Pages

Friday, August 30, 2013

Bashar ulangi nasib Saddam, Gaddafi

Amerika Syarikat (AS) atau Presiden Bashar al-Assad yang melepaskan senjata kimia terhadap pemberontak di Syria?

  AS dan sekutu Barat berkali-kali menuduh rejim Bashar  bertindak ganas bagi mengekalkan kuasa di Syria. Bagaimanapun Russia,  China dan Iran tidak yakin pemimpin Arab berkenaan mampu berbuat demikian kerana teknologi senjata kimia dikuasai Barat dan Israel.

  Lebih menimbulkan keraguan apabila tembakan senjata kimia berlaku di  daerah Douma - kawasan yang dikuasai pemberontak pro-AS sejak beberapa bulan lalu. Kawasan berkenaan juga dipantau pakar senjata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang dikatakan akrab dengan AS.

  Timbul keraguan  kawasan yang dianggap ‘milik’ AS boleh disabotaj oleh Bashar  untuk membunuh rakyatnya dengan senjata terlarang.

  Dulu Muammar Gaddafi (Libya) dan Saddam Hussein (Iraq) juga dikatakan menggunakan senjata kimia terhadap musuh mereka. Selepas meninggal dunia  beberapa tahun lalu, dakwaan penggunaan senjata kimia tidak dapat dibuktikan.

  Keadaan ini mungkin terjadi kepada Bashar sebagai alasan untuk menghalalkan pertumpahan darah lebih besar di negara Arab itu. Perkembangan yang berlaku di Douma memberi alasan AS mengganyang Syria seperti yang mereka lakukan di Vietnam, Afghanistan, Iraq dan Libya sebelum ini.

  Diplomat AS  dan sekutunya sudah memaklumkan kepada pemberontak Syria bahawa Barat boleh menyerang negara itu dalam tempoh beberapa hari dan diminta  bersedia untuk rundingan damai. Presiden Pakatan Kebangsaan Syria, Ahmad Jarba dilaporkan menemui wakil  11 negara yang menyokong pemberontak termasuk Duta AS  ke Syria, Robert Ford di Istanbul.

 Pada masa sama, Setiausaha Pertahanan, Chuck Hagel, mengarahkan  tentera AS di Asia Barat bersedia sementara Washington bersama sekutunya di Eropah dan Asia Barat menyediakan rancangan   menghukum  Bashar yang  didakwa melancarkan serangan gas beracun yang mengorbankan lebih 1,000 orang minggu lalu.

 Hanya China dan Russia yang sedang berusaha membuktikan Bashar tidak terbabit. Bayangkan jika Barat menyerang Syria dan dua kuasa besar komunis berkenaan melakukan penentangan terbuka? Mungkinkah Syria menjadi medan Perang Dunia Ketiga dan Iran yang menganut fahaman Syiah mengambil kesempatan untuk berdiri teguh di Asia Barat?

  Perkembangan di Syria mungkin mengubah percaturan politik dunia ketika Mesir juga belum stabil hingga memaksa rejim haram Yahudi di Tel Aviv meningkatkan kawalan keselamatan.

 Perdana Menteri Britain, David Cameron memanggil  mesyuarat tergempar Parlimen untuk membincangkan isu Syria. Presiden AS,  Barack Obama dan Presiden Perancis,  Francois Hollande berdepan  kemungkinan  serangan udara  dan  bersedia menyerahkan kuasa kepada pemisah Islam yang anti-Barat jika Bashar digulingkan.

  Dalam konteks politik,  Barat sengaja menggunakan alasan untuk menyerang Bashar yang dianggap memusuhi AS dan kuasa feudal Arab pro-Barat. Bashar meneruskan dasar ayahnya Hafiz al-Assad yang terkenal  sosialis ketika era Perang Dingin dan berkiblatkan Moscow sejak dekad 1960-an.

Usaha menggulingkan Bashar sebahagian   program menguasai Asia Barat ketika pemimpin Arab yang lantang seperti  Gaddafi  dan Saddam sudah tiada lagi.

 Perancangan menguasai Asia Barat bermula sejak 1948 apabila negara Arab yang dianggap berhaluan kiri melakukan serangan terbuka terhadap Israel. Barat bimbang Bashar berpotensi menyerang Tel Aviv dengan bantuan China dan Russia yang kini memerlukan perluasan kuasa politik dan minyak untuk perancangan ekonomi pasca 2020.

  Keadaan sama berlaku di Mesir apabila  Mohamed Morsi yang dipilih melalui proses demokrasi digulingkan oleh tentera  pro-Barat dan Israel.

Perkembangan di Syria dan Mesir membuktikan kebenaran  ungkapan ikon generasi muda, Ernesto Che Guevara di  Havana, Cuba  pada  16 April 1967:  “...satu, dua,  tiga... Vietnam!” Ertinya perang terbuka terhadap kuasa imperialis akan berterusan dan gerakan ‘tamarod’ sebahagian daripada inspirasi generasi muda Arab untuk membebaskan diri mereka daripada cengkaman kuasa asing.

  AS atau Bashar mungkin lebih mengetahui siapa menggunakan senjata kimia yang menyebabkan ribuan terbunuh di Syria sekarang! - Berita Harian, 30 Ogos 2013

No comments: