Pages

Wednesday, May 15, 2013

Perkauman Cina

Hanya 1.5 peratus daripada 30,000 pemilih Cina mengundi bekas Ketua Menteri Melaka,   Datuk Seri Mohd Ali Rustam di kawasan Parlimen Bukit Katil pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). 

Sokongan itu terlalu kecil kerana kawasan  Parlimen Bukit Katil mempunyai 99,438 pemilih berdaftar dan daripada jumlah itu, 40.75 peratus  pengundi Cina. Pada hari pengundian 5 Mei lalu, sebanyak 87,939 atau 88.60 peratus pengundi keluar membuang undi.

  Barisan Nasional (BN)  menyasarkan  sokongan  kira-kira 20 hingga 25 peratus pengundi Cina di Bukit Katil, namun ia tidak berlaku, sekali gus memberi kemenangan kepada   Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Mohd Akin  dengan majoriti 5,447 undi.

 Kekalahan paling mengejutkan dalam sejarah politik negara  dikaitkan dengan tsunami Cina kerana Bukit Katil adalah kawasan tradisi BN. Lebih memeranjatkan Cina memihak kepada PKR walaupun calon berkenaan juga  Melayu. Keadaan sama juga berlaku di kawasan  Parlimen Gelang Patah apabila bekas Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman  tewas kepada Penasihat DAP Lim Kit Siang  dengan majoriti 14,762 undi.

  Kecenderungan pengundi Cina menentang UMNO, BN dan kerajaan yang sedia ada mudah difahami. Isu kaum dan perjuangan mendaulatkan pendidikan Cina menjadi gerakan terancang sejak dekad  1970-an.  Pada 1978 tokoh perniagaan Cina merancang menubuhkan Universiti Merdeka dengan alasan memberi peluang kepada kaum mereka belajar ke peringkat pengajian tinggi ‘tanpa sebarang halangan’. Mereka mendakwa universiti awam mengamalkan sikap pilih kasih dan hanya membenarkan kuota 10 peratus bukan Melayu belajar.

  Kolej Tunku Abdul Rahman yang ketika itu hanya mengambil pelajar peringkat diploma berkali-kali memohon dinaikkan taraf universiti tapi ditolak oleh kerajaan pimpinan Tun Hussein Onn.  Lebih memeranjatkan isu Universiti Merdeka menjadi bahan perkauman kerana agenda penubuhan jelas bertentangan dengan Dasar Pendidikan Nasional, iaitu mahu menggunakan Mandarin sebagai bahasa pengantar  dan  mengambil  pelajar   Cina saja.

  Ia menjejaskan dasar kerajaan yang tidak mahu  13 Mei berulang apabila perpaduan kaum dan sistem pendidikan menjadi modal politik kaum Cina.    Isu pendidikan Cina dan gerakan persatuan perniagaan yang mendalangi perjuangan DAP menjadikan MCA dan GERAKAN longlai dalam BN. Banyak isu kaum  dimainkan setiap kali pilihan raya umum menyebabkan sentimen kecinaan menentang dasar kerajaan.

  Perkembangan ini mendorong  DAP memperoleh lebih 70 peratus daripada jumlah kerusi Parlimen yang ditandinginya pada PRU-13,  apabila memenangi 38 daripada 51 kerusi, dengan  Kit Siang menembusi kubu kuat  BN di Johor.

 Kejayaan di Gelang Patah sudah diduga pada hari pengundian apabila   89.1 peratus  keluar mengundi  berbanding anggaran seluruh negara antara 70 dan 80 peratus yang diumumkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).    Selain Gelang Patah,   DAP juga menang di Kluang, Bakri dan Kulai, namun kalah di Labis dan Tanjong Piai.

 Pada PRU-12, DAP menang 28 kerusi Parlimen dan kini meningkat 10 menjadikan 38 kerusi. Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mengekalkan kerusi Parlimen Bagan dengan 34,159 majoriti undi serta kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Air Puteh dengan lebih 7,700 undi. Di Kuala Lumpur, DAP menang semua lima kerusi Parlimen yang ditandinginya di Kepong, Segambut, Bukit Bintang, Seputeh dan Cheras.

Di Perak, semua tujuh calon DAP  menang dengan margin selesa di kebanyakan kerusi Parlimen majoriti Cina iaitu di Taiping, Ipoh Timor, Ipoh Barat, Batu Gajah, Beruas, Kampar dan Telok Intan. Selangor juga menyaksikan DAP mengekalkan penguasaan di Puchong (Gobind Singh Deo), Petaling Jaya  Utara (Tony Pua) dan Klang (Charles Santiago). Pendatang baru  Ong Kian Ming juga  menewaskan Datuk Yap Pian Hon daripada BN di Serdang.

 Di Melaka, calon DAP, Sim Tong Him mengekalkan kerusi Parlimen Kota Melaka, namun kalah di Alor Gajah menerusi Damian Yeo Shen Li, namun kekal di Seremban dan Rasah. Di Sabah, DAP memenangi kerusi Kota Kinabalu dan Sandakan, namun kalah di  Sepanggar dan Putatan. Di Sarawak, pengundi terutama di Bandar Kuching, Stampin, Lanang, Sarikei dan Sibu, memilih calon DAP.

  Peningkatan mendadak DAP memberi kesan perpaduan kaum di Malaysia. Apabila Cina menjadi pembangkang dan Melayu  yang tidak sepenuhnya menyokong BN, mendorong pembentukan kerajaan yang lemah dan isu kaum boleh meledak pada bila-bila masa.

  Sekarang masa terbaik mengkaji kemungkinan perpaduan Melayu demi survival bangsa dan Islam. BN dan UMNO perlu mengkaji punca penderhakaan  Cina dan kesan perpaduan kaum di Malaysia. Menyalahkan tsunami Cina tanpa alasan  tidak menyelesaikan masalah. Penyelesaian perlu dicari kerana PRU-14 hanya empat tahun lagi. -   Berita Harian 15 Mei 2013

No comments: