Pages

Monday, December 17, 2012

Lagu, puisi, buku tentang salah guna kuasa

Penyanyi yang digelar seniman rakyat, Iwan Falls dengan sinis mengungkapkan lirik yang dianggap luar biasa di dunia ketiga: ‘Wakil rakyat seharusnya merakyat, jangan tidur ketika sidang soal rakyat!’

  Iwan mengungkapkan lirik berkenaan dalam lagu Wakil Rakyat bagi menyuarakan bantahan terhadap masalah yang melanda Indonesia di bawah pimpinan Orde Baru, Presiden Suharto.
  Pada 1997 Indonesia berdepan kemelesetan ekonomi yang luar biasa. Serangan spekulator mata wang pada 1998 tambah merumitkan keadaan menyebabkan Jakarta hampir setiap hari menjadi medan protes rakyat.

  Iwan atau nama asalnya Virgiawan Listanto  adalah antara segelintir seniman yang lantang menyuarakan isu marhaen. Bait puisi dilagukan irama  balada dan country yang langsung sampai ke hati rakyat bawahan sejak 1970-an. Selain Iwan, Ebiet G Ade juga melagukan puisi. Bezanya, Ebiet lebih lembut dan pasrah kepada Ilahi dan mesra alam.

  Kejatuhan Suharto kononnya kejayaan demokrasi di Indonesia. Rakyat yang dulunya demonstrasi, kekal berdemonstrasi kerana meraikan kejayaan demokrasi. Mereka bagai tidak peduli ruang dapur semakin kosong dan anak isteri tiada makanan lagi. Demonstrasi dan demokrasi menjadi mantera ajaib yang sukar dimengertikan kesannya.

  Pelantikan Prof Dr  Bacharuddin Jusuf Habibie atau dikenal sebagai BJ Habibie sebagai Presiden Indonesia ketiga selama setahun setengah juga mendapat kritikan rakyat. Iwan menerusi sebuah lagu menyuarakan ‘tikus berada di katung (terapung-apung dalam air)’

  Rakyat yang menderita kekal menderita. Penulis menerima koleksi album Iwan daripada seorang teman di Jakarta pada era kejatuhan Orde Baru.  Penulis juga menerima beberapa karya WS Rendra yang bercakap mengenai kuasa dan mengkritik rejim Suharto ‘yang tak ubah’ Sukarno.

Bagi orang politik, kuasa, wang dan pengaruh memainkan peranan penting. Mereka terlupa rakyat juga berhak dalam proses demokrasi kerana tanpa pimpinan sempurna bakal melahirkan anarki tulen.

  Penyanyi Bob Dylan atau Robert Allen Zimmerman tidak lekang dengan kuasa dan kesejagatan. Penyanyi, penyair, pencipta dan penggubah lagu itu mencipta The Times They Are a-Changin bagi menggambarkan tuntutan perubahan sejagat.

  Nicollo Machiavelli sebagai falsafah politik memberi gambaran kuasa boleh dipertahankan dengan senjata dan undang-undang. Tapi awas, jangan sampai dilihat menentang rakyat!

  Machiavelli menghasilkan buku pertama berjudul The Prince memuatkan tema  sesebuah negara harus memiliki tentera nasional warga sendiri dan tidak mengharapkan tentera sewaan. Negara harus memiliki politik tegas  sepenuhnya digerakkan oleh wang dan tentera. Pemimpin tidak dihambat oleh penundaan dalam pembuatan keputusan. Penguasa harus menggunakan cara licik jika keamanan terancam.

  Ahli politik moden menafsirkan The Prince sebagai teori pengekalan kuasa atau menghalalkan cara. Ia sebahagian daripada cara baru berpolitik yang diamalkan di seluruh dunia. Banyak negara Asia dan Afrika mengamalkan proses menghalalkan cara untuk mengekalkan kuasa. Kebanyakan negara Arab menjelang abad 20 terbabit dalam konflik penentangan rakyat sendiri.

  Pimpinan sama ada anarki feudal mahupun rejim tentera menggunakan jentera kerajaan termasuk ketenteraan. Rakyat yang berjuang menentang sistem feudal akhirnya terperangkap dengan rejim baru yang lebih ganas. Pentadbiran tentera dan pimpinan sosialis di Asia Barat sebahagian daripada anarkis baru bertopengkan demokrasi.

  Amerika Syarikat (AS) yang dianggap jaguh demokrasi tidak terkecuali menggunakan kuasa untuk menghalalkan peperangan di Gaza sejak 64 tahun lalu. Perang Vietnam, pencerobohan ketenteraan di Iraq dan Afghanistan adalah sebahagian dominasi kekuasaan AS mengikut acuan teori Machiavelli. AS menggunakan kuasa veto jika undian di Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tidak memihak kepada Zionis.

   Rakyat di dunia ketiga yang baru 50 tahun merdeka mula mempelajari politik menerusi teori dan praktis. Malangnya proses politik di bekas tanah jajahan jauh daripada kematangan. Tidak salah untuk Iwan dan Rendra bersuara supaya pemimpin selalu merakyat kerana pelan pembangunan nasional memerlukan tindakan menyeluruh. Kegagalan menafsir hasrat rakyat bakal ditelanjangi menerusi mahkamah sejarah! - Berita Harian, 11 Disember 2012 

No comments: