun hati apabila dia merayu orang ramai menderma jantung pada September 2007 selepas bergantung hidup kepada jantung mekanikal selama setahun. Bagaimanapun tiada siapa yang sudi menderma jantung kerana kebanyakan rakyat Malaysia hanya sekadar simpati di bibir.

  Dia kemudian menerima jantung remaja Melayu dari Perak yang maut dalam kemalangan. Bagaimanapun, sehari selepas menjalani pembedahan 10 jam, dia sekali lagi terpaksa dibedah selepas badannya menolak  jantung berkenaan.

  Hui Yee kemudian menjalani pembedahan kedua hampir tujuh jam selepas menerima jantung penderma baru pada 5 Oktober 2007 dan dibenarkan keluar Institut Jantung Negara  (IJN)  pada 2008.

  Moral ceritanya adalah kasih sayang tidak pernah mengenal rupa, warna kulit, bangsa dan agama. Kasih sayang juga tumbuh di jiwa seseorang hingga sanggup menghadiri majlis kematian tanpa rasa bersalah terhadap persekitaran dan lingkungan adat.

  Faridah dan Hui Yee tentunya model 1Malaysia yang sepatutnya melihat kasih sayang dan perasaan tanpa batasan agama dan kaum. Mereka dalam kesederhanaan hidup masing-masing melihat persamaan ketika kehidupan kian mencabar. Tidak ramai insan seteguh Faridah yang sanggup ke majlis   membabitkan adat dan agama kaum lain. Faridah membuktikan dirinya berbeza daripada kebanyakan warga Malaysia.

  Hui Yee pula mendedahkan sesuatu yang tidak kena kerap berlaku dalam kalangan kita.  Dia pernah menderita bertahun dan merayu pendermaan organ. Tapi malangnya suara Hui Yee  sekadar angin lalu. Dia bukan personaliti terkenal yang boleh menggamit perhatian ramai. Isu derma organ dianggap tabu. Tiada siapa berani melakukan sesuatu yang dianggap ‘gila’ ketika semakin ramai yang mengalami pelbagai penyakit kronik. Dua pertiga   pesakit  dalam senarai menunggu untuk menerima organ meninggal dunia sebelum sempat memenuhi hasrat itu.

  Perangkaan Pusat Sumber Transplan Nasional sehingga Jun lalu, menyenaraikan lebih 15,000 pesakit  bertarung nyawa untuk mendapatkan pelbagai jenis organ.  Angka dan anggaran kematian akibat penyakit kronik semakin meningkat seiring pertambahan bilangan pesakit baru yang mendaftar untuk mendapatkan organ.

  Lebih 4,000 pesakit baru memerlukan buah pinggang setiap tahun, tidak termasuk ribuan pesakit sedang menanti bahagian organ lain seperti injap jantung, jantung, mata, kornea dan paru-paru.
   Pusat Sumber Transplan Nasional menerima antara 30 hingga 40 penderma organ setiap tahun. Jumlah tertinggi direkodkan ialah 47 penderma beberapa tahun lalu.

  Walaupun Melayu kaum majoriti di Malaysia, Melayu juga paling rendah mendaftar sebagai penderma berbanding bangsa lain walaupun senarai tertinggi yang menunggu organ adalah Melayu.

  Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu meletakkan Malaysia masih dikategorikan antara negara mencatatkan bilangan terendah rakyat mendaftar sebagai penderma organ, kira-kira 0.7 peratus daripada keseluruhan penduduk 28 juta orang.

  Walaupun Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan menetapkan hukum pemindahan dan pendermaan organ harus, masih ramai yang mengambil sikap tunggu dan lihat. Sampai bila? - Berita Harian, 25 September 2012 

No comments: