Pages

Sunday, April 07, 2013

Anwar kirim e-mel

Penulis menerima kiriman e-mel daripada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengharapkan rakyat membuat keputusan bijak  pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) ini.

   Anwar berharap peluang ‘keemasan’ ini digunakan untuk membentuk kerajaan baru yang bukan saja berkesan, malah bebas rasuah dan salah guna kuasa.

   Bagi mereka yang belum mengenali Anwar, tentunya meyakini harapan untuk membentuk kerajaan yang bebas rasuah dan salah guna kuasa berada di tangan pakatan pembangkang.
   Bagaimanapun Anwar agak terkedu ketika diwawancara stesen televisyen Aljazeera mengenai amalan nepotisme dalam PKR – parti yang ditubuhkan oleh ahli keluarganya sendiri.

   Wartawan Aljazeera  pada 3 April lalu bertanya kenapa amalan nepotisme wujud dalam PKR hingga mendorong Anwar, isteri dan anaknya (mungkin dua anak)  bertanding pada PRU-13 ini. Anwar menafikan isterinya bertanding.

Jika pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang melebarkan sayap ke Gelang Patah dalam projek menawan Johor, PKR mahu mengukuhkan strategi politik di Perak. Bagaimanapun, Anwar yang dicanang akan bertanding di Perak, akhirnya membuat keputusan kekal di Permatang Pauh.

      Pengkaji politik melihat tindakan Kit Siang bertanding di tempat lain sebagai langkah taktikal di luar jangka pada saat akhir.

   Ia melambangkan persaingan tersembunyi. Tokoh DAP itu sanggup mempertaruhkan nasib di kerusi Johor yang terkenal kubu kuat UMNO dalam usaha memantapkan sokongan Cina.

   Bukan rahsia umum, PKR Perak masih lemah dan meragukan. Kekuatan PKR sebelum ini dikaitkan dengan kemantapan jentera kempen DAP dan PAS yang mendapat tempat di kawasan Cina dan urban. PKR tidak mempunyai jentera kukuh dan bersandarkan kepada nasib.

   PRU-13 bukan sekadar nasib tapi memerlukan gerakan teratur untuk mendapat sokongan awam.

   Kita boleh mengagak PRU-13 nanti akan membabitkan saingan sengit  BN dan pakatan pembangkang  yang membabitkan PKR, DAP dan PAS untuk merebut 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

   Kajian sebuah badan bebas meramal pakatan pembangkang mungkin kehilangan kuasa di Kedah. Bagaimanapun UMNO juga menghadapi saingan getir dalam kalangan ahli sendiri untuk merebut jawatan Menteri Besar Kedah.

   Sehingga kini Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak masih belum menerima senarai calon daripada PAS Pusat.

   Beberapa nama sudah disebut untuk mewakili pembangkang  termasuk adik bekas Naib Presiden PAS,  Datuk Mohd Nakhaie  Ahmad, Datuk Najmi Ahmad bertanding di Baling menggantikan Taib Azamudden yang dilapor tidak sihat.

   Najmi adalah  bekas pengarah Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan dipercayai mendapat sokongan pengundi muda di Kedah.

   Ketua Pemuda PAS Pusat,  Nasaruddin Hassan Tantawi pula dijangka bertanding di Parlimen Temerloh. Sehingga kini nasib  Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah belum dipastikan bertanding mengekalkan kerusi berkenaan atau digugurkan kerana suaranya dianggap di luar pemikiran perdana.

   Nasrudin sebelum ini bertanding di Parlimen Maran pada 2008 tetapi tewas kepada calon BN, Ismail Abd Muttalib dengan majoriti 6,641 undi.

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya disebut bertanding kawasan Parlimen Kangar mewakili PKR. Jika jadi kenyataan, beliau dijangka berganding dengan Datuk Dr Haron Din yang dijangka sekali lagi mencuba nasib di  Arau.  

Beberapa tokoh pembangkang dijangka bertukar kerusi termasuk Salahuddin Ayub, Dr Hatta Ramli dan Saifud-din Nasution yang terpaksa meninggalkan Kelantan tahun ini.

   Isunya sekarang, sejauh mana rakyat menerima seruan Anwar untuk membawa perubahan sedangkan beliau sendiri masih dikaitkan dengan beberapa isu peribadi. Hanya PRU-13 akan menjadi penentu masa depannya! - Berita Harian, 6 April 2013

No comments: