Pages

Tuesday, June 26, 2012

Indahnya budi bahasa kita...

BENARKAH masyarakat kita berbudi bahasa dan penyayang? Saya sukar menjawabnya kerana beberapa pengalaman peribadi dalam masa tiga minggu bagai menyanggah makna budi bahasa rakyat Malaysia.

Saya mempunyai masalah small bladder. Ketika mendapat rawatan di sebuah klinik day-care, doktor wanita yang saya syak belum kahwin dengan selamba menegur: “Encik dah makan?” Tuturnya sambil melondehkan kain sarung yang saya pakai di bilik pembedahan kecil.

Memang saya tahu tugas doktor terpaksa memeriksa anggota sulit kerana faktor tugas, tapi salahkah kalau minta izin kepada yang empunya diri sebelum bertindak? Mungkin kerana dia terlalu biasa buat macam tu, menyebabkan dia rasa tidak perlu meminta izin kepada pesakit walaupun membabitkan tempat sulit. 

Mungkin sudah banyak kali dia berbuat demikian. Pengalaman memandu di Lebuh Raya Plus ke Alor Gajah cukup memeritkan. Pemandu sewenang-wenangnya menggunakan lorong kanan untuk memecut dan mencelah ke lorong tengah atau kiri untuk memotong jika ada kenderaan lain yang dianggap perlahan di laluannya.

Hebatnya pemandu Malaysia yang bukan saja memecut, bahkan menyalakan lampu dan membunyikan hon jika tidak diendahkan. Berbudi bahasakah mereka?

Pengalaman di sebuah kawasan Rehat dan Rawat (R & R) juga tidak terkecuali menduga ungkapan masyarakat penyayang rakyat Malaysia. Petak parkir yang dikhaskan untuk Orang Kelainan Upaya (OKU) dicerobohi.

Pemandu OKU terpaksa parkir tepi simpang semata-mata mahu ke tandas. OKU terpaksa berjalan jauh untuk melepaskan hajat. Mana budi bahasa pemandu Malaysia? Di tempat lain pun keadaan hampir sama. Petak parkir OKU diceroboh, laluan melintas dihadang dengan kenderaan.

Di sebuah restoran makanan antarabangsa pula membawa pengalaman yang hampir sama. Pelanggan Melayu kurang dilayan sebaik-baiknya.

 Saya terpaksa meninggikan suara untuk mendapatkan layanan, itu pun ditanya dalam bahasa penjajah. Hina sangatkah bahasa Melayu jika sekadar mahu pesan kambing panggang, sup cendawan dan air bergas?
Di sebuah syarikat penerbangan pula, kita juga dilayan dengan bahasa rojak walaupun sekadar beli tiket penerbangan tambang murah ke Kota Bharu: “Apakah kamu ada kad kredit?”

Kenapa dia terpaksa guna perkataan ‘kamu’ kepada pelanggan,  bukan ‘awak’, ‘encik’ atau ‘pakcik’.
Bukankah dari segi nilai sosialnya perkataan ‘kamu’ membawa makna yang kasar seperti pertuduhan kes di mahkamah, atau  ungkapan guru disiplin terhadap pelajar nakal di sekolah?

Apakah tiket kapal terbang tambang murah membabitkan status sosial sehingga ditanyakan mengenai kad kredit? Hebatkah kad kredit untuk penerbangan ‘kamu’ balik kampung?

Di sebuah kedai buku di Alamanda, Putrajaya pula, buku berbahasa Melayu diletakkan di rak ceruk dinding bahagian belakang. Buku Melayu yang ada di kaunter depan hanya Doktor Umum - Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad. Mungkin kerana nama Dr Mahathir, maka bukunya di tempat yang selesa.

Apabila ditanya kepada penyelia kedai buku, jawapan dalam bahasa Inggeris yang diterima ialah buku Melayu tak laku! Cara penjelasannya tidak ikhlas kerana matanya ke arah kaunter, bukan melihat wajah pelanggan. Ternyata dia kurang berbudi bahasa.

Isu budi bahasa dan masyarakat penyayang sudah kerap kedengaran. Kita semakin terhakis nilai murni kerana kesibukan sosial. Kita mungkin semakin maju ekonomi dan kemudahan prasarana, tapi kita semakin miskin dengan nilai murni dan perasaan ehsan. Banyak  yang perlu dibantu namun ramai yang tidak sanggup berbuat demikian.

Justeru, tidak menghairankan apabila bekas Ketua Unit Nephrologi dan Transplant Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM),  Prof Dr Abdul Halim Abdul Gafor bagai mengeluh kerana di Malaysia terlalu ramai yang  'kasihan' tetapi tidak berbuat apa-apa.

Beliau merujuk kepada kempen derma organ untuk pesakit buah pinggang. “Ramai yang kasihan apabila melihat penderitaan pesakit,  namun tidak sanggup derma organ. Apabila ada yang mahu derma buah pinggang, mereka melarang kerana bimbang penderma organ cepat mati,” tuturnya secara sinis pada suatu majlis.

Lebih malang lagi, bangsa Melayu paling ramai tidak berminat menderma organ berbanding kaum Cina dan India.  Mengikut statistik yang dikeluarkan Pusat Sumber Transplan  Kebangsaan (NTRC) di Hospital Kuala Lumpur pada 2005, sebanyak 64 peratus daripada pengikrar pemindahan organ adalah kaum Cina, diikuti India (22 peratus), Melayu (8  peratus) dan kaum lain tiga peratus. Pada 2005 juga hanya 10  yang tampil menderma organ.  Tahun lalu angkanya tak banyak berubah.

Bayangkan masyarakat  yang sering dianggap berbudi bahasa dan penyayang tapi sekadar di mulut saja.
Budi bahasa, nilai murni kita semakin terhakis,. - Berita Harian, 26 Jun 2012

No comments: