Pages

Sunday, February 17, 2013

Mitos Tahun Ular jatuhkan BN

SIKAP segelintir masyarakat Cina terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Pulau Pinang minggu lalu mudah diduga. Mereka hadir majlis terbuka Tahun Baru Cina anjuran Barisan Nasional (BN)  untuk menyaksikan persembahan penyanyi K-Pop, PSY, bukan menyuarakan sokongan terhadap  BN.

Pengerusi BN Pulau Pinang, Teng Chang Yeow, mengesyaki ada unsur sabotaj pada majlis berkenaan. Ada hadirin yang memakai baju kemeja-T kuning sebagai melambangkan ‘Bersih’ – perjuangan membentuk kerajaan baru yang  kononnya lebih adil dan telus selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Minggu lalu pemimpin DAP Pulau Pinang menggesa ahlinya memakai  kemeja lambang tertentu pada majlis BN. Aneh, sikap berpolitik ditimbulkan pada musim perayaan, seolah-olah politik lebih penting daripada Tahun Baru Cina.   Sehingga kini sikap pengundi Cina terhadap BN masih kabur. Mereka mengaitkan Tahun Ular sebagai era perubahan. Ada juga yang meramalkan perjuangan berterusan menentang  keburukan.

Ahli nujum Taiwan, Tsai Shang-chi mengaitkan Tahun Ular dengan pergolakan politik. Perjuangan menentang sesuatu rejim belum pasti digantikan dengan pentadbiran yang lebih baik. Wartawan Associated Press (AP), Annie Huang menyatakan dalam dua putaran terakhir almanak Cina (kalendar tahunan yang  memberikan maklumat tentang bulan, air pasang surut dan  matahari) Tahun Ular membawa bencana besar.

Umat Islam tidak dapat menerima hujah berkenaan kerana segala kejadian berlandaskan takdir dan ketentuan Allah. Bukan semua kaum Cina mempercayai ramalan nujum seperti juga kebanyakan Melayu yang menafikan amalan tahyul, syirik dan khurafat.

Secara kebetulan, beberapa kejadian besar berlaku pada Tahun Ular menyebabkan ada pihak meramalkan ia amat tabu untuk ahli politik. Dari segi sejarah, PRU tidak pernah diadakan pada Tahun Ular, justeru tidak pernah kedengaran pihak yang menaruh harapan kepada pengaruh Madam White Snake (Nyonya Ular Putih) semata-mata untuk jadi calon, apatah lagi dipilih wakil rakyat.

Secara kebetulan beberapa kejadian besar berlaku pada Tahun Ular.  Diktator Soviet Union, Presiden Josef Vissarionovich Stalin meninggal dunia pada 5 Mac 1953  ketika berusia 74 tahun. Dia simbol kejahatan pada era pentadbiran komunis dan dikaitkan dengan pembunuhan 30 juta nyawa. Kematiannya dianggap berakhir zaman suram rejim komunis. Bagaimanapun, pelantikan Nikita Khrushchev bukan bermakna Soviet Union pulih daripada dasar penindasan dan isu hak asasi.

Amerika Syarikat (AS) menceroboh Vietnam pada 1965 menyebabkan krisis Perang Dingin di Asia merebak sehingga awal 1990-an.  Perang Vietnam bukan sekadar kerosakan harta benda dan nyawa di Indochina, bahkan menimbulkan persaingan kuasa di Asia Tenggara. Masyarakat Cina Vietnam menganggap Nyonya Ular Putih tidak merestui perdamaian di Indochina apabila kesan perang merebak ke Laos dan Kemboja pada 1970-an.

Deng Xiao Peng menggantikan Mao Zedong sebagai Ketua Parti Komunis Cina  pada 1977. Kebetulan Tahun Ular menyaksikan rejim komunis semakin ganas dan menyekat perjuangan prodemokrasi. Sehingga kini isu kemanusiaan semakin banyak disuarakan di sebalik Tembok Besar China.

 Pada 1989 pula Tembok Berlin diruntuhkan sebagai lambang kejayaan demokrasi mengatasi komunis di Eropah. Namun, perimbangan kuasa dunia kian terjejas apabila AS menjadi polis dunia yang boleh menyerang sesiapa saja dianggap musuh.

Tahun Ular 2001  menyaksikan serangan 11 September yang dikaitkan dengan Al-Qaeda. Sehingga kini masih misteri siapa penyerang  World Trade Center di New York walaupun AS mendakwa aktiviti keganasan umat Islam. Kesannya, Presiden George Bush mengisytiharkan perang ke atas Afghanistan dan Iraq dengan alasan memerangi keganasan.

Pada 2013 juga menjanjikan perkembangan menarik di Singapura. Pada  pilihan raya kecil Ponggol East,  26 Januari lalu, Parti Buruh mengalahkan Parti Tindakan Rakyat (PAP - parti pemerintah). Calon Parti Buruh memperoleh 54.5  peratus  undi. Pada pilihan raya 2011, PAP menang dengan 54 peratus undi.

Kaum Cina meramalkan perubahan drastik berlaku sempena Tahun Ular. Namun, perkembangan siasah di Malaysia berbeza dengan luar negara. Ramalan nujum tidak boleh dipakai kerana pengundi berhak menentukan wakil  mereka berdasarkan prestasi cemerlang sesebuah  parti.

Indeks semasa dan kejayaan menangani saingan politik  adalah penentu sebenar keputusan pilihan raya.  Rakyat lebih memahami bahawa proses demokrasi tetap lancar di Malaysia. Kita berhak membuat keputusan di peti undi berdasarkan kewarasan dan tiada kaitan dengan misteri ular air yang diperkatakan sekarang.  - Berita Harian, 16 Februari 2013

No comments: