Pages

Thursday, August 15, 2013

Pak Lah bangkit daripada tidur

PAK LAH cerita masalah tidur dan perasaan
terhadap Tun Dr Mahathir.
Masyarakat jarang menyebut nama Tun Abdullah Ahmad Badawi atau Pak Lah sejak bersara pada 2009 berbanding  Tun Dr Mahathir Mohamad. Namanya disebut semula  apabila buku 'Awakening: The Abdullah Badawi Years in Malaysia' diterbitkan.

Ada yang mendakwa Pak Lah bersubahat dengan pembangkang untuk mengkritik pemimpin  kerajaan sekarang dan Dr Mahathir. Pak Lah  menafikan  beliau menulis, menaja atau meminta supaya buku diterbitkan. Beliau  sekadar  diwawancara oleh dua ahli akademik, James Chin dan Bridget Welsh atas prinsip keterbukaan demi perdebatan seimbang dengan mengambil kira semua sudut pandangan.

Justeru, beliau meminta agar tiada pihak membuat andaian bahawa buku ini ditulis oleh Pak Lah yang sudah bersubahat dengan pembangkang untuk menentang partinya sendiri.

"Itu sudah memesong fakta dan menjadi fitnah. Apa juga teguran yang diberikan dalam wawancara saya yang dimuatkan dalam buku ini dibuat kerana saya ingin melihat UMNO terus diberikan mandat dan kepercayaan oleh rakyat.

"Saya tidak pernah meninggalkan UMNO dan insya-Allah apabila tiba masanya nanti, saya akan menghembuskan nafas terakhir  di dunia ini  sebagai ahli UMNO  yang cintakan negaranya," katanya.

Pak Lah hanya terbabit dalam satu wawancara pada 2011 yang lebih kepada menjawab  soalan yang dibangkitkan oleh penulis dan memberi ruang kepada beliau untuk menjelaskan beberapa perkara.
Bagaimanapun Pak Lah tak boleh lepas tangan kerana buku berkenaan boleh menimbulkan perdebatan terbuka. Kenapa buku  diterbitkan ketika UMNO bakal menghadapi perhimpunan agung? Kenapa buku terbit ketika Barisan Nasional (BN) hanya menang 133 kerusi daripada 222 kawasan Parlimen?

Apakah Pak Lah mahu membuktikan dirinya lebih baik kerana pada Pilihan Raya Umum 2008 BN menang 140 kerusi berbanding 133 kerusi pada 5 Mei lalu? Apakah Pak Lah mahu buktikan pencapaian BN lebih baik ketika pentadbiran beliau berbanding sekarang?

Pencapaian pakatan pembangkang juga semakin meledak setiap tahun. Ketika Pilihan Raya Umum 2004, pembangkang hanya menang 21 kerusi Parlimen berbanding 89 kerusi sekarang. Apakah niat sebenar di sebalik  penerbitan buku berkenaan?

Kita yakin  Awakening, the Abdullah years in Malaysia bakal mengundang kritikan  Dr Mahathir. Pengakuan Pak Lah yang menghadapi  masalah kesihatan ‘sleep apnea’ mengundang serangan terhadap Dr Mahathir. Pak Lah mengaku menghadapi masalah mengawal tidur dan hal berkenaan sudah dimaklumkan kepada Dr Mahathir. Malangnya bekas Perdana Menteri keempat itu seakan tidak mahu menerima hakikat penyakit yang dialami oleh Pak Lah.

"Saya memberitahu Dr Mahathir keadaan saya, jadi untuk beliau mengatakan saya tertidur kerana tidak berminat dengan tugas tidak patutlah," kata Pak Lah dalam satu kenyataan.

Pak Lah mendakwa jika  beliau mengikut kehendak dan tekanan  Dr Mahathir supaya berbelanja tanpa kawalan dan meneruskan projek mega, Malaysia pasti muflis.

Kenyataan Pak Lah dalam buku berkenaan mengundang tafsiran pergolakan masih wujud dalam UMNO. Kesan pentadbiran Dr Mahathir dalam parti dan kerajaan selama 22 tahun masih menghantui situasi politik semasa.

Pak Lah yang selama ini mendiamkan diri sudah menyatakan pendirian peribadi bahawa setiap pemimpin perlu dibenarkan berdikari dan mencorakkan hala tuju parti dan negara. Bekas pemimpin tidak perlu mengganggu pentadbiran semasa. Biarkan tokoh yang ada sekarang mentadbir negara dengan wajar bagi membantu kejayaan Malaysia pada masa akan datang.

Sejarah kepemimpinan UMNO sentiasa kaya dengan kepelbagaian. UMNO tentunya berbangga kerana mempunyai tokoh berpandangan jauh seperti Tun Abdul Razak Hussein. Razak terkenal melahirkan pemimpin pelapis berwibawa seperti Dr Mahathir, Tun Musa Hitam, Tengku Razaleigh Hamzah dan Tan Sri Ghazali Shafie. kewibawaan mereka boleh mentadbir negara dengan cemerlang dan membantu BN mengekalkan integriti dalam kalangan rakyat. Keadaan berubah sejak 1982 apabila penyisihan dalam parti menyebabkan banyak tokoh yang diasuh  oleh Razak mula kehilangan tempat dalam parti dan kerajaan. Pertandingan jawatan Timbalan Presiden UMNO di antara Musa dan Tengku Razaleigh pada 1982 dan 1984 adalah perancangan halus yang akhirnya memberi kesan kepada parti hingga kini.

Pak Lah tentunya memahami masalah UMNO bukan sekadar penyakit tidur yang dihadapinya, bahkan unsur penyisihan tokoh berwibawa menyebabkan parti semakin dicabar.
Isu yang berlaku sekarang bukan sekadar Pak Lah dan Dr Mahathir. Cabaran sebenar adalah memulihkan UMNO sebagai parti untuk rakyat dan dari rakyat! - Berita Harian, 15 Ogos 2013 

No comments: