Pages

Friday, May 10, 2013

Tsunami Malaysia

Tiga pilihan raya umum sejak 2004 membayangkan isu kaum semakin ketara dan mungkin memberi kesan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) pada 2018.

Sokongan terhadap Barisan Nasional (BN) semakin tercabar disebabkan beberapa isu. Pada masa sama, pakatan pembangkang yang diwakili DAP, PKR dan PAS dilihat mampu menjadi alternatif kepada BN dan boleh menjurus kepada sistem dua parti di Malaysia.

BN sebagai parti pemerintah kurang menggunakan isu perkauman kerana menyedari kesannya terhadap pembinaan sahsiah negara. Malangnya, pakatan pembangkang menimbulkan sentimen perkauman terutama membabitkan isu pendidikan, hak sekolah Cina dan peluang pengajian tinggi yang sukar dibendung oleh UMNO dan sekutu Cina dalam BN seperti MCA dan GERAKAN.

Keadaan ini menjadikan BN seakan bertahan dan pihak lawan menggunakan sentimen perkauman menyerang dan mendapat mandat di kawasan bandar.

Pada 2004, BN memperoleh 198 kerusi Parlimen berbanding pembangkang yang hanya memiliki 21 kerusi. Keadaan berubah ketika era pimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi mengetuai BN menghadapi PRU-12 pada 8 Mac 2008. BN hanya menang 140 kerusi Parlimen berbanding pakatan pembangkang yang menang 82 kerusi Parlimen. Pengundi Cina memihak kepada pembangkang semata-mata tidak yakin BN memperjuangkan nasib mereka.

PRU-13  Ahad lalu, aliran sama berulang apabila BN hanya menang 133 kerusi di Parlimen berbanding pakatan pembangkang 89 kerusi.

Paling ketara DAP memperoleh 38 kerusi, meningkat 10 kerusi berbanding 2008. UMNO pula menang 89 kerusi daripada 121 kawasan yang ditandingi. MCA yang selama ini menjadi mitos parti kaum Cina terpaksa berdepan realiti betapa mereka tidak diperlukan lagi dalam kancah siasah di Malaysia.

Sejak PRU 10 Mei 1969 , MCA semakin dipersoalkan apabila hanya menang 14 daripada 140 kerusi Parlimen ketika itu. Pencapaian 10 peratus ini meletakkan MCA dalam keadaan rapuh ketika berlaku peristiwa 13 Mei 1969 apabila kaum Cina menyokong DAP sebagai jaguh sebenar mereka. 
Pada 2008, MCA hanya menang 15 kerusi Parlimen dan menjunam kepada 3.3 peratus pada PRU-13 apabila hanya menang tujuh kerusi. GERAKAN pula hanya menang satu kerusi Parlimen iaitu di Simpang Renggam.

Sindrom Cina memihak kepada pembangkang menimbulkan persoalan mengenai perpaduan nasional dan sejauh mana dapat diharmoni dalam menjayakan misi 2020.

Perhimpunan anjuran pembangkang di Stadium Kelana Jaya malam kelmarin (8 Mei), mungkin tiada pengakhiran. Ribuan hadirin terutama kaum Cina secara lantang mendesak pilihan raya diadakan semula dengan alasan PRU-13 tidak bersih dan berat sebelah.

Dakwaan pengundi hantu yang diduga sejak beberapa bulan lalu terus mencetuskan polemik umum. Isu demokrasi dan ketidakadilan proses pengundian menyebabkan PRU-13 diperdebatkan secara terbuka. Dakwat kekal dipersoalkan dan tohmahan rakyat asing turun mengundi menjadikan PRU-13 sebagai drama yang dipolemikkan.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, sudah mengetuai perhimpunan di Kelana Jaya dan dijangka ia akan berterusan bagi menjayakan misi menawan Putrajaya.

Pemimpin DAP, Lim Kit Siang, mencadangkan pilihan raya semula kerana mendakwa lebih 50 peratus pengundi kini menyokong pembangkang. Kecenderungan penduduk Cina di kawasan bandar semakin ketara. Polarisasi kaum dipertaruh ketika kesan pilihan raya menunjukkan Melayu semakin lemah ekoran perpecahan sesama sendiri.

Walaupun GERAKAN mengambil keputusan kekal dalam kerajaan berbanding MCA yang menolak sebarang jawatan, ia tidak membantu tohmahan kaum Cina terhadap kerajaan.

Mereka lupa peluang ekonomi yang dimiliki sekarang hasil kemerdekaan yang diperjuangkan bangsa Melayu dan memberi manfaat kepada semua pihak.

Ketika ramai tokoh Melayu berjuang menegakkan keadilan dan membasmi kemiskinan luar bandar, orang Cina sekadar memberi fokus kepada sektor ekonomi dan pelaburan. Mereka menjadi ghairah berkuasa selepas 8  Mac 2008 apabila kurang memihak kepada BN.

Hari ini, isu kaum dipergunakan secara terbuka. Mereka mendakwa nasib Cina lebih adil jika DAP dan pembangkang berkuasa, sedangkan mereka lupa menilai sejauh mana sumbangan DAP terhadap pembangunan dan kemajuan ekonomi kaum Cina sendiri.

Berbeza MCA yang menubuhkan pelbagai biro untuk kebajikan dan pelaburan kaum Cina, DAP sekadar memainkan isu hak asasi dan perkauman  untuk membuat tohmahan liar dengan menghasut. Inilah wajah DAP sebenar di sebalik rungutan kaum Cina sekarang. - Berita Harian, 10 Mei 2013 

No comments: