Pages

Wednesday, May 29, 2013

Menjelang Bersih 4.0

Kongres Nasional PKR kali ke-9 di Petaling Jaya masih belum berpijak di bumi nyata. Mereka masih mendesak demokrasi yang lebih adil dan mendakwa kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13)  5 Mei lalu sebagai penipuan.

Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail, menuntut agar kerajaan BN bersama dengan parti itu melaksanakan agenda pemulihan demokrasi sebelum mengadakan rekonsiliasi politik.

  Wan Azizah mendakwa tawaran yang dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung rekonsiliasi politik sebelum ini tidak ikhlas apabila ada pemimpin BN yang meminta agar sesiapa yang tidak berpuas hati dengan sistem pilihan raya supaya berpindah ke luar negara.

  Kita hairan kenapa PKR masih mempertikai keputusan PRU-13 sedangkan PAS dan DAP walaupun membantah, tapi tidak menggerakkan ahli mereka mengadakan protes terbuka.

  Walaupun ada segelintir ahli PAS yang berperangai seperti Timbalan Presidennya, Mohamad Sabu, tapi majoriti bertindak waras dan menerima kekalahan sebagai adat demokrasi.
 Proses pilihan raya bukan jawapan mutlak kepada keadilan dan pembentukan mandat rakyat. Pilihan raya hanya alat untuk memilih wakil rakyat dan membentuk kerajaan. Kelemahan sistem ciptaan manusia bukan alasan untuk berhimpun secara haram dan mengadakan bantahan hingga menggugat kepentingan umum. Mereka ada saluran sah untuk membuat petisyen, bukannya memainkan emosi massa.

 Perhimpunan pembangkang pada Sabtu lalu di Petaling Jaya bukan penamat kegiatan agresif.  Akan ada susulan tindakan mereka. Dalam hal ini, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu bermuhasabah diri; sampai bila mahu berarak dan berbuat onar sedangkan rakyat melihat masa depan yang lebih penting.

  Apakah ketika muda anda berarak di jalan raya dan pada usia tua pun masih mahu menjadikan jalan raya pentas berpidato, menjerit, mengapikan perasaan massa hingga keadaan di luar kawalan? Anwar perlu sedar zaman sudah berubah dan wajar bertindak secara lebih matang demi masa depan generasi muda Malaysia.

  Tindak-tanduk Anwar sengaja diperlihatkan luar biasa bagi melindungi kemerosotan undi PKR  berbanding PAS dan DAP. Meskipun bertanding paling banyak kerusi pada  peringkat Parlimen iaitu 99 kerusi,  PKR hanya menang 30 kerusi Parlimen dan kalah hampir 70 kerusi yang lain.

  PKR bukan lagi parti yang menguasai kerusi dalam pakatan pembangkang di Dewan Rakyat. Ia perlu melukut di tepi gantang dan mendapat belas ihsan khususnya DAP yang memenangi 38 kerusi Parlimen.

  PAS meskipun hanya mempunyai 21 kerusi Parlimen di dalam Dewan Rakyat,   menguasai jumlah kerusi yang besar di  Dewan Undangan Negeri (DUN) dengan jumlah keseluruhan 85 kerusi DUN.

  Begitu juga DAP yang mempunyai 95 kerusi DUN di seluruh negara. PKR pula jauh ketinggalan iaitu  hanya 49 kerusi DUN. Keadaan di Selangor membuktikan PKR hanya semut di mata PAS dan DAP, tetapi masih berselera besar dengan menuntut jawatan Menteri Besar di negeri paling maju itu.

  Kita tidak hairan Anwar dan beberapa aktivis jalanan akan meneruskan perjuangan di jalan raya. Sudah kedengaran bisik-bisik untuk menganjurkan perhimpunan BERSIH 4.0 bagi membantah apa yang dikatakan penyelewengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

  Isu dakwat kekal  bertalu-talu dicanangkan. Dongeng Mat Bangla keluar mengundi dijaja di seluruh negara walaupun tidak dibuktikan secara jelas.

Lebih aneh apabila cerita lampu padam di pusat penjumlahan undi di Bentong dinafikan oleh pemimpin DAP sendiri.

 Bertindak tanpa alasan dan menafikan kematangan akan merosakkan kestabilan negara. Ia bukan saja memberi kesan politik, bahkan menjejaskan keselamatan awam dan aktiviti  ekonomi.

  Malangnya sudah ada yang merancang untuk  menghimpunkan jutaan rakyat di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur jika tuntutan mereka agar pengerusi dan  timbalan pengerusi  SPR  letak jawatan  tidak ditunaikan. 

 Mereka juga akan  menganjurkan lebih banyak perhimpunan sehingga kerajaan BN  letak jawatan. Perhimpunan #Black505 yang dianjurkan di beberapa negeri sekarang adalah  permulaan kepada perhimpunan BERSIH 4.0 tidak lama lagi.

  Tindakan mereka jelas menguji sejauh mana proses undang-undang dapat dilaksanakan apabila Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sudah menjadi tinggalan sejarah! - Berita Harian, 29 Mei 2013

No comments: