Pages

Wednesday, January 20, 2010

Dilema Pas antara ideologi parti dan realiti semasa

PAS yang lantang membantah Akta Rahsia Rasmi (OSA) kini terpaksa akur menerima peraturan dikatakan zalim dan melanggar hak asasi manusia itu. Exco Kerajaan Tempatan Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan meminta Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat menyiasat kebocoran maklumat konsesi balak kepada Timbermine yang menang saman RM800 juta ke atas Kelantan.


Takiyuddin mendakwa keputusan mesyuarat Exco tertakluk di bawah OSA dan tidak boleh didedahkan kepada umum. Sebelum ini pemimpin Pas ziarah gereja di Lembah Klang ekoran serangan pihak tertentu di rumah ibadat penganut Kristian. Jika dulu gereja, kuil dan tokong dianggap tabu, kini suasana sudah berubah.

Perubahan sikap pemimpin Pas sekarang adalah selaras perkembangan politik semasa yang memerlukan parti itu menyesuaikan diri dengan realiti sekarang, apatah lagi demi memenangi hati rakan mereka dalam Pakatan Rakyat, terutama DAP yang selama ini jaguh Malaysian Malaysia. Pas terpaksa belajar menerima realiti hidup kerana perubahan zaman memerlukan tindakan lebih berakal, bukan sentimen semata-mata.

Sebagai parti yang amat tradisional di luar bandar, Pas kini meletakkan diri mereka sebagai kumpulan siasah yang terbuka dan amat sederhana perjuangannya, berbeza dengan apa terkandung dalam Amanat Haji Hadi yang pernah meriuhkan suasana politik negara pada 1979. Jika dulu Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang begitu lantang mempertikaikan dasar Umno yang pragmatik, kini mereka terpaksa menyesuaikan diri kerana realiti semasa memerlukan pertubuhan siasah yang dapat memenuhi aspirasi semua kaum.

Pertubuhan siasah yang hanya berjuang untuk sesuatu kaum dan agama bakal ketinggalan zaman. Pas kini berdepan dilema antara perjuangan Islam atau berbilang kaum dan agama untuk meneruskan agenda kepartiannya. Lebih parah, suasana politik di Kelantan sentiasa mendapat perhatian.

Segala tindak-tanduk dan kenyataan Nik Aziz yang digelar Tok Guru menjadi perhatian ramai dan dianggap tokoh yang berjaya mengekalkan kekuasaan Pas 20 tahun di Kelantan. Paradoks citra keagamaan akhirnya mula tersingkap apabila isu cah keting, pelantikan menantu dalam sebuah agensi kerajaan negeri, penajaan umrah, kek hari jadi, skandal Bazar Tok Guru, sentimen antara Pas Kelantan dan Terengganu, serta serangan penulis blog Kickdefella, Syed Azidi Syed Abdul Aziz terhadap keluarga Menteri Besar.
Dari segi sejarah, Pas berjaya mentadbir Kelantan dua kali. Sebelum 1990, Pas memerintah Kelantan 18 tahun dan kecundang pada pilihan raya khas 1978, selepas Mageran (Majlis Gerakan Negara) diisytiharkan pada 1977 berikutan rusuhan terhadap kumpulan 20 pimpinan Tan Sri Asri Muda. Kejayaan mentadbir negeri yang mempunyai 1,313,014 penduduk dan 95 peratusnya berbangsa Melayu, membuktikan Pas amat perlu sebagai pemain politik utama dalam masyarakat.

Kelantan yang berkeluasan 14,922 kilometer persegi sentiasa menjadi medan penting perjuangan politik Melayu, bukan saja di Pantai Timur, bahkan Malaysia. Jika media banyak mendedahkan kehangatan politik Kelantan di bawah pimpinan Nik Aziz, Umno pula masih lesu untuk mengambil kesempatan.

Politik Kelantan sentiasa ghairah dengan drama dan watak berbeza. Jika Nik Aziz, Husam, atau dulunya Asri Muda, Datuk Muhammad Nasir dan Datuk Ishak Lutfi menghiburkan pentas operanya, kini percaturan demi percaturan seiring perubahan zaman. Pas mulai berubah dan menerima OSA sebagai medan terbaik mengekang maklumat kelemahan pentadbirannya, Umno Kelantan pula bila mahu berubah keazaman untuk menawan hati rakyat?  - Berita Harian, 20 Januari 2010

2 comments:

Zalia Haji Wahab said...

Saya suka pandangan anda. Pas patut jadi teladan sebagai parti Islam.

Zakaria Adam said...

Kenapa bantah dan bantai parti Islam?