Jika ruangan forum dan surat pembaca media tempatan dijadikan kayu pengukur, harapan masyarakat terhadap penjawat awam masih tinggi. Banyak ruang yang perlu diisi walaupun kerajaan sentiasa berusaha meningkatkan sistem penyampaian.
Saban hari media melaporkan masalah rakyat berdepan kerenah pegawai jabatan, agensi dan kementerian.
Bukan semua rintihan rakyat dianggap menentang dasar kerajaan. Ia sekadar harapan penambahbaikan perkhidmatan kepada rakyat.
Imej kerajaan sebenarnya bergantung kepada pegawai yang melaksanakan dasar. Pegawai yang cekap dan mesra pelanggan menaikkan imej kerajaan. Pegawai lemah dan curi tulang hanya merosakkan imej perkhidmatan awam.
Program transformasi ekonomi dan pentadbiran negara terletak pada bahu 1.4 juta penjawat awam. Kejayaan mereka bererti kesanggupan memenuhi hasrat 29 juta rakyat. Kegagalan segelintir pihak, sekali gus menimbulkan tohmahan kerajaan lemah dan bagi sesetengah pihak mudah menghukum - tukar saja kerajaan yang lemah dengan pentadbir yang lebih baik.
Saban hari media melaporkan layanan jabatan dan agensi yang tidak memuaskan. Ada talian aduan dan khidmat pelanggan yang tidak berjawab walaupun berkali-kali panggilan telefon dibuat. Seorang siswa yang menghadapi masalah pinjaman pembelajaran mengeluh apabila panggilan ke pejabat Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak pernah dilayan. Deringan telefon sekadar halwa telinga yang menyakitkan.
Seorang pemandu yang membuat aduan kepada Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang tertera pada belakang sebuah lori mengeluh kerana tidak pernah menerima balasan daripada agensi terbabit. Dia kesal ada lori memunggah batu secara berlebihan dan terpercik pada kenderaan menyebabkan cermin depan berkecai. Aduan tidak dapat dibuat kerana SMS tidak pernah mendapat maklum balas.
Media juga kerap menerima rungutan mengenai kerenah jururawat dan kakitangan keselamatan hospital yang didakwa kasar dan tak mesra pelanggan.
Apabila Forum BH menyiarkan rungutan pesakit yang menerima layanan tak wajar di sebuah hospital kerajaan dan pengarah hospital pula memberi reaksi yang menafikan tuduhan berkenaan beberapa hari kemudian, banyak pula reaksi daripada pesakit lain yang mempunyai pengalaman tidak menyeronokkan di beberapa hospital di seluruh negara.
Paling banyak menyuarakan perasaan tidak puas hati ialah guru dan bakal pendidik. Guru mengadu bebanan tugas semakin banyak, sedangkan gaji tidak seberapa. Ada yang mendakwa peluang melanjutkan pengajian pada peringkat ijazah bukan jaminan naik pangkat. Bakal pendidik pula mengeluh terlalu lama menanti penempatan bertugas walaupun sudah tiga tahun menamatkan pengajian di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
Ia menggambarkan isu awam dan rungutan menjadi masalah bersama di Malaysia. Jika media tidak dianggap sebagai penyambung di antara rakyat dan kerajaan, fungsi media daripada rakyat untuk rakyat sengaja dikaburi. Hal ini perlu dielakkan kerana media tetap kekal bersama rakyat walaupun zaman sudah berbeza dengan era Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj dan Tun Razak Hussein.
Kakitangan awam di Malaysia memang diakui yang terbaik di dunia. Khidmat mereka sentiasa dipuji. Bagaimanapun ruang penambahbaikan masih ada kerana perubahan waktu dan bentuk cabaran perjawatan memerlukan pengubahsuaian supaya kekal relevan.
Dalam tempoh 10 tahun, tidak kurang tiga kali penjawat awam menerima ‘durian runtuh’ kenaikan gaji dan elaun. Pencen bekas penjawat awam juga meningkat 50 peratus sejak 2003.
Kajian semula gaji kakitangan kerajaan yang diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa baru-baru ini adalah berita baik bagi 20 peratus penjawat yang sudah mencapai paras gaji maksimum. Sebelum ini ramai yang mengeluh gaji ‘sangkut’ walaupun hampir usia persaraan.
Ubah imej kakitangan awam
Kita sentiasa menyokong usaha Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) memperjuangkan kebajikan kakitangan awam. Kita juga mengalukan usaha menyambung tugas lebih 50,000 kakitangan kontrak kerajaan pada sektor kritikal.
Bagaimanapun, kenaikan pendapatan perlu seiring dengan tugasan yang diberikan masyarakat. Kerap berlaku kenaikan gaji penjawat awam tidak setimpal dengan usaha meningkatkan sistem penyampaian dan khidmat terhadap masyarakat.
Kenaikan gaji lazimnya dilonjakkan juga kenaikan harga barang dan kadar inflasi. Nasib buruh, petani dan nelayan yang tidak menerima kenaikan gaji dibebani kos hidup yang luar biasa.
Penjawat awam juga perlu melihat cabaran sebenar pada hari ini. Fungsi kakitangan swasta semakin diperhatikan. Malah, dalam beberapa sektor imej swasta dibandingkan dengan penjawat awam. Perubahan khidmat dan imej perlu berlaku. - 26 Februari 2013
Saban hari media melaporkan masalah rakyat berdepan kerenah pegawai jabatan, agensi dan kementerian.
Bukan semua rintihan rakyat dianggap menentang dasar kerajaan. Ia sekadar harapan penambahbaikan perkhidmatan kepada rakyat.
Imej kerajaan sebenarnya bergantung kepada pegawai yang melaksanakan dasar. Pegawai yang cekap dan mesra pelanggan menaikkan imej kerajaan. Pegawai lemah dan curi tulang hanya merosakkan imej perkhidmatan awam.
Program transformasi ekonomi dan pentadbiran negara terletak pada bahu 1.4 juta penjawat awam. Kejayaan mereka bererti kesanggupan memenuhi hasrat 29 juta rakyat. Kegagalan segelintir pihak, sekali gus menimbulkan tohmahan kerajaan lemah dan bagi sesetengah pihak mudah menghukum - tukar saja kerajaan yang lemah dengan pentadbir yang lebih baik.
Saban hari media melaporkan layanan jabatan dan agensi yang tidak memuaskan. Ada talian aduan dan khidmat pelanggan yang tidak berjawab walaupun berkali-kali panggilan telefon dibuat. Seorang siswa yang menghadapi masalah pinjaman pembelajaran mengeluh apabila panggilan ke pejabat Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak pernah dilayan. Deringan telefon sekadar halwa telinga yang menyakitkan.
Seorang pemandu yang membuat aduan kepada Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang tertera pada belakang sebuah lori mengeluh kerana tidak pernah menerima balasan daripada agensi terbabit. Dia kesal ada lori memunggah batu secara berlebihan dan terpercik pada kenderaan menyebabkan cermin depan berkecai. Aduan tidak dapat dibuat kerana SMS tidak pernah mendapat maklum balas.
Media juga kerap menerima rungutan mengenai kerenah jururawat dan kakitangan keselamatan hospital yang didakwa kasar dan tak mesra pelanggan.
Apabila Forum BH menyiarkan rungutan pesakit yang menerima layanan tak wajar di sebuah hospital kerajaan dan pengarah hospital pula memberi reaksi yang menafikan tuduhan berkenaan beberapa hari kemudian, banyak pula reaksi daripada pesakit lain yang mempunyai pengalaman tidak menyeronokkan di beberapa hospital di seluruh negara.
Paling banyak menyuarakan perasaan tidak puas hati ialah guru dan bakal pendidik. Guru mengadu bebanan tugas semakin banyak, sedangkan gaji tidak seberapa. Ada yang mendakwa peluang melanjutkan pengajian pada peringkat ijazah bukan jaminan naik pangkat. Bakal pendidik pula mengeluh terlalu lama menanti penempatan bertugas walaupun sudah tiga tahun menamatkan pengajian di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
Ia menggambarkan isu awam dan rungutan menjadi masalah bersama di Malaysia. Jika media tidak dianggap sebagai penyambung di antara rakyat dan kerajaan, fungsi media daripada rakyat untuk rakyat sengaja dikaburi. Hal ini perlu dielakkan kerana media tetap kekal bersama rakyat walaupun zaman sudah berbeza dengan era Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj dan Tun Razak Hussein.
Kakitangan awam di Malaysia memang diakui yang terbaik di dunia. Khidmat mereka sentiasa dipuji. Bagaimanapun ruang penambahbaikan masih ada kerana perubahan waktu dan bentuk cabaran perjawatan memerlukan pengubahsuaian supaya kekal relevan.
Dalam tempoh 10 tahun, tidak kurang tiga kali penjawat awam menerima ‘durian runtuh’ kenaikan gaji dan elaun. Pencen bekas penjawat awam juga meningkat 50 peratus sejak 2003.
Kajian semula gaji kakitangan kerajaan yang diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa baru-baru ini adalah berita baik bagi 20 peratus penjawat yang sudah mencapai paras gaji maksimum. Sebelum ini ramai yang mengeluh gaji ‘sangkut’ walaupun hampir usia persaraan.
Ubah imej kakitangan awam
Kita sentiasa menyokong usaha Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) memperjuangkan kebajikan kakitangan awam. Kita juga mengalukan usaha menyambung tugas lebih 50,000 kakitangan kontrak kerajaan pada sektor kritikal.
Bagaimanapun, kenaikan pendapatan perlu seiring dengan tugasan yang diberikan masyarakat. Kerap berlaku kenaikan gaji penjawat awam tidak setimpal dengan usaha meningkatkan sistem penyampaian dan khidmat terhadap masyarakat.
Kenaikan gaji lazimnya dilonjakkan juga kenaikan harga barang dan kadar inflasi. Nasib buruh, petani dan nelayan yang tidak menerima kenaikan gaji dibebani kos hidup yang luar biasa.
Penjawat awam juga perlu melihat cabaran sebenar pada hari ini. Fungsi kakitangan swasta semakin diperhatikan. Malah, dalam beberapa sektor imej swasta dibandingkan dengan penjawat awam. Perubahan khidmat dan imej perlu berlaku. - 26 Februari 2013
1 comment:
Sedihnya,ramai lagi pegawai di sektor awam masih belum sedar lagi.Prestasi kerajaan sungguh mengecewakan termasuk kejadian MH370,imigrasi KLIA. Negara ini tidak akan mempunyai harapan sekira kerajaan masih memanja mereka yang kurang cekap. Sedarlah anak Malaysia.
Post a Comment