Pages

Wednesday, October 12, 2011

Bajet 2012: Pilih isteri kakitangan awam


SEORANG pegawai awam yang sepatutnya bersara pilihan pada 31 Disember ini menerima panggilan telefon Ogos lalu supaya ‘menangguhkan’  persaraan   ke pertengahan 2012.

Pada awalnya dia tergamam kerana pemanggil tidak menjelaskan punca penangguhan persaraan, apatah lagi ketika kesihatannya  tidak mengizinkan;  dia menderita sakit buah pinggang, lelah dan darah tinggi.

Ketika memohon persaraan pilihan, pegawai   itu menyertakan laporan perubatan yang disahkan pakar buah pinggang. Dia terpaksa menjalani rawatan dialisis CAPD (Continuous Ambulatory Peritoneal Dialysis) sebanyak empat kali sehari dengan kos rawatan RM4,000 sebulan.  Dia juga kerap masuk hospital.
Sepanjang 2010, sebanyak tujuh kali dia berada di dalam wad. Bayangkan betapa banyaknya bil dan kos rawatan yang ditanggung kerajaan dalam tempoh setahun.

Dengan penangguhan tarikh persaraan, dia bakal menikmati gaji baru tahun depan sebelum bersara. Bayaran pencen juga  meningkat berdasarkan struktur gaji terbaru.

 Mengikut Bajet 2012 seperti yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kakitangan awam bakal menikmati struktur gaji lebih baik dengan kenaikan tujuh hingga 13 peratus, kenaikan gaji ikut gred antara RM80 hingga RM320, umur persaraan dinaikkan 60 tahun dan bonus setengah bulan gaji atau minimum RM500. Menjelang Aidilfitri lalu, kakitangan awam juga  menerima bonus kadar yang sama.

Tentunya kakitangan awam menyambut baik pengumuman yang dianggap ‘bajet rakyat’. Pelbagai reaksi positif disiarkan di media massa.

Bagaimanapun  bagi kakitangan swasta, limpahan kemudahan yang dimiliki kakitangan awam tidak diperoleh mereka  kecuali  kenaikan satu peratus caruman  majikan dalam Kumpulan Wang  Simpanan Pekerja (KWSP).

Dalam reaksi segera,   Kongres  Kesatuan Sekerja Malaysia  (MTUC) hampa  pembentangan Bajet 2012  yang dikatakan tidak banyak   memberi keistimewaan kepada pekerja  swasta.

  Presidennya, Mohd Khalid Atan,  berkata  pihaknya  akan mengadakan perbincangan di  kalangan ahli kesatuan sebelum berunding dengan kerajaan bagi mencari jalan terbaik menyeimbangkan  kebajikan pekerja swasta dengan  apa   dinikmati penjawat awam.

  “Saya kecewa  kerana pembentangan Bajet  2012 tidak banyak menyentuh aspek kebajikan pekerja swasta,” katanya kepada Berita Harian.

   Sempena Hari Pekerja pada 1 Mei  lalu, MTUC mengemukakan enam  tuntutan kepada Kementerian Sumber Manusia iaitu penetapan gaji  minimum RM900 sebulan, mengu rangkan waktu bekerja daripada 48  jam kepada 40 jam seminggu serta  peningkatan usia persaraan dari pada 55 kepada 60 tahun.

  MTUC juga merayu  kerajaan memberikan faedah persaraan yang dikira berdasarkan sebulan gaji bagi  setiap tahun perkhidmatan pekerja,  menghapuskan sistem kerja kontrak dan mewujudkan persekitaran  kerja yang selamat termasuk menyediakan pusat penjagaan kanak-kanak di tempat kerja.

  Berdasarkan statistik kerajaan,  masih ada 34 peratus  pekerja menerima gaji rendah iaitu di  bawah garis kemiskinan. Setakat  ini jumlah ahli MTUC     620,000 orang  yang diwakili 272 kesatuan, namun  yang aktif hanya 530,000 orang.

Kebajikan majoriti pekerja swasta masih terabai. Banyak majikan yang tidak  mengambil insurans pekerja dan caruman Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO). Bayangkan jika pekerja swasta menghadapi masalah kesihatan kronik yang memerlukan kos rawatan RM4,000 sebulan, sanggupkah majikan membantu?

  Bagaimanapun harapan MTUC tidak seiring kegembiraan  dialami ahli CUEPACS yang diterajui Datuk Omar Osman.

Omar dengan wajah ceria memberi reaksi positif di kaca TV: “Saya rayu kakitangan awam meningkatkan produktiviti seiring pelbagai kemudahan yang dimiliki sekarang!”

Tentunya jurang gaji antara dua sektor bakal memberi kesan sosial. Kenaikan gaji kakitangan awam memberi peluang kepada peniaga yang tamak untuk rasionalisasi harga jualan.

Seorang teman pula berjenaka; “Jika mahu kahwin atau tambah isteri, pilih saja kakitangan awam kerana pelbagai  kemudahan yang dinikmati mereka termasuk pinjaman perumahan, kemudahan perubatan dan skim pencen.  Kita bakal dapat pakej yang lebih baik  dan menarik!”

No comments: