Pages

Tuesday, July 23, 2013

Boikot kurma Iran sekadar picisan

Ada individu yang memboikot kurma Iran pada Ramadan ini  kerana enggan bersubahat dengan fahaman Syiah. Tidak terkecuali juga menuduh Iran keterlaluan kerana fahaman Syiah memusuhi Ahli Sunnah Wal Jamaah (Sunni),  yang menjadi anutan  majoriti umat Islam di seluruh dunia.

 Punca kemarahan segelintir umat Islam adalah berkaitan isu Syria  yang dikatakan mendapat sokongan Tehran bagi membunuh Sunni. Tehran  berdiri teguh di belakang Bashar al-Assad, yang  ditentang secara terbuka oleh rakyatnya sendiri.

 Banyak pihak tidak dapat menerima fahaman Syiah yang berlainan dari segi amalan dan cara hidup. Sejak beberapa dekad  jemaah Iran dipantau rapi ketika mengerjakan haji di Makkah dan Madinah  kerana mereka ada kecenderungan melakukan tunjuk perasaan dan bersikap kasar terhadap umat Islam yang lain.

Seminggu sebelum Ramadan,  media sosial  menyiarkan komen mengenai kurma Iran dengan dakwaan membeli buah berkenaan akan menyokong Tehran mengekalkan kuasa Bashar di Syria, sekali gus mengekalkan Syiah di rantau Teluk Arab.

 Syiah  ialah mazhab kedua terbesar  selain Sunni. Muslim Syiah berbeza dengan apa yang diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW dan ahlul bait kerana menolak hadis yang berlawanan dengan kepercayaan mereka.  Syiah juga menolak kepemimpinan tiga Khalifah Sunni pertama, malah sebahagian mereka menghina  Khalifah  Ar-Rasyidin yang juga sahabat Rasulullah  yang sudah dijanjikan tempat mereka di syurga. 

Ada dua pendapat yang menghuraikan  punca  terhasilnya aliran Syiah. Pendapat pertama mengatakan ketika berlaku Perang Siffin antara Ali Abu Talib dan Muawiyah Abu Suffian. Pandangan ini secara tidak langsung mengatakan  pengikut Ali beraliran Syiah,  manakala pengikut Muawiyah pula Sunni. 

Pendapat kedua pula mengatakan kemunculan Syiah selepas  kematian Husain bin Ali yang cuba  keluar daripada pemerintahan Yazid bin Muawiyah atas panggilan penduduk Iraq yang akan menyokongnya. Namun, mereka mengkhianati,  menyebabkan beliau terbunuh di Karbala.

 Sebagai sebuah negara Islam yang pragmatis, Malaysia tidak terkecuali menjadi tumpuan kumpulan Syiah bertapak di negara ini. Dilema utama ialah kesukaran membendung kegiatan mereka ter-
 utama yang membabitkan penganut  Syiah warga Iran, sesetengah bangsa  Arab, Pakistan, India dan Afghanistan mengamalkan cara hidup mereka di Malaysia. Undang-undang boleh menghalang rakyat Malaysia mengamalkan Syiah, tetapi tidak boleh  menghukum warga asing mengamalkan Syiah di Malaysia.

 Perlembagaan Persekutuan memberi hak dan kebebasan beragama. Pengikut  Syiah dilarang  menyebarkan fahaman itu kepada pengikut Sunni tetapi bebas untuk terus mengamalkannya sesama mereka. Bagaimanapun, tiada  jaminan Perlembagaan diperalatkan untuk menyebar Syiah kepada Sunni yang mendorong kepada dilema umat Islam tempatan.

 Dalam konteks semasa, wajarkah kita memboikot produk Iran tetapi terus menggunakan produk dari negara Barat yang jelas sikap anti-Islam? Kita akui Syiah adalah fahaman yang bertentangan dengan Islam, tetapi golongan sekular, liberalisme, kolonial dan pengamal seks bebas juga mengancam masyarakat.

 Dalam krisis Kebangkitan Arab yang menggerakkan generasi X dan Y menentang diktator di Tunisia, Mesir, Libya dan Syria, tangan ghaib Amerika Syarikat (AS), Britain dan sekutu Barat memainkan peranan bagi memastikan pilihan mereka bertapak di Asia Barat yang kaya dengan minyak. Beberapa negara Arab feudal diperalatkan untuk mengekalkan dominasi Barat, sekali gus mengundang persoalan; kenapa kita boikot kurma Iran, tetapi masih mengunjungi restoran ayam goreng kepunyaan AS? Kenapa kita menggunakan produk tenusu dari beberapa negara Eropah yang jelas mempersendakan Islam menerusi tulisan dan kartun mereka?

Hari ini cabaran umat Islam adalah mengekalkan jati diri mereka. Islam adalah agama suci yang bukan saja untuk beribadat kepada Allah, bahkan sesama ummah. Fardu kifayah mengutamakan persaudaraan sejagat, Islam akan berkembang jika pengikutnya berilmu dan bersedia meneroka perubahan zaman.

 Malangnya, pasca Perang Salib menjadikan umat Islam lemah. Tradisi ilmu dan intelektual yang dicatat dalam kitab klasik Islam dirampas dan diceduk oleh Barat, menjadikan mereka menguasai dunia sejak ratusan tahun.

 Kelemahan umat Islam sekarang adalah sikap mengalah dan jumud. Mereka menerima Islam secara luaran saja. Mengamalkan ibadat puasa dengan berlapar tanpa mengkaji fadilat Ramadan menjadi punca kelemahan ummah. Kurma Iran bukan isu utama masa kini. Paling penting membentuk kecerdikan yang semakin terpinggir. - Berita Harian, 23 Julai 2013 

1 comment:

Cherie said...

Fantastic!