Pages

Wednesday, April 24, 2013

Masa untuk Selangor berubah

Tiada jaminan Selangor kekal negeri paling maju di Malaysia  jika pentadbiran lemah dan pelaksanaan projek pembangunan terbantut.

   Rakyat berhak menilai rekod pentadbiran Barisan Nasional (BN) sebelum dirampas pakatan pembangkang pada Pilihan Raya Umum Ke-12, 8 Mac 2008.

   Kejayaan Selangor bergantung kepada program transformasi ekonomi peringkat nasional dan bukan janji kosong yang dijaja di pentas ceramah politik.

   Banyak program kerajaan negeri masih kabur, termasuk janji bantuan bulanan kepada ibu tunggal, suri rumah dan warga tua seperti dilaungkan pakatan pembangkang.

   Ada yang mendakwa hanya kalangan penyokong mendapat bantuan, sedangkan pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diperkenalkan Datuk Seri Najib Razak dapat dinikmati semua pihak.

  Janji pakatan pembangkang memberi bekalan air percuma 20 meter padu pertama juga tidak menepati sasaran. Kebanyakan penduduk  berpendapatan rendah tinggal di rumah pangsa yang mempunyai meter bersambung (pukal) . Sasaran membantu mereka tidak tercapai kerana agihan penggunaan air dalam kalangan penghuni tidak sama.

   Sepanjang lima tahun lalu, Selangor bukan saja bermasalah dari segi ekonomi dan pentadbiran, bahkan gagal menangani gejala moral umat Islam.

   Walaupun EXCO kerajaan negeri disandang PAS yang kononnya memperjuangkan Islam,  kes jenayah syariah meningkat dalam tempoh lima tahun. Sebanyak 1,151 kes direkod oleh Bahagian Pendakwaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dalam tempoh enam bulan pertama 2012, melebihi jumlah yang direkod sepanjang 2011 sebanyak 1,077 kes.

   Peningkatan ini sangat serius dengan kadar purata 191 kes sebulan sepanjang 2012. Rekod tiga bulan pertama tahun ini dijangka meningkat berdasarkan beberapa laporan kes di media.

   Sekarang masa terbaik untuk rakyat membawa perubahan di negeri yang mempunyai  5,462,141 penduduk, dengan  Bumiputera sebanyak 57  peratus, Cina 28.6 peratus, India 13.5  peratus dan lain-lain 0.8  peratus.

   Pentadbiran negeri yang cekap mampu meneruskan transformasi ekonomi. Selangor tidak selamanya boleh bergantung faktor geografi yang berjiran dengan Kuala Lumpur dan Putrajaya. Selangor memerlukan pelaksanaan program menyeluruh dan bukan sekadar bergantung kepada status Lembah Klang.

   Kita akui beberapa daerah seperti Kajang, Bangi, Petaling Jaya, Gombak dan Serdang menikmati pembangunan pesat. Tapi penduduk Banting, Sungai Besar, Kuala Langat,  Kuala Selangor dan Kuala Kubu Baharu  masih memerlukan kemudahan prasarana yang sepatutnya.

    Di sinilah perlunya sebuah kerajaan yang bukan saja bijak merancang, bahkan mampu melaksanakan program transformasi untuk rakyat.

   Rakyat berhak menilai manifesto BN dan Aku Janji Janji Ditepati Selangor yang mengandungi tujuh teras strategik dan 56 aku janji bagi memenuhi harapan rakyat membawa perubahan serta masa depan gemilang.

   Ia bukan omong kosong kerana BN mahu membawa perubahan dan bukan sekadar  menguasai semula pentadbiran kerajaan negeri.

   Beberapa janji BN yang terkandung dalam manifesto akan ditunaikan sebaik mendapat mandat. BN mampu memberi bantuan sara hidup minimum ibu tunggal RM250 sebulan dan penubuhan 14 pusat aduan rakyat di setiap pihak berkuasa tempatan dan bekerjasama dengan Kerajaan Pusat bagi mengurangkan kadar jenayah.

   Di bawah teras Selangor lebih inovatif dan lebih daya saing, BN berjanji  memberi bantuan baucar buku RM200 untuk pelajar selain bantuan RM1,000 dan RM1,500 kepada pelajar yang melanjutkan pengajian ke peringkat diploma dan ijazah.

   Janji itu sebahagian daripada usaha menampilkan modal insan cemerlang yang menjadi aset masa depan Selangor.

    Kecenderungan semasa menunjukkan rakyat semakin menerima janji perubahan yang dibuat BN sekarang.

   Tahun lalu Najib secara jujur mengakui BN pernah melakukan beberapa kesilapan pada masa lampau.  Kini kesilapan itu akan ditebus dengan pelbagai program yang sepatutnya dinikmati.

   Rakyat  sedar tipu helah pakatan pembangkang yang sekadar berpolitik untuk kepentingan peribadi.
   Retorik sekadar helah pembangkang yang bermuka-muka untuk mendapatkan kuasa. Mereka boleh menggunakan isu Melayu dan Islam apabila bertemu pengundi Bumiputera dan mengapikan perkauman dalam kalangan pengundi Cina.

   Sikap tidak bertanggungjawab itu perlu dihapuskan menerusi mandat baru kepada BN untuk mentadbir Selangor bagi tempoh lima tahun akan datang. - Berita Harian, 24 April 2013 (edisi petang)

No comments: