Pages

Sunday, April 28, 2013

Gelang Patah strategi runtuh kuasa BN

Belum pun hari pengundian PAS, DAP, PKR dan PSM sudah mendedahkan masalah mereka. Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang  ketika berceramah di Terengganu,  mendakwa ada calon pembangkang terbabit edar pil kuda  dan berfahaman komunis.

Sebelum ini dalam YouTube, Hadi  mengutuk golongan  berfahaman komunis yang dikatakan ada kaitan  ideologi  Lenin dan  Stalin.

Ramai yang hairan kenapa Hadi tiba-tiba  melatah sedangkan perjuangan komunis dan sosialis hanya tinggalan sejarah. Sisa pengikutnya tak banyak.

 Sejak runtuh Tembok Berlin  pada 9 November 1989, tiada siapa yang peduli  mengenai komunis dan sosialis.   Rakyat Malaysia tidak lagi bimbang dengan ancaman komunis sejak rundingan peletakan senjata dengan Parti Komunis Malaya (PKM) termeterai lebih dua dekad lalu.

Kenyataan Hadi  membayangkan sesuatu yang tidak kena sedang berlaku dalam pakatan pembangkang.

Ucapan  ketika kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) bukan  secara kebetulan  ketika  perlawanan sesama sendiri di tujuh kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) diperdebatkan.

 Hadi marah kerana PAS berdepan PKR  dan PSM, sedangkan matlamat parti yang mendakwa memperjuangkan Islam itu adalah menentang Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

Bagi Hadi tindakan berlawan sesama sendiri adalah kesilapan besar yang menggambarkan pakatan pembangkang tidak sekata dalam banyak hal.

Walaupun Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan menyelesaikan masalah di   tujuh kawasan berkenaan, sengketa dalaman tidak dapat dielakkan.

Dari segi matlamat,  pakatan pembangkang mempunyai muafakat yang rapuh berbanding kerjasama dalam BN sejak 1974.

PAS yang pada awalnya ditubuh untuk mendaulatkan negara Islam terpaksa mengubah haluan perjuangan dengan mengutamakan negara berkebajikan.

PAS menjaga  hati DAP yang  secara terbuka mempersenda cita-cita melaksanakan hudud jika berkuasa.

Pengerusi DAP, Karpal Singh  mencabar ‘langkah mayatnya’  jika laksanakan hudud di Malaysia yang dianggap tidak menepati peruntukan  dalam Perlembagaan.

Perjuangan DAP jauh berbeza dengan PAS. DAP adalah serpihan PAP di Singapura yang mengutamakan kepentingan kaum Cina, tapi memperalatkan perjuangan semua kaum menerusi konsep Malaysian Malaysia.

Isu kecinaan terutama ekonomi dan pendidikan menjadikan DAP jaguh kaum Cina dan mengatasi apa yang cuba dilakukan oleh MCA dan Gerakan dalam BN. Keadaan ini menyebabkan kaum Cina lebih tertarik dengan DAP yang lebih vokal berbanding MCA dan Gerakan.

Strategi tokoh DAP, Lim Kit Siang bertanding di kawasan Parlimen Gelang Patah dianggap serampang dua mata. DAP mahu menonjolkan survival di negeri  kubu kuat BN dan UMNO. Pada masa sama, Kit Siang  mahu buktikan Cina di Johor sudah mengikut perjuangan arus perdana yang berlaku di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Kota Melaka dan Seremban. Gelang Patah   strategi runtuh kuasa Melayu.

Pakatan DAP dan PAS bukan kerana persefahaman perjuangan, melainkan kerjasama menjatuhkan BN bagi kepentingan DAP sendiri.

 DAP mempergunakan PAS dan PKR untuk menjayakan cita-cita kecinaan di seluruh Malaysia. PSM yang dikaitkan serpihan PSRM hanya tinggalan perjuangan sosialis yang tidak  mampu berdepan realiti sosial masa kini.

Kepentingan bersama membolehkan PSM menang di Kota Damansara pada 2008 sedangkan persaingan sebenar adalah di antara DAP, PAS dan PKR.

Dari segi siasah, kerjasama pakatan pembangkang tidak akan kekal kerana matlamat yang berbeza. Ketika PKR masih kemelut dengan isu moral pemimpin dan perjuangan, DAP dan PAS masih tidak sekata dengan perjuangan.

Mereka hanya  sandiwara tapi gagal melaksanakan pelan bertindak yang telus bagi kepentingan rakyat.

   PRU-13 menonjolkan pakatan pembangkang dengan matlamat yang sama. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menerajui negara 3 April 2009 memerlukan masa untuk menjayakan program transformasi menjelang 2020.

Persaingan di antara transformasi dan reformasi menjadikan PRU-13 semakin menarik. Seramai 13,268,002 pengundi akan menentukan masa depan Malaysia pada 5 Mei ini.  Cita-cita menjayakan negara maju dan modal insan terbilang akan musnah jika Malaysia ditadbir tanpa perancangan dasar yang telus.

Di sinilah perlunya kebijaksanaan ketika membuat keputusan di peti undi. PRU-13 bukan sekadar pilih wakil rakyat, tapi memilih kegemilangan untuk generasi akan datang. - Berita Harian, 27 April 2013 (edisi petang)

No comments: