Pages

Tuesday, May 28, 2013

Gerila siber menanti Shabery Cheek

Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek tentu sedar peranan beliau di  Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKM) bukan sekadar menyebar maklumat. Tanggungjawab dan cabaran selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) bukan propaganda melulu, tapi bagaimana meyakinkan fikiran umum.

  Keputusan pengundian 5 Mei lalu mengulangi persepsi PRU-12 pada 8 Mac 2008. Perang siber, teknologi maklumat dan keyakinan umum yang saling bercanggah. Pembangkang memanfaatkan media baru kerana yakin media tradisional memihak.

  Lebih malang   timbul tanggapan media baru lebih bebas, adil dan jujur berbanding akhbar dan siaran televisyen. Kebenaran dikaitkan dengan media baru kerana dakwaan  media perdana  menjadi alat pemerintah.

  Malangnya tohmahan tanpa bukti dianggap kebenaran. Tiada usaha  membetulkan tanggapan menyebabkan dakwaan kekal menuduh laporan rasmi sebagai alat propaganda. Lebih malang pejuang siber UMNO dan Barisan Nasional (BN) masih berada di belakang untuk memberi maklumat yang jelas, tepat dan bernas. Justeru, perang siber sudah menjadi pertarungan yang berat sebelah. Pembangkang lebih berjaya mempengaruhi fikiran massa berbanding jentera BN dan kerajaan.

  Ketika pencerobohan pengganas Sulu di Lahad Datu pada 12 Februari lalu, maklumat rasmi yang kerap disiarkan media kerajaan adalah keselamatan negara terkawal. Rakyat jangan bimbang. Pasukan keselamatan berjaya mengawal keamanan negara.

  Pejuang siber pula melondehkan apa yang tidak disiarkan media rasmi. Laporan agensi berita dari Manila  walaupun tidak semestinya tepat, boleh menjadi rujukan terhadap apa yang berlaku.

  Jika media rasmi pada awalnya memberi anggaran tak kurang 20 pengganas  Sulu berada di Sabah, media baru melaporkan lebih 100 orang. Akhirnya polemik umum menjadi luar biasa apabila lima anggota polis terbunuh di Semporna. Kepercayaan dan keraguan terhadap jaminan keselamatan yang dikatakan terkawal sudah tergugat. Tanggapan umum bahawa agensi kerajaan sekadar kekal dengan peranan tradisi, iaitu ejen propaganda semata-mata.

  PRU-13 dianggap tsunami Cina kerana termakan hasutan BN berusaha menghapuskan kepentingan kaum lain. Hanya Melayu yang kononnya berhak diutamakan. Istilah Ketuanan Melayu menjadi agenda memburukkan imej perpaduan kaum. Penipuan tanpa upaya menjernihkan keadaan menjadi dakwaan yang berat. Akhirnya pengundi Cina di kawasan bandar memberi undi kepada DAP atau rakan mereka dalam pakatan pakatan pembangkang.

  Usaha menstabilkan fikiran massa sepatutnya dilakukan lebih awal. Kecenderungan generasi muda kepada media baru hampir mencabar apa saja laporan rasmi. Walaupun selepas PRU-12  Kementerian Penerangan bertukar kepada Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan dan  kini   Kementerian Komunikasi dan Multimedia, keberkesanannya amat dinantikan.

 Ahmad Shabery yang pernah mengetuai kementerian ini perlu melihat sejauh mana usaha menangani fikiran massa dilakukan dengan jayanya.   Jentera penerangan, penyiaran dan perang saraf masih lagi menggunakan pendekatan cara lama. Mereka tewas kepada  Youtube, Facebook, Twitter  dan  media sosial lain. Tugas berat menanti bagi menjelaskan tohmahan tidak berasas. Dakwaan  40,000 pengundi   Bangladesh, wujudnya pengundi hantu dan lampu padam ketika proses pengiraan undi memerlukan penjelasan yang rapi.

  Media rasmi sepatutnya bukan sekadar melapor tapi mempengaruhi kepercayaan massa. Era Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) menyiarkan berita lawatan pemimpin ke luar bandar bukan lagi menjadi tarikan umum. Begitu juga laporan kegembiraan penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang mendapat durian runtuh. Masyarakat lebih berminat mengetahui sejauh mana usaha mengekang kenaikan harga barang berjaya atau bila harga kereta akan diturunkan.

  Jika kegagalan mengurus maklumat berterusan, kita bimbang peranan wira siber yang kejujuran mereka masih dipersoalkan, menjadi semakin penting. Lebih malang jika RTM dan media rasmi masih berfungsi dengan cara lama sedangkan media sosial dipenuhi pandangan melulu, percanggahan pendapat dan idea kebebasan yang dicanang golongan pluralisme.

  Hari ini sebaran maklumat menjadi pertarungan hidup atau mati survival politik. Datuk Seri Anwar Ibrahim dan konco menggunakan media baru untuk meragui keputusan PRU-13. Seruan perhimpunan bantahan menjadi mantera blogger dan penggerak portal berita. Di sinilah perlunya ketegasan menjelaskan keadaan agar massa tidak terpedaya dengan anarkis politik yang tidak lagi mendapat mandat rakyat. Di sinilah mahalnya erti maklumat pada era digital sekarang.  - Berita Harian, 28 Mei 2013

No comments: