Pages

Thursday, February 14, 2013

Wangsa Maju, Kuala Terengganu: Siapa menang?

Wangsa Maju dan Kuala Terengganu adalah dua kawasan Parlimen yang bakal menyaksikan saingan sengit di antara Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Sehingga kini pemerhati meramalkan peluang memenangi kedua-dua kawasan Parlimen itu masih terbuka berdasarkan sokongan penduduk tempatan, kewibawaan calon dan isu semasa.

  Tindakan Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong mengisytihar menjadi wakil Bebas menghangatkan lagi senario politik Wangsa Maju. Bekas tokoh DAP yang kini dianggap mesra BN dipertikai penyokong PKR yang memberi peluang beliau bertanding menggunakan lambang parti itu pada 8 Mac 2008 dan menewaskan calon BN daripada MCA, Datuk Yew Teong Look.

  Sehingga kini sukar meramalkan nasib Choo Keong  untuk bertanding semula di kawasan berkenaan. PKR dijangka meletakkan calon lain dan BN tentunya memilih tokoh UMNO atau MCA bertanding di kawasan berkenaan.

  Choo Keong  memperoleh 19,637 undi berbanding  Teong Look memperoleh 19,487 undi. Kemenangan tipis 150 bukan sandaran untuk Choo Keong bertanding semula di kawasan berkenaan pada PRU kali ini kerana suasana berbeza berbanding 2008.

  Faktor semasa, pengundi baru dan jentera BN yang semakin mantap memberi peluang kepada perubahan pola pengundian. Imej BN tercalar  pada 2008 kerana isu kaum dan sentimen terhadap kepemimpinan yang dianggap lemah.

   Bagaimanapun keadaan semasa membuktikan BN masih ada peluang di Wangsa Maju jika meletakkan calon Melayu daripada UMNO. Masyarakat Cina dijangka berpihak kepada PKR atau DAP yang memanfaatkan semangat  tahun ular air  untuk membawa perubahan kepada penduduk tempatan.
   
   Dari segi sejarah, Wangsa Maju bukan ‘simpanan tetap’ kepada mana-mana parti politik. Budaya celik ilmu dan kemudahan teknologi maklumat memihak kepada pengundi untuk memilih calon terbaik pada sesuatu masa dan belum tentu calon berkenaan dipilih pada tempoh lima tahun mendatang.

   BN menang kawasan Wangsa Maju pada PRU-11  dengan majoriti lebih 10,000 undi menerusi Datuk Yew Teong. Bagaimanapun  Choo Keong menang tipis pada 2008,  menyebabkan kubu kuat  BN terlepas kepada tangan pembangkang buat kali pertama selepas  persempadanan semula kawasan itu pada 2004. 

   Pemerhati meramalkan saingan tahun ini amat sengit di Wangsa Maju. Parti yang berjaya meletakkan calon disukai pengundi bakal menang dengan majoriti sederhana.

   Tidak salah jika UMNO meletakkan calon di Wangsa Maju kerana banyak kawasan perumahan di situ majoriti pengundi Melayu.

   Sementara itu, saingan di Parlimen Kuala Terengganu juga masih terbuka di antara UMNO yang mewakili BN dengan PAS. Pada  pilihan raya kecil 1 Januari  2009 yang diadakan berikutan kematian Ahli Parlimen, Datuk Razali Ismail, PAS yang diwakili ADUN Wakaf Mempelam, Mohd Abdul Wahid Endut menang dengan majoriti 2,631 mengalahkan calon BN,  Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang hanya memperoleh 30,552  undi. Mohd Abdul Wahid  memperoleh 32,883  undi.

   Dari segi sejarah,  Parlimen Kuala Terengganu sentiasa terbuka saingan di antara BN dan PAS.     Unsur propaganda dan sekatan pengaruh media baru sukar berlaku kerana pengundi senang akses maklumat. Peluang masih ada untuk BN menguasai semula kawasan itu jika mampu meletakkan calon  diterima penduduk tempatan.

   Pengundi Kuala Terengganu agak kritikal mengenai peribadi calon seperti yang diterjemahkan pada pilihan raya kecil empat tahun lalu. Peribadi calon  tidak senangi  penduduk tempatan menjadi punca PAS merampas kubu kuat UMNO.

   Parlimen Kuala Terengganu mempunyai tiga kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Wakaf Mempelam,  Bandar,  Batu Buruk dan  Ladang. Pada  PRU-1990, Datuk Abdul Manan Othman (Semangat 46) memenangi kawasan Parlimen ini kerana pengaruh Tengku Razaleigh Hamzah yang menggunakan isu menghidupkan semula UMNO 1946. Abdul Manan adalah tokoh negeri yang mempunyai pengaruh kuat pada peringkat akar umbi walaupun Semangat 46 hanya parti yang baru muncul selepas UMNO diisytiharkan pertubuhan tidak sah pada 1988.

   Pada PRU-1999, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (PAS)  memenangi Kuala Terengganu.  Calon BN, Datuk Razali Ismail menang kawasan berkenaan pada PRU-2004 dan PRU-2008. Perkembangan ini membuktikan Kuala Terengganu bukan kawasan selamat kepada mana-mana pihak.   Faktor calon,  jentera kempen dan isu semasa boleh mempengaruhi keputusan.

   Seperti juga Wangsa Maju, peluang masih terbuka di Kuala Terengganu. Bagi mereka yang menaruh harapan, inilah masanya untuk mempamerkan watak terbaik bagi menarik perhatian umum sebelum Parlimen dibubarkan. - Berita Harian, 14 Februari 2013 

No comments: