Pages

Thursday, August 01, 2013

Kuala Besut perlu kemajuan, bukan tolak agama

Politik pembangunan masih dominan di Kuala Besut
yang rakyatnya mengharapkan projek dan
diperalatkan oleh golongan politik.
Tidak menghairankan apabila  Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat menganggap penduduk Kuala Besut sebagai lalai dan mengetepikan tanggungjawab terhadap agama kerana memberi kemenangan kepada Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil, pada 24 Julai lalu.

 Sebagai orang politik, bekas Menteri Besar Kelantan  memberi alasan PAS ditolak penduduk Kuala Besut  kerana mereka perlukan pembangunan. Nik Aziz mendakwa  kehidupan sebagai nelayan menyebabkan mereka  sukar membuat pilihan terbaik  sehingga terpaksa bergantung kepada BN.

 Kita yakin andaian Nik Aziz masih berpaksikan suasana politik tradisional yang memaksa majoriti pengundi Melayu menolak PAS kerana mereka masih bergantung kepada kerajaan yang ada sekarang. Politik pembangunan sudah menjadi amalan di kawasan luar bandar, pedalaman dan tanah rancangan, sekali gus menjadi aset kepada BN mengekalkan penguasaan di kawasan Melayu.

 Bagaimanapun, tidak wajar Nik Aziz menuduh penduduk lalai dan tolak Islam sebagai alasan  kekalahan PAS. Perjuangan keagamaan dan pembangunan sentiasa menjadi ciri perjuangan siasah di Malaysia. Pihak yang mendakwa diri mereka beragama sampai kini tidak mampu membuktikan keislaman mereka lebih baik daripada pihak lain. Golongan yang dianggap sekular juga  tidak membuktikan mereka berusaha mempelopori pentadbiran berdasarkan syariah.

 Dalam konteks semasa, politik pembangunan masih dominan walaupun kewujudan media baru yang kononnya lebih terbuka dan berkesan, tapi kurang berperanan di kawasan kampung seperti  Kuala Besut,  apabila calon  BN,  Tengku Zaihan  Che Ku Abd Rahman  mendapat  8,288 undi berbanding calon PAS,  Endot @ Azlan  Yusof  yang meraih  5,696 undi.

  Kemenangan majoriti  2,592 undi ini disebabkan  penduduk yang majoriti nelayan masih memerlukan bantuan kerajaan bagi meningkatkan kualiti sosial mereka. Sebagai kawasan yang masih memerlukan tumpuan pembangunan, sebahagian besar daripada 14,108 penduduk yang keluar mengundi mengharapkan Kuala Besut berubah wajah sebagai koridor pelancongan utama di Pantai Timur. Pulau Perhentian yang dikatakan di antara 14 pulau tercantik di dunia masih memerlukan kemudahan prasarana bagi mengekalkan tarikan pelancongan.

 Nelayan juga memerlukan suasana selesa untuk menjalankan aktiviti harian. Pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk pembaikan muara Sungai Besut bernilai RM250 juta dianggap menepati harapan penduduk tempatan. Sebelum ini ramai nelayan mengeluh kerana muara cetek menyebabkan mereka sukar menjalankan aktiviti menangkap ikan.

 Projek berkenaan juga  memberi manfaat kepada   pengusaha industri pelancongan di Kuala Besut,  malah mampu menjadikan pekan nelayan sebagai kawasan pertumbuhan baru ekonomi di Pantai Timur khasnya dalam industri berkaitan maritim.

  Muhyiddin  juga mengumumkan  peruntukan RM35 juta untuk menambah baik kemudahan empangan dan tali air di Pengkalan Nangka. Ia juga langkah drastik bagi memastikan hasil tanaman dapat ditingkatkan, terutama di kawasan yang sebelum ini kerap berlaku sawah terbiar.

 Projek di Pengkalan Nangka yang menjadi  sumber air utama kepada 900 hektar kawasan padi  dijangka berkeupayaan meningkatkan pengeluaran  daripada empat metrik tan kepada 5.5 metrik tan.

 Kita akui projek pembangunan sebahagian daripada pelaksanaan yang perlu disegerakan. Dalam konteks Kuala Besut yang majoriti penduduk berpendapatan rendah, kehadiran menteri dan tokoh BN berkempen memberi rahmat tersembunyi. Mereka bukan saja dijanjikan perubahan prasarana bagi peningkatan pendapatan setempat, juga meletakkan calon yang lebih muda dan berkelulusan untuk menjadi penyambung lidah rakyat ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu.

 Kuala Besut yang bersempadan dengan Kelantan yang diwakili PAS selama 23 tahun memerlukan perubahan drastik dalam masa yang singkat. Kejayaan projek pembangunan boleh membantu BN mengekang kemaraan PAS ke Terengganu. Pengalaman dua kali di bawah PAS termasuk pada 1999 sehingga 2004 membuktikan BN Terengganu belum selamat.

 Perimbangan kuasa di DUN dengan kadar 17-15 bukan jaminan  keutuhan BN kerana pelbagai masalah kecil, hatta perebutan jawatan peringkat cawangan UMNO pun boleh menjadi barah dalam pentadbiran negeri. Mereka yang bertelagah dengan isu remeh perlu memikirkan jalan terbaik mengekalkan BN. Nik Aziz pula tidak perlu mendakwa penduduk menolak agama punca kekalahan partinya. PAS bukan Islam, PAS hanya parti yang mendakwa memperjuangkan Islam! - Berita Harian, 1 Ogos 2013

No comments: