Pages

Thursday, April 18, 2013

Geng tawan Kelantan

Barisan Nasional (BN) Kelantan membariskan gabungan muka baru dan berpengalaman bagi menjayakan misi transformasi Gelombang Merah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) ini.

 Selepas 23 tahun Kelantan ditadbir PAS dengan pelbagai kerenah pentadbiran dan masalah, seramai  906,282 pengundi  akan menentukan arah tuju masa depan mereka pada 5 Mei ini.

 Seramai 25 muka baru daripada 59 calon dipertaruhkan.  Ia perubahan drastik selaras keperluan semasa bagi memastikan BN kembali mentadbir Kelantan selepas kecundang 1990.

 Antara muka baru yang dipertaruhkan di kerusi Dewan Undangan Negeri  (DUN)  adalah Nik Noriza Nik Salleh (Pasir Pekan), Zaluzi Sulaiman (Kijang), Wan
Razman Wan Abdul Razak (Cempaka), Kanidy Omar (Tanjung Mas),  Mohd
Fakhrurazi Abdul Rahim (Bunut Payung), Tuan Anuwa Tuan Mat (Pengkalan Pasir), Aimi Jusoh (Chetok) dan Datuk Mohmad Nordin Awang  (Salor). Tokoh baru yang  dicalonkan di kawasan Parlimen ialah Che Johan Che Pa (Pasir Mas) dan Ghazali Ismail (Rantau Panjang).

 Mereka  berganding dengan tokoh veteran Tengku Razaleigh Hamzah akan mempertahankan kerusi Parlimen Gua Musang. Pengaruh bekas Menteri Kewangan ini dijangka membantu BN merampas semula Kelantan daripada PAS. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed  kekal bertanding serentak di kawasan Parlimen Jeli dan DUN Ayer Lanas.
Percubaan berani

 Sumber UMNO membayangkan Mustapa dijangka dilantik Menteri Besar jika BN kembali menguasai Kelantan.

 Bekas Menteri Pembangunan Luar Bandar yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa kembali bertanding di Parlimen Ketereh. Beliau tidak asing di kawasan itu kerana  membawa perubahan pembangunan termasuk di kubu kuat PAS.

 Annuar mempunyai pengaruh dalam kalangan generasi muda. Kejayaan pasukan bola sepak The Red Warriors memenangi Piala Malaysia, Liga Super dan Piala FA tahun lalu berjaya mengangkat maruah Kelantan.

 Datuk Seri Dr Awang Adek Husin sekali lagi dicalonkan di kerusi Parlimen Bachok. Beliau dijangka mampu membawa perubahan berdasarkan pengalaman di Kementerian Kewangan.

 Kehadiran semula Anuar Safian di Kubang Kerian boleh dianggap percubaan berani bagi memastikan BN dapat menawan kawasan Parlimen berkenaan. Kubang Kerian dikenali kawasan  ‘cerdik pandai’ dengan pelbagai kemudahan prasarana yang membezakannya dengan jajahan lain di Kelantan. Kadar celik teknologi maklumat yang tinggi memaksa BN meletakkan calon yang sepatutnya.

 Sebahagian besar pengundi bawah usia 40 tahun yang merangkumi 60 peratus penduduk Kubang Kerian  sentiasa kritikal terhadap isu semasa. Bagaimanapun, pencalonan Timbalan Ketua Bahagian, Che Johan Che Pa di kawasan Parlimen Pasir Mas menarik perhatian umum.

 Kawasan yang dianggap  kubu kebal Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali dijangka menjadi persaingan sengit tiga penjuru. Dengan PAS yang sudah pasti meletakkan calon berwibawa di kawasan itu, Ibrahim dijangka mengumumkan pendirian beberapa hari lagi.

Kecenderungan pengundi Pasir Mas mudah diteka. Mereka mahukan pembangunan kerana kawasan yang terkenal dengan wanita cantik itu terbantut pembangunan ekoran kegagalan PAS melaksanakan kemudahan prasarana. 

 Setiausaha MCA Kelantan, Tan Ken Ten kembali bertanding di DUN Kota Lama. Kawasan urban yang 60 peratus pengundi muda bakal menguji sejauh mana kesetiaan penduduk Kota Bharu terhadap BN. Sikap rasional bakal menentukan hala tuju Kelantan pada masa akan datang kerana rakyat sedar PAS gagal melaksanakan program pembangunan di negeri yang 90 peratus  penduduk Melayu dan Islam.

  Pada PRU-12, BN hanya menang tujuh daripada 45 DUN dan dua daripada 14 kerusi Parlimen di Kelantan. Angin perubahan semakin ketara apabila rakyat menyedari hanya BN yang mampu mengubah imej Negeri Cik Siti Wan Kembang.

 Seramai  150,000 pengundi di luar Kelantan bakal kembali menentukan tampuk pemerintahan untuk tempoh lima tahun akan datang. Mereka mewakili 15 peratus daripada jumlah pengundi keseluruhan.
Pengalaman perantauan dan kesan pergaulan di negeri lain bakal menentukan mandat besar dalam gerakan siasah tempatan.

 Rakyat semakin sedar hanya perubahan pimpinan yang bakal menentukan nasib masa depan Kelantan. Tarikh 5 Mei bukan sekadar hari pengundian, bahkan menentukan survival program transformasi bagi memastikan imej Kelantan seiring negeri lain. - Berita Harian, 18 April 2013 

No comments: