Pages

Wednesday, April 10, 2013

'T' atau 'K' di Kelantan

Seorang kenalan menelefon dari Kota Bharu: “Demo mahu pelekat ‘T’ atau ‘K’?” Penulis tergamam seketika kerana tidak pernah mendengar ada pelekat ‘T’ atau ‘K’ di Kelantan. Kita hanya tahu ada pelekat The Red Warriors yang melambangkan kekuatan pasukan bola sepak Kelantan sejak dipimpin Tan Sri Annuar Musa. Dulu pasukan Kelantan agak sederhana walaupun pernah melahirkan bintang seperti Dali Omar, Mahadi Yusuf, Nik Fauzi dan Hamid Ramli.

 Kini puluhan ribu kenderaan di Kelantan menonjolkan pelekat ‘T’ atau ‘K’ yang membawa maksud ‘tukar’ dan ‘kekal.’ Penyokong UMNO dan Barisan Nasional (BN)  menayangkan pelekat T di belakang kenderaan mereka sebagai kempen untuk menukar kerajaan negeri yang diterajui PAS pimpinan Datuk Nik Aziz Nik Mat sejak 1990.

 Penyokong    pembangkang menampal pelekat ‘K’ untuk menunjukkan sokongan terhadap Nik Aziz dan mahu beliau terus mentadbir Kelantan walaupun menghadapi masalah kesihatan.

 Sebelum ini pelekat ‘R’ banyak kelihatan di Kota Bharu yang melambangkan perjuangan menuntut royalti minyak. Pakatan pembangkang memainkan isu minyak bagi memancing sentimen rakyat Kelantan yang didakwa hak mereka diceroboh pemimpin Pusat.

 Ahli UMNO Kelantan serba salah, isu royalti minyak sukar diredakan kerana babitkan kepentingan negeri sendiri yang masih kurang sumber ekonomi.

 Pakatan pembangkang sedar sentimen rakyat amat penting dan isu royalti sebahagian daripada hasrat  memastikan mereka kekal berkuasa, walaupun tidak mampu membawa Kelantan lebih maju.

 Pelekat ‘T’ adalah inisiatif  membawa perubahan di Kelantan. Ia bukan sekadar menukar pimpinan kerajaan negeri, bahkan menukar kehidupan masyarakat supaya lebih berdaya saing dan menikmati peluang ekonomi  lebih baik. Pilihan raya adalah ruang siasah untuk memilih yang terbaik dan menukar  kerajaan yang tidak berdaya saing.  T juga dikaitkan dengan ‘tua’ iaitu usia pemimpin Kelantan sekarang yang tidak lagi produktif.

Kelantan yang mempunyai  95 peratus penduduk Melayu dan Islam menjadi wilayah paling istimewa dalam perkembangan siasah di Malaysia. Ia bukan saja tradisi pondok yang mendominasi pemikiran siasah rakyat, juga membentuk kecenderungan politik keislaman sebagai wadah perjuangan menuntut kemerdekaan.

 Perjuangan Tok Janggut menentang British membangkitkan kesedaran  fahaman Islam amat penting menentang sekularisme dibawa penjajah.

 Kewujudan pondok dan populariti Tok Kenali menjadikan Kelantan sebagai serambi Makkah yang bukan saja melahirkan ustaz dan ilmuwan agama, bahkan perjuangan siasah yang memeriahkan glosari politik di Malaysia.

 Tan Sri Asri Muda sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen yang juga Ahli Parlimen Nilam Puri dan Menteri Besar Kelantan pada dekad 1970-an berjaya  meletakkan siasah dengan tafsiran baru. Ahli politik bukan sekadar mahir berhujah dan memberi pandangan  bermanfaat, juga mampu membawa aliran Islam dalam pentadbiran kerajaan negeri.

 Kekuatan dan peribadi   Asri mendorong penubuhan  kerajaan campuran di Kelantan pada 1973 sehingga terbentuk kerajaan BN pada peringkat Persekutuan menjelang Pilihan Raya Umum 1974. Kerjasama PAS dan UMNO erat sehingga 1978 yang mendorong  perubahan prasarana pesat di Kelantan. Tengku Razaleigh Hamzah yang ketika itu Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan dan Menteri Kewangan banyak meluluskan peruntukan untuk pembangunan prasarana luar bandar.

 Namun, ujian setiakawan BN dan PAS tercetus pada 1977 apabila Menteri Besar Kelantan, Datuk Muhammad Nasir dipertikai ahli PAS sendiri kerana dikaitkan lebih mesra BN daripada mendampingi Asri. Keadaan ini memuncak persaingan UMNO dan PAS sehingga sekarang.
 Kini T membawa harapan baru kerana rakyat Kelantan mahukan perubahan kehidupan. Tidak wajar   nostalgia dengan era lampau jika kehidupan tidak berubah dan kemudahan prasarana masih pada takuk lama.

 Sejak 2008, BN hanya menang tujuh daripada 45 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kelantan dan dua daripada 14 kerusi Parlimen. 

 Kesungguhan membawa perubahan perlu mendapat sokongan rakyat Kelantan sendiri yang sebelum ini mempunyai keberanian untuk menentukan nasib yang berbeza dengan negeri lain.

Jika mahu berubah, 906,282 pengundi Kelantan     berhak melihat perubahan  dari segi mental dan fizikal. Ia bukan sekadar membentuk kerajaan baru, juga semangat dan idea baru bagi melaksanakan kemajuan Darul Naim. - Berita Harian, 10 April 2013

No comments: