Pages

Tuesday, September 20, 2011

UMNO Kelantan masih bermimpi?

MUNGKINKAH Barisan Nasional (BN) berkuasa semula di Kelantan?

Selepas 21 tahun PAS di bawah pimpinan Datuk Nik Aziz Nik Mat menerajui kerajaan negeri,  UMNO yang dipimpin Datuk Seri Mustapa Mohamed melaungkan keyakinan berdasarkan sokongan semasa.

Mustapa  yakin sasaran   memenangi 23 daripada 45 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada pilihan raya umum akan datang mampu dicapai berdasarkan sokongan rakyat kepada  BN.
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu memberi alasan  maklum balas ‘daripada semua pihak’  begitu memberangsangkan.

“Saya sudah mengadakan mesyuarat peringkat Badan Perhubungan UMNO negeri dan mengulangi keyakinan sasaran untuk kita memenangi sekurang-kurangnya 23 kerusi DUN Kelantan nanti.
“Semua pihak tanpa mengira kedudukan dalam parti harus bekerja keras  memandangkan ia dijangka lebih mencabar berbanding sebelum ini.

“Walaupun sebelum ini dikatakan berlaku pergolakan di beberapa bahagian, namun ia tidak betul dan saya sudah mengadakan pertemuan di bahagian berkenaan, sebenarnya tidak ada, malah pelantikan pemimpin tertentu, semuanya diterima ramai,” katanya selepas menghadiri Majlis Jamuan Hari Raya  di Pejabat UMNO Pasir Mas, baru-baru ini.

Bagi kebanyakan pemerhati politik Kelantan, kenyataan Mustapa tidak lebih daripada harapan orang politik yang kehilangan kuasa di Kelantan sejak 1990. Tidak jelas sumber mana yang diguna pakai oleh Mustapa kerana keadaan semasa menunjukkan PAS masih utuh di Negeri Serambi Makkah itu. Malahan ketika kunjungan beberapa pemimpin Pusat di Kelantan, bilangan hadirin sekitar 2,000 orang saja, termasuk kanak-kanak sekolah dan kakitangan awam yang dikerah ke lokasi majlis.

Pemerhati politik  tidak nampak bagaimana BN boleh mengatasi momentum yang dibawa oleh PAS yang kini berakar umbi di Negeri Cik Siti Wan Kembang itu.

Bagi rakyat Kelantan, UMNO atau PAS bukan pemisah paling utama kerana mereka lebih memerlukan tokoh yang sentiasa kekal di hati rakyat.

Dalam hal ini, ahli UMNO mesti berusaha  mencuri hati rakyat dan elakkan  penghadang yang memisahkan. Cara hidup yang amat berbeza dengan kebanyakan pengundi  terutama kalangan petani, nelayan dan penoreh getah boleh memberi masalah kepada BN sendiri.

Berbeza dengan pembangkang yang dilihat membawa imej agama walaupun diakui ada di kalangan mereka yang terbabit dalam isu penebangan balak dan penerokaan tanah,  beberapa tokoh UMNO mesti berusaha memberi imej  positif  jika berusaha menawan Kelantan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

  Politik Kelantan tentunya lebih meriah jika UMNO dan BN mampu memberi citra baru berdasarkan sumber yang asas, bukan andaian memenangi 23 kerusi tanpa berusaha mempertingkatkan imej di kalangan rakyat!

No comments: