Pages

Friday, February 08, 2013

PAS diarah pantang 90 hari

Semakin dekat Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), banyak pula jenaka, pementasan dan aksi kurang matang dipersembahkan kepada umum.

 Belum pun reda isu kalimah Allah yang menunjukkan percanggahan pandangan dalam kalangan ahli politik, ulama, mufti dan bekas mufti, timbul pula  isu lain yang lebih hebat.

 Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa menyeru semua pemimpin PAS berpantang selama 90 hari menjaga karektor, mulut atau kata-kata agar tidak tersasar sehingga menjadi isu atau disunting  pihak lawan untuk menghentam parti itu.

 Seruan berkenaan sepatutnya tidak timbul. Ahli politik sepatutnya bercakap dan mengeluarkan pandangan. Menjadi tugas politikus  bercakap dan meyakinkan orang ramai. Berucap dan menyampaikan pidato sebahagian daripada tugasan politik seperti disuarakan Niccolò  Machiavelli dalam bukunya The Prince.

 Malangnya, bukan semua orang yang boleh bercakap dengan baik dan menyampaikan hujah secara berkesan.

 Ada yang bercakap sekadar meluahkan pandangan walaupun bertentangan dengan kelompok siasah diwakili. Lebih malang apabila ada kalangan pemimpin PAS sendiri  bercakap  tanpa berfikir.

 Husam terpaksa memberi pandangan berkenaan kerana ramai pemimpin PAS termasuk yang mendakwa ulama bersikap kurang matang ketika berucap dan memberi pandangan. Isu kalimah Allah umpamanya, menyerlahkan sikap tidak matang pemimpin PAS yang bercanggah pendapat, sama ada setuju atau tidak Bible edisi bahasa Melayu menggunakan ungkapan ‘Allah’ sebagai menggantikan ‘Lord’, ‘Jesus’ atau ‘God’.

 Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang  pula tidak konsisten mempertahankan pendirian parti apabila diasak pemimpin DAP seperti Karpal Singh dalam isu hudud dan penubuhan negara Islam. Hadi akhirnya lebih selesa bercakap negara berkebajikan, walaupun 30 tahun lalu begitu tegas mempertahankan hudud dan sanggup mengeluarkan amanat ‘menghukum’ golongan yang dianggap sekular.

Kelmarin, Husam terpaksa meminta ahli partinya berpuasa 90 hari kerana tempoh pilihan raya semakin dekat.

 Membiarkan orang seperti Datuk Nik Aziz Nik Mat bercakap soal hudud atau rasuah bukan menguntungkan PAS. Malah, membawa kesan buruk kepada persahabatan PAS dan DAP yang terpaksa berkawan untuk matlamat yang satu – menjatuhkan Barisan Nasional (BN)!

 Menteri Besar Kelantan itu lebih santai bercakap dan akhirnya boleh memerangkap parti sendiri.
Suasana di Kelantan ketika ini memberi ruang kepada persaingan lebih sengit.

  BN dengan kempen Gelombang Merah masih berpeluang mencabar kekuasaan PAS sejak 23 tahun lalu. Hanya isu calon yang bakal menentukan pentadbir kerajaan negeri untuk tempoh  lima tahun mendatang. Masalah UMNO Kelantan adalah belum tentu veteran keluar mengundi dan generasi muda tidak semestinya menyokong BN.

 PAS pula menghadapi masalah calon. Lebih 20 wakil rakyat sekarang dipalitkan pelbagai isu peribadi. Jika mereka masih bertanding pada PRU-13, peluang BN masih ada dengan syarat meletakkan calon  anak tempatan yang dikenali bakal pengundi sendiri.

 Ramai yang mengenal Husam sebagai pemimpin muda berwibawa. Beliau mempunyai penampilan menarik dan mampu menyampaikan hujah dengan baik.  Bagaimanapun, ramai juga kalangan ahli PAS tidak menampilkan perwatakan menarik.

 Amaran supaya tidak mengeluarkan pendapat kontroversi dalam tempoh menghadapi pilihan raya memang patut dilakukan. Orang seperti Timbalan Presiden PAS,  Mohamad Sabu lebih sesuai sebagai ‘pak lawak’, bukan pemidato politik. Banyak kenyataannya menjadi gurauan dan bahan ketawa termasuk mengajak orang ramai berlenggang-lenggok ke Stadium Merdeka ketika Perhimpunan KL112 pada 12 Januari lalu.

 Seorang tokoh PAS Perak pula dengan angkuh mendakwa Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir hanya menjadi Menteri Besar untuk tempoh  60 hari lagi. Selepas itu  orang lain akan menguasai kerajaan di Ipoh kerana  BN sudah kalah.

 Kenyataan provokasi berkenaan menggambarkan sikap penutur yang kurang cermat. Tidak salah memberi harapan dan keyakinan untuk berkuasa semula, tapi biarlah berlandaskan hujah yang rasional dan bertanggungjawab.

 Ada juga membayangkan  jika pilihan raya tidak mengubah apa-apa,  kita turun ke jalan raya.
Ungkapan ini sudah banyak kali kedengaran. Semiotiknya, jika kalah pilihan raya, ramai yang akan turun merusuh di jalan  raya sehingga kerajaan yang dibentuk secara sah  ditumbangkan oleh kuasa rakyat.

 Moral ceritanya ialah lawak semakin banyak sekarang. Semakin dekat pilihan raya, semakin banyak jenaka   kedengaran. Semuanya kenyataan semasa kerana rakyat sudah muak  cerita politik.
Orang seperti Husam memahami lawak berlebihan tidak akan menguntungkan PAS. Sebab itulah berpuasa lebih baik daripada lawak  kurang matang! - Berita Harian, 8 Februari 2013

No comments: