Pages

Wednesday, April 03, 2013

Ke jalan raya selepas pilihan raya?

Di mana saja berada, kita tidak boleh mengelak dengan soalan: “Bila Parlimen bubar?” Jawapan paling mudah adalah: “Tanya PM (Perdana Menteri), kerana beliau lebih arif!”

 Sejak mandat berakhir 8 Mac lalu, pelbagai pihak membuat andaian Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13)  akan diadakan akhir April ini. Ada pula yang mendakwa Mei atau awal Jun.

 Ada yang menyatakan tunggu selepas Datuk Seri Najib Razak pulang dari Tanah Suci! Orang ramai begitu ghairah bertanya mengenai pilihan raya umum, seperti ghairahnya juga parti yang bakal bertanding dengan mengemukakan pelbagai isu.

 Sebagai sebuah negara demokrasi, pilihan raya hanya sebahagian daripada proses kebebasan yang diperlukan. Selebihnya adalah tanggungjawab memilih pemimpin terbaik daripada parti terbaik.

 Kebebasan dan hak asasi yang diperjuangkan pelbagai pihak tidak akan bererti jika proses demokrasi dicabul dengan unsur ganas, pergaduhan, sengketa kaum dan polemik agama. Pengalaman pasca  Pilihan Raya Umum  8 Mac 2008 membuktikan keganasan kian ketara dalam masyarakat kita.

 Perbuatan sabotaj, ganggu majlis ceramah, sekat kenderaan petugas kempen dan menggunakan media baru untuk fitnah semakin berleluasa. Ada pihak secara terbuka menulis di media baru yang mendakwa  PRU-13 paling sengit dan paling cemar. Alasannya beberapa unsur ganas kerap terjadi secara terancang kerana sikap fanatik kepartian.

 Kita bimbang gejala ini yang bukan budaya rakyat Malaysia akan menjadi kelaziman jika tidak dibendung. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin  Hussein, memberi amaran supaya semua pihak bertolak ansur dan pasukan keselamatan sedang memantau keadaan.

 Ada dakwaan menyatakan tunjuk perasaan dan rusuhan akan berlaku jika pihak tertentu kalah  PRU-13 ini. Kita yakin pasukan keselamatan mampu mengawal keadaan kerana tidak mahu kejadian silam berulang. Kerajaan wajar memantau  blogger dan portal berita berbentuk hasutan bagi mengelak ketegangan.

 Sejarah menunjukkan pilihan raya kita pernah dicemari beberapa insiden yang tidak sepatutnya.
Ketika  kempen Pilihan Raya Umum 10 Mei 1969, ada pihak membangkitkan isu Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa  Melayu sebagai Bumiputera dan hak kerakyatan  bukan Melayu. Hal ini menimbulkan  ketegangan apabila pelampau politik mengambil kesempatan menyemarakkan perkauman.

  Perikatan (kini Barisan Nasional)  yang dianggotai UMNO,  MCA dan MIC gagal memperoleh majoriti dua pertiga kerusi di Parlimen menyebabkan kerajaan  dibentuk terlalu lemah dan mudah dicabar.  Pembangkang menganggap kemenangan moral buat mereka kerana menafikan kerusi Perikatan, sekali gus menimbulkan ketegangan kaum.  Kerusi Perikatan di Parlimen menurun daripada 89 pada 1964 kepada 66 kerusi.  GERAKAN,  DAP dan PPP  menang 25 kerusi di  Dewan Rakyat,  manakala PAS menang 12 kerusi.

 Pembangkang  meraikan kemenangan pada 11 Mei 1969 dengan menganjurkan perarakan, sekali gus mencabar ketuanan Melayu. Perarakan di kawasan Melayu di Kuala Lumpur menimbulkan isu sensitif menyebabkan keadaan bertambah tegang pada 13 Mei 1969.

 Kejadian tegang juga berlaku di FELDA  Lubuk Merbau pada 18 Januari 1985, ketika kempen pilihan raya kecil Padang Terap. Petugas  kempen bergaduh   membabitkan kematian dan kecederaan  penyokong parti politik. Kita yakin PRU-13 akan berlangsung secara aman dan tiada pihak akan menyokong tindakan segelintir golongan untuk membuat rusuhan.

 Ada yang menulis menerusi blog menyeru orang ramai  turun ke jalan raya jika pilihan raya tidak membawa perubahan. Hasutan sedemikian amat berbahaya kerana kita tidak mahu suasana  damai  dicemari keganasan. 

Era teknologi maklumat  memudahkan sebaran am secara pantas dan menyeluruh. Kita harus berterima kasih kepada   era pentadbiran  Ronald Reagan sebagai Presiden Amerika  Syarikat  ke-40 (Januari 1981 hingga Januari 1989) kerana memperkenalkan internet sebagai wahana perhubungan moden tetapi kita bimbang internet  disalahgunakan akan mengajak orang ramai bertindak ganas jika proses demokrasi tidak memihak kepada mereka.

 Kita yakin sebahagian besar rakyat akan menentukan sokongan secara matang dan  berhemah. Pembubaran Parlimen tentunya memeriahkan sistem kebebasan yang kita pertahankan sejak 1957. Siapa yang jadi calon dan terpilih sebagai pemimpin akan sentiasa diperhatikan. Pemenang sebenar pada PRU-13 ini adalah demokrasi kerana kita mempertahankan kedaulatan negara secara bersama! - Berita Harian, 3 April 2013

No comments: