Pages

Tuesday, March 29, 2011

Perang media baru sebar pengaruh Zionis

KETIKA tentera Pakatan Atlantik Utara (NATO) sedang rakus mengganyang bumi Libya dengan alasan untuk menamatkan keganasan Muammar Gaddafi terhadap rakyatnya sendiri, media antarabangsa melaporkan kewajaran tindakan Barat untuk mengelak pertumpahan darah berlanjutan di tanduk Afrika.
Media melaporkan Barat bertindak tepat kerana memenuhi aspirasi rakyat Libya sendiri yang mahukan kebebasan dan hak demokrasi. Sejak Disember lalu, pergolakan politik di Tunisia dan Mesir dikaitkan sebagai ruang untuk menghidupkan demokrasi di Asia Barat dan Afrika Utara.
Pentadbiran negara Arab yang dikaitkan sebagai pimpinan Islam dituduh punca pembunuhan dan penindasan berterusan. Walaupun tidak dikaitkan Islam dengan keganasan, kita dapat memahami tindak- tanduk media Barat terhadap Islam. Bekas Presiden Amerika Syarikat, George W Bush pernah melafazkan perang menentang keganasan berpusat di Asia Barat. Media pula mengaitkan Islam sebagai punca keganasan sejagat. Islam dikaitkan sebagai antidemokrasi dan mengabaikan hak kemanusiaan.
Hari ini, peperangan bentuk baru sedang menular di seluruh dunia. Sejak zaman prasejarah dan Perang Salib, peperangan dikaitkan dengan kelengkapan senjata dan disipilin ketenteraan. Tsun Zu dalam bukunya The Art Of War menggariskan strategi perang adalah dasar perniagaan terbaik.

Hari ini, strategi perang berpusat kepada kemudahan teknologi maklumat dan media baru. Jika Perang Dunia Pertama dan Kedua dikaitkan dengan persenjataan dan ledakan bom atom di Hiroshima dan Nagasaki pada 1945, perkembangan yang berlaku pasca Perang Dingin adalah sebaliknya. Ledakan teknologi maklumat dan media baru memudahkan serangan bentuk baru kerana dunia kini sudah kehilangan sempadan siasah. Perang bentuk baru adalah strategi perniagaan terbaik masa kini. Ia juga penentu penguasaan konsensi ekonomi dan perdagangan sejagat. Kepentingan zionis menjadi keutamaan kerana kebanyakan media ternama dunia dikuasai oleh Yahudi.
Serangan terhadap sesebuah negara lazimnya bermula menerusi maya. Internet, media massa dan kemudahan komunikasi memungkinkan perang bentuk baru yang sukar dikawal. Sebelum Hosni Mubarak tersingkir di Mesir, media baru sudah mendedahkan pelbagai skandal kewangan dan rasuah membabitkan Mubarak, wanita pertama dan pembantu kanannya. Internet, blog, facebook dan twitter mendedahkan skandal Presiden Mesir dan sikap buruknya terhadap perjuangan bangsa Palestin di Gaza.

Sebaik saja Mubarak tersungkur, kuasa besar dunia cepat menghantar menteri kanan ke Kaherah bagi menjamin kepentingan Barat berterusan. Pengasas WikiLeaks , Julian Assange pernah mendedahkan kepentingan Amerika Syarikat di negara Arab, terutama bagi mempastikan Israel kekal teguh tanpa diganggu oleh mana-mana tokoh Arab seperti Gaddafi, Saddam Hussien dan Hafiz Al-Assad.

Nama besar Yahudi dalam dunia penyiaran pernah dan sedang menggerakkan media antarabangsa. Tentunya kelibat Wolf Blitzer (CNN); Barbara Walters (ABC News); Eugene Meyer (Washington Post); Henry Grunwald (Ketua Editor Time); Katherine Graham (penerbit The Washington Post); Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif, The New York Times) dan Max Frankel (The New York Times) pernah mempengaruhi kita dengan laporan yang mendebarkan. Merekalah yang menguasai pandangan dunia dan mencorakkan pemikiran sejagat. Suara Yahudi sentiasa berada di segenap pelosok dengan pelbagai drama dan intrignya. Merekalah yang yang tanpa sedar mempengaruhi cara kita berfikir dan bertindak. Gerakan reformasi yang berlaku di Asia Tenggara pada 1998 banyak dipengaruhi pemikiran Zionis untuk menjatuhkan kerajaan yang dilantik oleh rakyat sendiri.
Dalam bidang seni pula, pelakon Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Cystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Willian Shatner, Jerry Lewis dan Peter Falk berbangsa Yahudi. Hollywood sendiri pun diwujudkan oleh Yahudi. Antara pengarah dan penerbit -- Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One Flew Over The Cuckoo's Nest) dan Douglas Fairbanks berbangsa Yahudi. Merekalah yang turut mencorakkan pemikiran dan keseronokan di ruang tamu rumah kita. Karya mereka menyerang pemikiran generasi muda dunia ketiga dengan pelbagai ideologi dan isme aneh. Mereka menghulurkan senjata untuk memusnah bangsa Timur dengan pelbagai medium yang menyeronokkan. Bangsa Timur dan tentunya umat Islam di Asia Barat akan terus terperangkap dalam bentuk peperangan baru yang lebih dahsyat daripada peluru berpandu, jet pejuang dan kereta kebal kalis peluru.

Serangan media baru tentunya memberi kesan tersendiri bukan saja di Asia Barat dan negara Arab, bahkan membabitkan perimbangan kuasa dunia. Negara yang berkepentingan dan maju teknologi digitalnya terus menekan dunia ketiga dengan pelbagai kepentingan dagang yang mengutungkan mereka sendiri. Kita yang berada di dunia ketiga tentunya sukar menduga serangan seterusnya kerana peperangan bentuk baru mempunyai strategi serangan yang sukar dikesan. - Berita Harian, 29 Mac 2011

No comments: