Pages

Monday, May 27, 2013

MCA keluar BN?

MCA menunjukkan sikap tegas terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulai Sebatang, Tee Siew Keong, kerana menerima jawatan EXCO di Johor. Sikap berkenaan tidak pernah berlaku kerana parti itu sebelum ini amat setia dengan Barisan Nasional (BN) yang dianggap sekutu rapat sejak perjuangan kemerdekaan.

Belum pernah dalam sejarah Malaysia tiada wakil MCA dalam Kabinet, apatah lagi peringkat negeri. Sejak merdeka pada 1957, tokoh MCA seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin, Tan Sri Lee San Choon, Datuk Dr Neo Yee Pan, Tun Dr Ling Liong Sik, Tan Sri Ong Ka Ting, Datuk Seri Ong Tee Keat dan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menjawat portfolio penting.

Mereka turut menyumbang tenaga dan idea untuk kemajuan Malaysia dan memupuk perpaduan kaum. Dalam isu kecinaan, tokoh MCA cukup tegas mempertahankan dasar kerajaan bagi menjamin keharmonian kaum walaupun menyedari tindakan mereka boleh menjejaskan imej parti dalam kalangan masyarakat Cina.

Sejarah sentiasa membuktikan MCA adalah sahabat setia UMNO serta sanggup turun padang menyelesaikan kekeliruan isu pendidikan Cina walaupun mendapat tentangan daripada bangsanya sendiri.

Malangnya sejak dua tahun lalu, MCA mula berhelah untuk meninggalkan Kabinet jika keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) tidak memihak kepada mereka.

Ketika Datuk Seri Najib Razak mengumumkan Kabinet baru pada 15 Mei, tiada wakil MCA dan GERAKAN dalam kerajaan. Perdana Menteri menyatakan kedudukan MCA dalam Kabinet akan ditentukan kemudian kerana membabitkan pendirian mesyuarat agung luar biasa (EGM) parti itu yang tidak menerima jawatan dalam Kabinet.

MCA tidak sepatutnya berhelah dan menjadikan Perdana Menteri serba salah ketika mengumumkan anggota Kabinet. MCA perlu menyingkirkan kekecewaan atau sebarang niat untuk bermain politik dalam kalangan masyarakat Cina.

MCA sepatutnya menyertai Kabinet dan sekarang adalah masa terbaik untuk memastikan suara masyarakat Cina dibawa ke peringkat yang lebih tinggi. MCA silap jangkaan jika mengambil pendirian berada di luar kerajaan kerana belum tentu parti berkenaan mendapat sokongan Cina selepas DAP mencapai keputusan besar pada PRU-13 lalu.

DAP, sekutu utama pembangkang yang mendominasi undi Cina, berpesta dengan kemenangan mendadak mereka daripada 28 kerusi Parlimen pada 2008 kepada 38 pada PRU-13.

MCA pula hanya menang tujuh kerusi Parlimen dan 11 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada 37 kerusi Parlimen dan 90 DUN yang ditandingi kali ini. Keputusan itu lebih buruk berbanding PRU-12 apabila ia menang 15 kerusi Parlimen dan 32 kerusi DUN daripada 40 kawasan Parlimen dan 90 kerusi DUN yang ditandingi.

Sebagai parti yang semakin lemah dan susut sokongan akar umbi, kita tidak nampak sejauh mana MCA masih relevan dalam kancah politik semasa. Ketika perkauman menjadi sebahagian daripada agenda politik kaum Cina, MCA akan ditinggalkan oleh sejarah masa lalu yang tidak dapat dimaafkan.

Sebilangan besar masyarakat Cina melihat MCA sebagai parti tauke dan alat kepada golongan Ali Baba. Rakyat terpinggir dan peniaga kecil Cina di kampung baru diabaikan sehingga mendorong mereka menerima DAP.

Sekarang masa terbaik untuk MCA bermuhasabah diri dan kembali ke dalam kerajaan dengan menjadikan agenda perpaduan sebagai teras utama BN.

Sekarang juga masa terbaik untuk MCA memulihkan imej bukan membiarkan Soi Lek hanyut dengan agenda peribadi.

Dengan keputusan MCA dan GERAKAN tiada dalam kerajaan, masyarakat Cina dalam Kabinet sehingga kini diwakili Presiden Transparency International Malaysia, Senator Paul Low Seng Kuan dan Ahli Parlimen Tawau, Mary Yap Kain Ching. Namun, kekuatan pengaruh mereka dalam kalangan masyarakat Cina masih misteri.

Sehingga kini, portfolio Kementerian Pengangkutan yang secara tradisi dipegang oleh wakil  MCA masih ditinggalkan kosong dan dipangku Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.
Tindak-tanduk MCA juga GERAKAN semakin menarik untuk diperhatikan selepas ini kerana dalam politik, tiada rakan yang setia dan tiada juga musuh yang kekal. - Berita Harian, 26 Mei 2013

No comments: