Pages

Wednesday, May 08, 2013

PAS mampu tadbir Selangor

Pakatan pembangkang wajar  memberi peluang  kepada PAS  mentadbir Selangor kerana prestasi cemerlang pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang mengatasi pencapaian PKR negeri pimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
 Daripada 21 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang ditandingi,  PAS berjaya memperoleh 15 kerusi, berbanding PKR yang menang 14 daripada 21 kerusi kerusi ditandingi.
 
  DAP juga mempunyai 15 kerusi tapi tidak layak mengetuai kerajaan negeri kerana Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor hanya memperuntukkan jawatan Menteri Besar perlu disandang pemimpin Melayu dan Islam.

  Pada Pilihan Raya Umum Mac 2008, PAS hanya menang lapan kerusi tetapi kini bertambah tujuh kerusi lagi mengatasi pencapaian PKR yang tiada sokongan akar umbi.

 Kini alasan kukuh untuk PAS menguasai kerajaan Selangor berdasarkan  beberapa faktor. PAS adalah parti paling dominan di Selangor selain UMNO dengan mempunyai keahlian ramai di kawasan luar bandar. Keahlian PAS hampir menyamai UMNO di kawasan urban hasil peningkatan ekonomi, penempatan dan peluang pekerjaan.

  PKR seperti juga Semangat 46 hanya parti yang mempunyai ramai pemimpin tapi tiada sokongan peringkat bawahan. Ahli PKR tidak ramai tapi menggunakan isu Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipecat daripada UMNO pada 2 September 1998 untuk menghidupkan talian hayat mereka.

  Berdasarkan situasi semasa, PAS wajar diberi peluang kerana ramai ahlinya yang mahukan pentadbiran berbeza dengan BN dan PKR.

  Jika pemimpin terdahulu memperjuangkan isu nasionalis dan gerakan siasah sekular, sekarang masa terbaik untuk PAS membuktikan perjuangan Islam dan menonjolkan model negeri berkebajikan di Selangor.

 Kemasukan  bekas Menteri Besar Selangor,  Tan Sri Muhammad  Muhammad Taib  boleh dimanfaatkan PAS. Pengalaman bekas Naib Presiden UMNO itu boleh membantu mengubah imej parti agar kekal relevan dalam perjuangan siasah semasa. 

  Mengetuai pentadbiran negeri paling maju di Malaysia adalah peluang PAS membuktikan komitmen politik dan sebagai kerangka siasah  jangka panjang peringkat nasional.

  Imej PAS yang diwakili kalangan ulama, profesional dan penggerak tradisi pondok  boleh diterjemahkan dalam pentadbiran Selangor yang mengharapkan perubahan berbanding kerajaan terdahulu.

  PKR kini menyedari kelemahan mereka dalam PRU-13 dan bimbang pengaruh PAS  yang semakin kuat. Sejak awal lagi PKR cuba mengaburi suasana dengan menjemput orang ramai hadir ke majlis kesyukuran yang akan diadakan di Dataran Kemerdekaan Shah Alam esok.

  Abdul Khalid dalam kenyataan media menyebut:  “Sebagai tanda terima kasih kita menjemput rakyat ke Dataran Kemerdekaan  untuk satu majlis kesyukuran sederhana dan ceramah.”

  Helah  Pengerusi Pakatan Rakyat Selangor itu semata-mata untuk  menonjolkan kekuatan PKR dalam pakatan pembangkang walaupun menyedari PAS dan DAP lebih dominan di DUN  Selangor.
Ada pengalaman tadbir Kelantan

 Sekarang adalah masa terbaik untuk PKR membuktikan semangat setiakawan bagi  membolehkan

PAS mentadbir Selangor dengan baik. PAS mempunyai pengalaman mentadbir  Kelantan sejak 1990 walaupun mereka gagal mentadbir Terengganu selepas diberi peluang  pada 1999 kerana imej pemimpin mereka yang dikatakan sombong, tidak mesra rakyat dan sukat ditemui pegawai kanan kerajaan. Rakyat menghukum PAS Terengganu pimpinan Datuk Seri Hadi Awang kerana gagal memajukan Negeri Darul Iman.

  Sehingga kini, PKR masih bernafsu mentadbir Selangor. Nama  Timbalan Presiden PKR,  Mohamed Azmin Ali dan  Abdul Khalid  disebut walaupun kurang mendapat sambutan.

  Sekarang masa terbaik pakatan pembangkang meneliti kemampuan ADUN  Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi yang juga bekas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Adat Melayu, Belia dan Sukan, Sallehen Mukhyi (Sabak),  Mohd Khairuddin Othman  (Paya Jaras). Mereka mempunyai pengaruh besar dalam jentera PAS negeri serta dihormati pada peringkat Pusat.

    Sallehen  adalah  pendakwah bebas dan juga Timbalan Pesuruhjaya II PAS Selangor manakala Mohd Khairuddin  adalah  Setiausaha Perhubungan PAS  Selangor.  Dr Ahmad Yunus, 48, ialah Yang Dipertua PAS Kuala Langat.

    Sehingga kini misteri pelantikan Menteri Besar Selangor masih menjadi persoalan umum. Sehingga kini rakyat Selangor masih tertanya-tanya bila majlis angkat sumpah bakal berlangsung sedangkan Kedah, Kelantan, Melaka dan Perlis  sudah memiliki menteri besar dan ahli pentadbiran negeri yang baru.

 Kelewatan memilih pentadbir baru boleh menjejaskan pembangunan Selangor yang menjadi nadi penting ekonomi Malaysia. Lebih separuh daripada wilayah Selangor berada di Lembah Klang yang tentunya menjadi penggerak ekonomi dan sektor perkhidmatan yang penting. - Berita Harian, 8 Mei 2013

No comments: