Pages

Thursday, January 26, 2012

Kuala Lumpur Yap Ah Loy punya?

KUALA LUMPUR  serba kaya dengan keanehan dan kemungkinan. Ia juga bandar raya sempurna untuk mereka yang bercita-cita  bertaraf dunia.

Sebagai ibu kota penting di Asia Tenggara, Kuala Lumpur sejak diisytiharkan  Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1974 membangun seiring pertumbuhan ekonomi semasa. Justeru, tidak menghairankan ramai cendekiawan, akademia, teknokrat, profesional dan pekerja pejabat menjadi penghuninya. Tidak terkecuali juga seniman jalanan, penyangak, buruh kasar, pendatang haram, pengemis dan kutu rayau di jalan belakangnya.

Sejak 38 tahun lalu, Wilayah Persekutuan berjaya membentuk imej moden di Kuala Lumpur.   Penghuninya sekitar   1.6 juta penduduk pada  2006  tidak pernah mempersoalkan  nasib yang mereka alami di kota besar ini.

Mereka juga tidak pernah mempertikai sebuah wilayah Melayu yang dikaitkan pembukaannya oleh seorang pendatang bernama Yap Ah Loy. Mereka seakan akur dengan pendapat  J Kennedy di dalam buku A History of Malaya. Apakah tiada Melayu yang layak membuka penempatan sebelum kehadiran British dan bangsa lain?  Mereka juga tidak memperinci siapa Yah Ah Loy: pelabur atau kuli kontrak?

Namun keanehan ini menjadi misteri yang kekal hingga kini. Kerana warga Kuala Lumpur jarang melihat masa silam. Mereka lebih akrab  merenung masa depan atau menjalani kehidupan dalam lingkaran masa yang amat pantas dan tergesa.

Sebahagian besar warga Kuala Lumpur setiap hari terperangkap antara kesesakan lalu lintas dan kehangatan suhu ekoran pemanasan global. Mereka tidak merungut kerana kota besar tidak pernah melayan sebarang rungutan  penghuni bawahannya. Malah,  sebahagian  besar warga Kuala Lumpur sudah reda membayar tol setiap pagi atau petang semata-mata untuk menempuh kesesakan jalan raya yang tiada penyelesaian.

Kuala Lumpur kota rezeki.  Keluaran Dalam negara kasar (KDNK)  dianggarkan bernilai RM73,536 juta pada  2008 dengan purata kadar pertumbuhan tahunan 4.2 peratus. KDNK per kapita untuk Kuala Lumpur pada  2008 ialah RM48,556, dengan purata kadar pertumbuhan tahunan 5.9  peratus. Jumlah tenaga kerja di Kuala Lumpur dianggarkan sekitar 838,400 orang. Sektor perkhidmatan merangkumi kewangan, insurans, hartanah, khidmat perniagaan, pemborongan dan peruncitan, restoran dan hotel, pengangkutan, simpanan dan komunikasi, utiliti, khidmat peribadi dan khidmat kerajaan, membentuk paling ramai tenaga kerjanya iaitu 83 peratus  daripada jumlah guna tenaga. Sebanyak  17  peratus  yang selebihnya berada dalam sektor perkilangan dan pembinaan.

Kejayaan ekonomi   hasil kerja sama rakyat yang tidak pernah melihat perbezaan kaum, agama dan ideologi politik sebagai penghalang. Kejayaan ini juga  melahirkan generasi X dan Y  lebih mesra dengan media baru. Mereka saling menyanggah dan tidak terikut dengan lingkungan yang ada. Mereka yakin Kuala Lumpur masih ada masa depan walaupun suhu ekonomi dunia sentiasa merudum.

Bagi mereka wilayah seluas         243.65 kilometer persegi sebagai tempat selesa untuk lebih satu juta penduduknya. Mereka juga tentu bangga  51 bangunan sudah diwartakan sebagai Tapak Warisan Kuala Lumpur di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan.  Bangunan Lama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Panggung Coliseum, hotel dan restoran Jalan Tuanku Abdul Rahman, Menara Berkembar Petronas (KLCC), Bangunan Persatuan Arkitek Malaysia (PAM), Gereja St Mary, Institut Penyelidikan Getah Malaysia (RRI) dan sebagainya menjadi khazanah seni bina bangsa yang akan kekal.

 Selebihnya, warga Kuala Lumpur tetap berharap  pembangunan semula pasar Chow Kit  bakal memberi imej tempatan. Ketepikan  Chow Kit daripada imej pendatang haram, pelacur, kutu rayau dan penagih dadah.
Kuala Lumpur tentunya sukar mengekalkan  imej nasional yang berteraskan budaya tempatan. Apa pun Kuala Lumpur tetap kekal di hati penghuninya, bersama mimpi dan harapan yang jarang tercapai! - Berita Harian, 26 Januari 2012

No comments: