Pages

Monday, June 24, 2013

Hapuskan sekolah vernakular Tamil dan Cina

Sekarang masa sesuai untuk menukar  sekolah vernakular Tamil dan Cina   menjadi sekolah kebangsaan yang mengajar pelbagai bahasa bagi membendung isu perkauman.

Jurang  kaum di sekolah menengah  semakin meluas. Pelajar yang datang dari latar belakang berbeza sukar menerima percampuran di sekolah menengah. Perbezaan cara belajar dan bergaul di sekolah jenis kebangsaan, menyukarkan mereka menerima dasar pelbagai kaum di sekolah menengah.

 Moral ceritanya, pengalaman berbeza menyebabkan mereka sukar menerima konsep perpaduan. Selagi wujud sekolah jenis kebangsaan, perasaan perkauman akan terus terbawa-bawa hingga dewasa.

Apa yang berlaku pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu bukan memeranjatkan. Pengundi Cina kawasan bandar menyokong DAP dan sekutu mereka dalam pakatan pembangkang. Dianggarkan 95 peratus Cina tidak sokong calon Barisan Nasional (BN) menyebabkan gabungan parti kerajaan itu hanya menang 133 kerusi Parlimen, susut tujuh kerusi berbanding  140 yang dimenangi pada PRU-12. Beberapa tokoh BN yang pernah berjasa kepada kaum Cina menerima kekalahan  tidak sewajarnya.  Hanya 1.5 peratus daripada 30,000 pemilih Cina mengundi bekas Ketua Menteri Melaka,   Datuk Seri Mohd Ali Rustam di kawasan Parlimen Bukit Katil pada 5 Mei lalu. Sokongan itu terlalu kecil kerana kawasan  Parlimen Bukit Katil mempunyai 99,438 pemilih berdaftar dan daripada jumlah itu, 40.75 peratus  pengundi Cina,  sekali gus memberi kemenangan kepada   Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Mohd Akin  dengan majoriti 5,447 undi.

Perasaan kecinaan yang menebal sukar dibendung selagi sistem pendidikan tidak diubah. Sebab itu  Thailand, Filipina,  Indonesia dan Singapura tidak membenarkan sekolah jenis kebangsaan wujud kerana bimbang perkauman menjadi bara yang menakutkan.

Lee Kuan Yew  ketika mengetuai kerajaan Singapura bimbang sekolah vernakular boleh menghancurkan perpaduan nasional. Ketika pelbagai pihak mendesak sekolah Mandarin diperkenalkan di Republik yang majoriti penduduk keturunan Cina, Kuan Yew berkata: “Hanya saya yang boleh mengajar kaum Cina!”

  Menerusi buku  memoir ‘LKY From Third World To First Bab 11 Many Tongue, One Language,’ Kuan Yew memberi amaran kepada  Dewan Perniagaan Cina Singapura yang  menuntut Mandarin  sebagai  bahasa rasmi. 

Beliau bimbang isu sekolah Cina menjadi tuntutan  Kesatuan Guru Sekolah Cina dan Pengurus Sekolah Cina, yang akhirnya menjejaskan hubungan di antara kaum.  Hari ini Singapura mencapai kemajuan hasil perancangan ekonomi dan bukan kerana perpaduan. 

Pengalaman kita di Malaysia amat berbeza. Sikap  tolak ansur menyebabkan sekolah jenis kebangsaan membiak bagai cendawan. Pada 1977, isu Universiti Merdeka meledak dan menguji kepemimpinan Tun Hussein Onn sebagai Perdana Menteri. Kerajaan ketika  itu  menolak Universiti Merdeka, tapi hari ini banyak pusat pengajian tinggi swasta yang mengabaikan bahasa Melayu sebagai pengantar utama. Sikap membelakangi cita-cita nasional mendorong pihak tertentu memainkan isu kaum, mempersenda institusi beraja dan mengeluarkan kenyataan hasutan.

Ada rungutan graduan Melayu sukar mendapat tempat di syarikat Cina. Jika mendapat pekerjaan pun mereka diberi gaji dan tugas yang lebih rendah daripada pekerja Cina.

Bekas Hakim Mahkamah Rayuan,  Datuk Mohd Noor Abdullah, berkali-kali mendesak  supaya sekolah vernakular Tamil dan Cina ditukar menjadi sekolah kebangsaan.  Beliau mahu  terma vernakular sekolah jenis kebangsaan ditukar kepada terma baru sekolah kebangsaan atau sekolah kerajaan  bagi menggambarkan imej Malaysia yang sebenar.

 Jika perkauman di sekolah gagal diatasi,   perpaduan akan dicabar sepanjang masa. Selepas 56 tahun merdeka, kita wajar berlapang dada dan utamakan perpaduan nasional. Pendidikan berkesan untuk menyemai perpaduan. Meletakkan murid pelbagai kaum dalam sesebuah bilik darjah akan memudahkan persefahaman nasional. Kita wajar pandang ke hadapan kerana tidak mahu perkauman menjadi bara yang menakutkan. - Berita Harian, 25 Jun 2013

1 comment:

hisemudinkasim.blogspot.com said...

Saya rasa, saudara perlu membaca artikel saya dulu sebelum membuat kenyataan bahawa SJK Cina perlu ditutup. Ini kerana ramai diantara orng-orang Melayu yg tidak faham asas-asas SJK Cina. harap sdr sudi utk membetulkan persepsi sdr.

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html