Pages

Friday, March 29, 2013

Imej calon pilihan pengundi

Sejauh mana pengundi muda dan golongan atas pagar menentukan keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) masih menjadi misteri.

 Walaupun perebutan 222 kerusi Parlimen dipertaruhkan, kemenangan  112 kerusi Parlimen membolehkan sesebuah kerajaan dibentuk dengan majoriti mudah.

 Berdasarkan situasi yang berlaku pada PRU-12 pada 8 Mac 2008, kehadiran golongan muda dan atas pagar memberi keputusan di luar jangkaan. Mereka berperanan di 153 kerusi di Semenanjung, 25 kerusi di Sabah, 31 di Sarawak, sementara 13 kerusi di Wilayah Persekutuan.

 Suara mereka berlegar di media baru. Kini dengan 17 juta pengguna internet di Malaysia, aliran maklumat dan ruang perdebatan semakin terbuka.

  Lebih malang apabila laporan media perdana diperdebat secara terbuka, malah ada yang mendakwa sekadar propaganda pemerintah. Suara yang di luar arus perdana boleh dianggap majoriti senyap yang bakal meledak.
Sejak Mac 2008 terdapat 2.9 juta pengundi baru. Mereka mewakili lebih satu perlima daripada jumlah pengundi Malaysia iaitu 13.1 juta orang. Ini bermakna, setiap seorang daripada lima pengundi bagi PRU-13 ialah pengundi baru atau pengundi kali pertama. Di tangan mereka bakal menentukan nasib 222 kerusi Parlimen yang bakal memastikan pihak mana bakal menguasai Putrajaya.

 Lebih 95 peratus rakyat Malaysia dilahirkan pasca penubuhan UMNO.  Penilaian yang dibuat pengundi generasi baru hari ini bukan didasarkan kepada pengalaman masa lalu, sebaliknya berasaskan merit hari ini serta wawasan masa depan.

 Dari segi kaum, Melayu masih dominan di  luar bandar yang mewakili 75 peratus daripada kawasan Parlimen. Keputusan PRU-12 menunjukkan  hampir 70  peratus kerusi adalah  kawasan  pemilih Melayu. Keadaan ini memberi pilihan kepada Melayu menjadi penentu di kawasan luar bandar.
 Bagaimanapun, kawasan pinggir bandar dan urban menjadi persaingan sengit. Akses maklumat dan persekitaran ekonomi boleh mempengaruhi pola pengundian. Kita boleh lihat dengan mudah kecenderungan pengundi kawasan FELDA berbanding hasrat yang dimahukan penduduk Kajang, Bangi atau Serdang yang didiami pelbagai kaum.

 Kecenderungan pengundi Sungai Siput memilih pembangkang pada 2008 boleh dianggap contoh nyata. Kekuatan Barisan Nasional (BN) yang dominan di kawasan berkenaan sejak beberapa pilihan raya umum berubah apabila pengundi memihak kepada pembangkang pada 2008.

Melayu (sama ada UMNO atau atas pagar) dan generasi muda yang sebelum ini memihak kepada BN membuat ‘percubaan’ kerana mahukan calon Melayu di kawasan berkenaan. Sebelum 8 Mac 2008, ada pengundi Melayu yang mendesak pucuk pimpinan BN supaya meletakkan calon Melayu di Sungai Siput.Bagaimanapun, setiakawan BN membolehkan calon MIC bertanding di kawasan berkenaan berdasarkan persefahaman tradisi.

 Hasilnya, BN bukan saja kalah di kawasan berkenaan bahkan Sungai Siput kini menjadi kubu kuat pembangkang di  Perak.

 Pada PRU 2004, Sungai Siput mempunyai 46,783 pengundi. Pengundi Melayu 31.46  peratus, Cina (41.35 peratus), India (22.50  peratus) dan  lain-lain (4.69 peratus).

 Presiden MIC ketika itu, Datuk Seri S Samy Vellu  mendapat 18,797 undi dan diisytiharkan menang, mengalahkan Dr Michael Jeyakumar Devaraj (PKR) yang mendapat 8,562 undi dan calon DAP, Samugam Ponmugam Ponam mendapat 2,864 undi.

 Keadaan berubah pada 2008 apabila  Samy Vellu mendapat 14,637,  Nor Rizan Onn (Bebas, 864 undi –  hilang deposit) dan Jeyakumar (PKR) mendapat 16,458 undi.

 Keputusan berkenaan dijangka tidak berlaku jika BN meletakkan calon UMNO yang mempunyai pengundi Melayu 31.46 peratus berbanding kaum India 22.5 peratus.
 Sehingga kini isu calon menjadi perdebatan umum. Pengalaman pilihan raya kecil Kuala Terengganu membuktikan pengundi semakin selektif. Calon kawasan berkenaan dipertikai secara terbuka termasuk dari segi kewibawaan dan masalah peribadi.

 Belum pernah terjadi dalam mana-mana pilihan raya kecil nama calon mencetuskan perdebatan khususnya dari segi hubungan kemasyarakatan. Pengajaran di Kuala Terengganu perlu dimanfaatkan oleh semua parti politik. Mereka wajar memastikan calon  mempunyai wibawa, dihormati dan mudah didampingi.
 Lebih penting, sejauh mana generasi muda dan pengundi di atas pagar menyokong seseorang calon. Prasyarat ini menjadi kewajipan dalam landskap politik masa kini dan akan datang. - Berita Harian, 29 Mac 2013

No comments: